گروسی:

آماده از سرگیری فعالیت‌های ضروری در ایران هستیم

گروسی گفت: پیشنهادها همچنان وجود دارد و آژانس آماده از سرگیری فعالیت‌های ضروری در ایران است.
تصویر آماده از سرگیری فعالیت‌های ضروری در ایران هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، گروسی سه‌شنبه در سخنرانی خود در دانشکده کورال بل در امور آسیا و اقیانوسیه در استرالیا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و همکاری‌ها و نظارت‌های آژانس با تهران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه سال گذشته زمینه‌ها و رویه‌های مختلفی به ایران پیشنهاد کرده است و این پیشنهادها همچنان وجود دارند و آژانس آماده از سرگیری فعالیت‌های ضروری (در ایران) است.

وی ادعا کرد: مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در خلأ اتفاق نمی‌افتد و مفاد مهم است. عدم پیشرفت در راستی آزمایی ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران، ممکن است بر تصمیمات سایر کشورها تأثیر بگذارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: ما اکنون در شرایطی هستیم که همسایگان ایران نگران بدترین شرایط هستند و می‌توانند بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

وی در تداوم ادعاهای خود افزود: امروزه کشورهایی در منطقه با دقت آنچه در ارتباط با ایران اتفاق می‌افتد را دنبال می‌کنند و تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است.

گروسی مدعی شد: رهبران سیاسی در منطقه آشکارا اعلام کرده‌اند که اگر ایران به یک تهدید هسته‌ای تبدیل شود، آن‌ها نیز فعالانه به دنبال سلاح هسته‌ای خواهند بود.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است تمام فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ما کاملاً با حقوق و تعهدات ما با معاهده منع اشاعه( NPT ) و موافقتنامه پادمان آژانس مطابقت دارد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول معاهده منع اشاعه به اصل همکاری با آژانس متعهد است و تمامی تعهدات خود را بر اساس معاهده مذکور و موافقت نامه جامع پادمان انجام داده است، زیرا آژانس بدون هیچ مانعی به فعالیت‌های خود در ایران ادامه می‌دهد.

برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تحت قوی‌ترین و سرزده‌ترین راستی‌آزمایی، نظارت و شفافیت هسته‌ای بوده که تاکنون در طول تاریخ منع اشاعه در یک کشور انجام شده است.

ایران همچنین در ۲۰ مارس ۲۰۲۲، مطابق با بیانیه مشترک توافق شده در ۵ مارس ۲۰۲۲ و در چارچوب جدول زمانی تعیین شده، اطلاعات لازم را در مورد مکان‌های ادعایی به آژانس ارائه کرد.

وی تصریح کرد، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، با وجود همکاری بی‌سابقه، قوی و فعالانه با آژانس، واکنش آژانس نه مناسب و نه سازنده بود. ایران از آخرین گزارش آژانس در مورد این موضوع شگفت زده شد، زیرا ما برای توضیح و شفاف سازی سوالات باقی مانده تلاش زیادی کرده‌ایم.

مجید تخت روانچی اخیرا در نشست شورای امنیت درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام گفت: ما به تمام سوالات آژانس به شیوه‌ای کامل، سازنده و همکاری پاسخ داده‌ایم. ما معتقدیم که ادعاهای اخیر آژانس صرفا بر اساس اطلاعات نادرست و ساختگی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل است که تمام توان خود را برای از بین بردن برجام انجام داده است.

وی تصریح کرد: برغم همکاری سازنده ایران با آژانس، ایالات متحده و سه کشور اروپایی برای تصویب قطعنامه در نشست اخیر شورای حکام آژانس اعمال فشار کردند. تنها انگیزه آنها این بود که موضع مذاکراتی خود را در گفت‌وگوهای جاری تقویت کنند.

وی اظهار داشت: ما معتقدیم که قطعنامه آژانس سیاسی است و اثرات منفی بر مذاکرات جاری خواهد داشت که عواقب آن بر عهده بانیان قطعنامه خواهد بود.

منبع: ایرنا

404431