پیش بینی بورس امروز 5 تیر 1401

بورس تهران همچنان درگیر خروج پول حقیقی هاست و خروج این سرمایه گذاران نشان می دهد فعلا به طور موقت، چشم انداز مثبتی برای رشد بازار سهام وجود ندارد.
تصویر پیش بینی بورس امروز 5 تیر 1401

به گزارش سایت خبری پرسون، گرچه روز گذشته در معاملات بازار سهام استقبال خوبی از نمادهای خودرویی شد و اکثر آن ها به صف خرید رسیدند، اما وضعیت کلی بازار نشان می دهد همچنان احتمال افت قیمت سهام بیشتر از احتمال رشد آن است.

حتی نمادهای بنیادی بازار از گروه های پتروشیمی و فلزاتی، با شدت بیشتری هم افت کردند که البته این موضوع به قیمت های جهانی و نرخ دلار نیز ارتباط دارد. اما در کل می توان گفت که بازار سهام درگیر یک فاز فرسایشی شده که در هر مقطع، یکی دو گروه با اقبال سرمایه گذاران مواجه می شوند و سایر صنایع فشار فروش دارند.

دیروز در بازار سهام ارزش معاملات خرد نسبت به روز چهارشنبه افزایش یافت و از عدد 3800 میلیارد تومان در روز چهارشنبه، به عدد 4060 میلیارد تومان در روز شنبه رسید. اما این رشد کوچک، جزو نوسانات این بخش محسوب می شود و آن قدر چشمگیر نیست که بتوان از آن سیگنال خاصی گرفت.

خروج ادامه دار حقیقی ها از بازار

اتفاقا بزرگ ترین مشکل بورس فعلا همین کم بودن ارزش معاملات است. معاملاتی که در آخرین روزهای اردیبهشت ماه به اعداد بالای هفت هزار میلیارد تومان رسیده بود، هم اکنون با کاهش زیادی مواجه شده و کم بودن نقدینگی در بورس، منجر به دلسردی حقیقی ها و خروج پول آن ها می شود.

دیروز هم خروج پول حقیقی از بازار ثبت شد و با خروج حدود 300 میلیارد تومان از پول حقیقی ها، دوباره این سیگنال صادر شد که فعلا سرمایه گذاران حقیقی چشم انداز مثبتی را برای بازار متصور نیستند.

طی یک ماه گذشته تنها در دو روز ورود پول حقیقی به ثبت رسیده که همین موضوع نشان دهنده وضعیت فعلی بازار است.

رونق از بورس رفت

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز فعلا نشان دهنده برتری فروشندگان است. این شاخص مدت هاست که اعداد کوچک تر از یک را نشان می دهد و دیروز هم 0.91 بود. با این حساب هنوز می توان برتری فروشندگان حقیقی را نسبت به خریداران حقیقی احساس کرد که همین موضوع به طولانی تر شدن دوره درجا زدن بازار کمک می کند.

در چنین شرایطی برای بازار امروز هم نمی توان انتظار رشد شاخص ها را داشت و اگر هم رشدی اتفاق بیفتد، کوچک و جزئی خواهد بود. فعلا نشانه های رونق بورس مشاهده نمی شود و بازار سهام تحت تاثیر ابهاماتی مانند برجام و قطعی برق صنایع در تابستان، معاملات کم رونق و رو به پایین خواهد داشت.

402858