آبله میمونی در این مرحله یک اضطرار جهانی است؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید شیوع فزاینده آبله میمونی در بیش از ۵۰ کشور باید به دقت زیر نظر گرفته شود، اما فعلا اعلام وضعیت اضطراری جهانی برای آن ضرورتی ندارد.
تصویر آبله میمونی در این مرحله یک اضطرار جهانی است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از آسوشیتدپرس کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد بسیاری از جنبه‌های این شیوع «غیرمعمول» هستند و تایید کرد آبله میمونی که در برخی از کشورهای آفریقایی بوم‌گیر یا آندمیک است- برای سال‌ها نادیده گرفته شده است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با آنکه برخی از اعضای کمیته نظرات متفاوتی ابراز کردند، این کمیته با اجماع آرا به این نتیجه رسید که به مدیر کل WHO توصیه کند که این شیوع در این مرحله نباید به عنوان یک اضطرار بهداشت جهانی در نظر گرفته شود.»

با این وجود، WHO به «ماهیت اضطراری» این شیوع اشاره کرد و گفت کنترل کردن شیوع این بیماری نیاز به پاسخی «قوی» دارد.

این کمیته اعلام کرد که این شیوع باید «از نزدیک تحت نظر گرفته شود و پس از چند هفته وضعیت بازبینی شود.» البته اگر تحولات جدید معینی مانند ظهور موارد بیماری در میان کارگران جنسی؛ انتشار آن به کشورهای دیگر یا درون کشورهایی که از قبل موارد بیماری را گزارش کرده‌اند؛ افزایش شدت موارد یا افزایش سرعت انتشار رخ دهد،

تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت پس از ابزار نگرانی درباره همه‌گیری آبله میمونی در کشورهنایی که قبلا موارد بیماری گزارش نکرده‌اند، جلسه کمیته اضطراری را افتتاح کرد.

او گفت:‌«آنچه به خصوص شیوع فعلی را نگران‌کننده می‌کند، انتشار سریع و مداوم آن به کشورها و مناتطق جدید و خطر سرایت بیشتر و مداوم آن در جمعیت‌های حساس از جمله افراد دچار نقصان ایمنی، زنان باردار و کودکان است.»

آبله میمونی برای دهه‌ها در میان مردم در کشورهای آفریقای مرکزی و غربی شیوع داشته است، اما تا ماه پیش این بیماری باعث شیوع عمده‌ای در کشورهای خارج از این قاره و افراد بدون رابطه مسافرتی با آن نشده بود.

اعلام وضعیت اضطراری بهداشت جهانی به معنای وجود یک رویداد «غیرعادی» است که به پاسخ هماهنگ جهانی نیاز دارد و خطر زیادی وجود دارد که این بیماری از مرزها عبور کند.

سازمان جهانی بهداشت قبلا برای بیماری‌هایی از جمله کووید-۱۹، ابولا در کنگو و آفریقای غربی و زیکا در برزیل و تلاش مداوم برای ریشه‌کنی فلج اطفال یا پولیو اعلام وضعیت اضطراری کرده بود.

402960