آوار در فـارنهایـت 100درجه

بیش از 130 زمین‌لرزه پشت‌سرهم در استان هرمزگان، دو هفته بسیار سخت و پر وحشتی را برای مردم این استان به‌وجود آورده است تا پیش از این اکثر زمین لرزه‌ها کوچک و تا مقیاس 4 ریشتر بود، بامداد شنبه 2 زمین لرزه بزرگ ۶.۱ و ۶.۳ ریشتر و چندین پس‌لرزه بالای ۴ ریشتری غرب این استان (منطقه مهران را در مرز میان بندرخمیر و خلیج فارس و شهرستان بندرلنگه) را لرزاند.
تصویر آوار در فـارنهایـت 100درجه

به گزارش سایت خبری پرسون، بیش از 130 زمین‌لرزه پشت‌سرهم در استان هرمزگان، دو هفته بسیار سخت و پر وحشتی را برای مردم این استان به‌وجود آورده است تا پیش از این اکثر زمین لرزه‌ها کوچک و تا مقیاس 4 ریشتر بود، بامداد شنبه 2 زمین لرزه بزرگ ۶.۱ و ۶.۳ ریشتر و چندین پس‌لرزه بالای ۴ ریشتری غرب این استان (منطقه مهران را در مرز میان بندرخمیر و خلیج فارس و شهرستان بندرلنگه) را لرزاند.

تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 30 پس لرزه، در استان هرمزگان رخ داده و همین امر سبب شده که تمامی بیمارستان‌های استان هرمزگان در آماده‌باش کامل باشند. خرابی هزاران خانه روستایی، فوت 5 نفر و مصدومیت بیش از 90 نفر، آخرین بارآورد تیم‌های ارزیاب از این حادثه است و از این تعداد 15 نفر همچنان در مراکز درمانی هستند. ‌همچنین ریزش کوه در مناطق مختلفی از محور بندرخمیر به بندرلنگه رخ داد که باعث وحشت مردم و مصدومیت چند نفر شد. با افزایش گرمای هوا در مناطق زلزله‌زده، بسیاری از کودکان و سالمندان «گرما‌زده» شده‌اند و آب بسیاری از مناطق زلزله‌زده قطع است.

در این شرایط رسول فتاحی، خبرنگار هرمزگانی در رابطه با آخرین وضعیت زلزله‌زدگان به «آرمان‌ملی» می‌گوید: «اینجا بیشتر شبیه کوره است، ظهر دیروز که خرابی‌ها بیشتر نمایان شد، وضعیت کودکان و سالمندان وخیم بود، چون آنها زیر هر سرپناهی، به‌دنبال سایه بودند. بعداز گذشت چندین ساعت از وقوع زلزله، چادرها به دست مردم نرسید و در بازدید وزیر کشور از این مناطق، احمد وحیدی، وعده داد که سریعا این وضعیت ساماندهی می‌شود.

وی در خصوص بیمارستا‌ن‌های استان اظهارکرد: «خوشبختانه تیم‌های هلال‌احمر و آمبولانس‌ها در مناطق هستند و مصدومان رسیدگی می‌کنند، اما بزرگ‌ترین مشکل مردم آب و وسایل سرمایشی است.» در این شرایط استاندار هرمزگان ضمن اعلام این‌که چادرهایی خنک در مناطق زلزله‌زده تهیه شده به این موضوع اشاره کرد که «برای اسکان موقت زلزله‌زدگان به کانکس نیاز است. هلال‌احمر نیز با اعلام حساب به مردم، در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی است با این حال دستکم 400 کانکس برای ساماندهی سریع مردم نیاز است، چون چادرها امکان سرمایشی ندارند.

از سوی دیگر درب تمامی اماکن، سالن‌ها و مجموعه‌های ورزشی بر روی مردم هرمزگان باز است و مردم می‌توانند در این مناطق به‌طور موقت اسکان پیدا کنند. همچنین با پیگیری حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، یک تیم ویژه از مسئولان قضایی استان هرمزگان در محل کانونی زلزله حاضر شدند.

قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز در همین ارتباط گفت: «بلافاصله پس از وقوع زلزله، با پیگیری حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، یک تیم ویژه از مسئولان قضائی استان هرمزگان شامل رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان و سایر مقامات قضائی، در روستاهای سایه‌خوش و کنخ از توابع شهرستان بندرلنگه که محل کانونی زلزله هستند، حاضر شدند.»

آسیب‌دیدگی 50 بادگیر تاریخی

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان بیان داشت: زلزله‌های بامداد شنبه به 50 بادگیر در بافت تاریخی لافت خسارت وارد کرد. سهراب بناوند افزود: به‌دلیل شدت زلزله‌ها و وقوع پس‌لرزه‌ها کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی دیگر مبنی بر خسارت به آثار و ابنیه تاریخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

چرا زلزله، هرمزگان را رها نمی‌کند؟

اما چرا در دو هفته گذشته، به‌طور متوسط روزانه یک یا دو زمین‌لرزه در این استان رخ می‌دهد. معاون فناوری و سرپرست آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه از ویژگی‌های زلزله‌های منطقه زاگرس وقوع زلزله‌های متعدد است، گفت: «بر این اساس زلزله‌هایی که در استان هرمزگان رخ داد، نه ربطی به وقوع سونامی و نه نشان از احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ دارد.» حمید زعفرانی حوالی تنگه‌هرمز را جزو لرزه‌خیزترین مناطق به لحاظ تعداد زلزله‌ها در کشور توصیف کرد و یادآور شد: «بر این اساس زلزله‌های اخیری که در بندر چارک به ثبت رسیده، طبیعی است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این زلزله‌ها می‌تواند ارتباطی با وقوع سونامی داشته باشد، ادامه داد: این زلزله‌ها ارتباطی با سونامی ندارد؛ چرا که اگر نگران وقوع سونامی باشیم، باید از سمت ساحل مکران این اتفاق به وقوع بپیوندد و سواحل مکران از «جاسک» شروع می‌شود و به سمت چابهار ادامه دارد، زلزله‌های ثبت شده در استان هرمزگان در سمت شرق به غرب تنگه‌هرمز است. از این‌رو احتمال وقوع سونامی به‌دلیل رخدادهای لرزه‌ای در هرمزگان بسیار کم است. زلزله‌های اخیر استان هرمزگان در داخل خشکی رخ می‌دهد و ربطی به وقوع سونامی ندارد.

زلزله‌های بزرگ بعداز زلزله‌های متعدد

وی در خصوص اینکه آیا این زلزله‌ها می‌تواند پس‌لرزه‌هایی برای وقوع زلزله‌های بزرگ‌تر باشد، با تاکید بر اینکه این ادعا از نظر علمی صحیح نیست، توضیح داد: وقوع زلزله در ناحیه زاگرس، دارای توالی است؛ به این صورت که یک زلزله بزرگ با چندین زلزله کوچک همراه است، ولی هیچگاه نمی‌توان این ادعا را داشت که با این توالی زلزله‌ها، یک زلزله بزرگ در راه است. احتمال وقوع زلزله بزرگ در منطقه هرمزگان بعداز این زلزله‌ها کم است، ولی توصیه ما به هموطنانمان در این منطقه آن است که در چنین شرایطی احتیاطات لازم را داشته باشند.

معاون فناوری و سرپرست آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با تاکید بر اینکه استان هرمزگان در محدوده زمین ساختی زاگرس قرار دارد، ادامه داد: علاوه بر آن اکثر گسل‌هایی که در زاگرس وجود دارند، رخنمون سطحی ندارند، به این معنی که اگر زلزله‌ای رخ دهد، گسیختگی گسل بر روی زمین آثاری ندارد و این طبیعت لرزه‌ساختی زمین در منطقه زاگرس است.

مهم‌ترین گسل‌های شناخته شده این منطقه، گسل ‌راندگی اصلی زاگرس و گسل «زندان- میناب» در شرق استان هرمزگان است که یکی از گسل‌های اصلی به شمار می‌رود. وی گسل «قشم» در جزیره قشم را از دیگر گسل‌های مهم این منطقه نام برد و افزود: تقریبا بسیاری از گسل‌های استان هرمزگان شناخته‌شده هستند و مطالعات زیادی بر روی آنها انجام شده است.

منبع: روزنامه آرمان ملی

403771

بیشتر بخوانید: