افزایش ۵۸ درصدی قیمت کتاب کودک و نوجوان

در خردادماه امسال قیمت کتاب کودک و نوجوان افزایش ۵۸ درصدی داشته است.
تصویر افزایش ۵۸ درصدی قیمت کتاب کودک و نوجوان

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس آمارهای موجود،‌ در خرداد ماه سال جاری،‌ هشت هزار و 643 عنوان کتاب منتشر شده که از این میان، پنج هزار و 701 عنوان تألیفی و دو هزار و 942 عنوان ترجمه بوده است. بر این اساس، ناشران تهرانی شش هزار و 297 عنوان کتاب و ناشران شهرستانی دو هزار و 346 عنوان منتشر کرده‌اند.

شمار کتاب‌های چاپ اول پنج هزار و 211 عنوان و تجدید چاپ سه هزار و 432 عنوان بوده است. میانگین شمارگان کتاب در خردادماه، هزار و 86 نسخه و میانگین قیمت نیز با 15 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 68 هزار و 900 تومان رسیده است.

در میان رده‌های دیویی نشر، ادبیات با دو هزار و 51 عنوان در صدر و پس از آن کودک و نوجوان با هزار و 264 عنوان در رده بعدی پرعنوان‌ها قرار دارد.

در حوزه کودک و نوجوان- همانطور که گفته شد‌- هزار و 264 عنوان کتاب منتشر شده که 629 عنوان آن تألیفی و 635 عنوان ترجمه بوده است،‌ در خردادماه باز هم روند انشار کتاب‌های ترجمه در حوزه کودک نسبت به کتاب‌های تالیفی بیشتر بوده و این نگرانی بسیاری از فعالان نشر کودک و نوجگوان را برانگیخته است.

این نگرانی در مقایسه بین چاپ اول‌ها و تجدید چاپی‌ها در حوزه کودک و نوجوان نیز به چشم می‌آید‌، در حالیکه 510 عنوان کتاب چاپ اول در این حوزه در خرداد ماه منتشر شده است‌، شمار تجدید چاپی‌ها به 754 نسخه رسیده است. موضوع نگران‌کننده دیگر در آمار کتاب‌های کودک و نوجوان در خرداد ماه مسئله افزایش قیمت کتاب نسبت به ماه گذشته است‌، در حوزه کودک و نوجوان قیمت کتاب نسبت به ماه گذشته 58 درصد افزایش را تجربه کرده است.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که در بازه زمانی مشابه در سال قبل میانگین قیمت کتاب در حوزه کودک و نوجوان 30 هزار تومان و میانیگن قیمت کل نیز 44 هزار تومان بوده است،‌ به عبارت دیگر قیمت کتاب نسبت به بازه زمانی مشابه در خرداد ماه 53 درصد افزایش قیمت داشته است.

این افزایش 53 درصدی قیمت کتاب در حالی رخ داده است که قیمت کاغذ در یک ماه گذشته کمی بیش از 20 درصد افزایش داشته است.

منبع: تسنیم

404262