رکورد قابل توجه کنسرت های همایون شجریان

دور جدید کنسرت همایون شجریان در تهران در حال برگزاری است و اجراهایش رکورد قابل‌توجه ای داشته است.
تصویر رکورد قابل توجه کنسرت های همایون شجریان

به گزارش سایت خبری پرسون، همایون شجریان در کنسرت «به رنگ صدا»، بار دیگر ثابت کرد که از محبوبیت فراوانی نزد مخاطبان پرشمار خود برخوردار است تا جایی که توانست برای چندمین‌بار، برخی رکوردهای این حوزه را به نام خود تغییر دهد.

دور جدید کنسرت همایون شجریان درحالی این روزها و شب‌ها در تهران در حال برگزاری است که برخی آمارهای منتشرشده در مورد آن، آمارهای این حوزه را در کشور دستخوش تغییر کرده است.

این شاید برای نخستین بار باشد که یک خواننده فارسی‌زبان، ۱۷ شب از یک‌ماه را مشغول اجرای زنده کنسرت باشد. اجراهایی که تعداد آنها در تیرماه و مردادماه به ۳۰ اجرا می رسد که یک رکورد قابل‌توجه برای این خواننده جوان و محبوب محسوب می‌شود.

کنسرتی که در ابتدا قرار بود طی ۵ شب برگزار شود که پس از یک استقبال خیره‌کننده که منجر به غیرفعال شدن سایت فروش بلیت شد، به ۱۱ شب رسید و وقتی تمامی بلیت‌های این کنسرت در ۴ ساعت به فروش رفت، برای ۶ شب دیگر نیز تمدید شد تا یک رکورد خیره‌کننده از یک خواننده جوان، بر جا بماند.

نکته قابل توجه اینکه همایون شجریان، به مانند همیشه، برای این دور از کنسرت خود نیز، چندان جانب احتیاط و محافظه‌کاری را در پیش نگرفته است. بسیاری از خوانندگانی که برای شب‌های متوالی به روی صحنه می‌روند، عموما آهنگ‌هایی را انتخاب می‌کنند که وسعت صدای چندانی از آنها طلب نکند تا آنها بتوانند صدای خود را برای شب‌های متوالی، سالم نگه‌ دارند. متد خوانندگان پاپ برای اجرای چنین آهنگ‌هایی، یا عدم‌اجرای آهنگ‌ها با تالیته بالا است و یا اگر چنین کارهایی را اجرا می‌کنند، میکروفن را رو به جمعیت می‌گیرند تا بدین‌ترتیب از اجرای بخش بالای آن تراک شانه خالی کنند.

همایون شجریان بار دیگر با اصالت صدای خود نشان داد که از تفاوت‌های ساختاری فراوانی نسبت به بسیاری از خوانندگان این حوزه برخوردار است

اما در کنسرت کنونی همایون شجریان، عمده آهنگ‌ها، تحریرهایی بالا دارند که خواننده، بدون هیچ مضایقه‌ای، به اجرای آن می‌پردازد. اصالت صدایی که همایون شجریان، در گام نخست با ۳۰ اجرای نسبتا متوالی و در گام دوم با انتخاب تصانیف و آهنگ‌های خود، بار دیگر آن را به اثبات رسانده و نشان داده که از تفاوت‌های ساختاری فراوانی نسبت به بسیاری از خوانندگان این حوزه برخوردار است.

البته که شجریان در این زمینه، مشی خوبی را نیز در پیش گرفته است. به عنوان مثال ردیف ویژه (وی‌آی‌پی) اجراهای خود را برای دانشجویان سراسر کشور اختصاص داده است. بیش از ۱۶۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو، برای حضور در این کنسرت، ثبت‌نام کردند که برخی از آنها توانستند با انتخاب از طریق قرعه‌کشی، به صورت رایگان به کنسرت همایون شجریان رفته و در ردیف اول، مخاطب کنسرت او باشند.

همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی این روزهای مردم، تدبیر ویژه‌ای برای بهره‌مندی قشر بیشتری از مردم در این کنسرت‌ اندیشیده شد. درحالی که این روزها، ارقامی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان برای بلیت کنسرت خوانندگان پاپ که بسیاری از آنها لب‌خوانی می‌کنند، تعیین می‌شود، قیمت بلیت‌های کنسرت همایون شجریان مابین ۱۲۰ تا ۳۹۵ هزار تومان در نوسان است.

ارکستر ۲۱ نفره سیاوش با لباس‌های متحدالشکل در میزانسن دکور سفید اجرای برنامه، از دیگر جاذبه‌های این کنسرت است. علاقمندان به موسیقی، اعضای این ارکستر را طی سالیان اخیر، بارها در کنسرت‌های معتبر مشاهده کرده و حال چنین ترکیبی را، یک تیم زبده و متبحر در اجرای زنده می‌دانند که پس از چند اجرای موفق در اروپا و امارات، حالا در تهران، با هماهنگی بیشتری، به اجرای برنامه می‌پردازند.

کنسرت به رنگ صدا، فارغ از تمامی داشته‌های فنی و محتوایی خود، می‌تواند یک کلاس درس خوب برای بسیاری از اجراهای زنده‌ای باشد که توسط عمده خوانندگان، به حواشی عجیب کشیده می‌شود

کنسرت به رنگ صدا، فارغ از تمامی داشته‌های فنی و محتوایی خود که مخاطب را به یک حظ درونی می‌رساند، می‌تواند یک کلاس درس خوب برای بسیاری از اجراهای زنده‌ای باشد که توسط عمده خوانندگان، به حواشی عجیب کشیده می‌شود. لباس معقول و سنجیده همایون شجریان و ارکستر او، هیچ سخن نگفتن او در تمام مدتی که به روی سن است، جلوگیری از هیجان‌های کاذبی که می‌تواند برای او و مخاطبانش در طول اجرا فراهم شود و مهم‌تر از همه، رسیدن به یک ترکیب حرفه‌ای که بنا بر ضرورت حضور ساز، از بهترین‌ نوازنده‌های کشور انتخاب شده، ازجمله مواردی است که اگر در تمامی کنسرت‌های موسیقی کشور رعایت شود، آن کنسرت‌ها، دیگر محلی برای جولان حواشی و نکات فراتر از موسیقی نخواهند بود.

به رنگ صدا، افتخاری دیگر را در کارنامه همایون شجریان رقم زده است؛ افتخاری که قطعا به شکلی عامدانه و سنجیده از سوی همایون، به محلی برای کسب افتخار وی تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

404684