رئیس جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

برنامه ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم

رئیس جمهور در ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم گفت: ارتباط با مردم برکات زیادی دارد و مسئولان را در جریان امور و مشکلات اقشار جامعه قرار می‌دهد و تاکید جدی برای ارتباط دولتمردان با مردم دارم.
تصویر برنامه ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم

به گزارش سایت خبری پرسون، سید ابراهیم رئیسی در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، درباره مهم‌ترین مسائل روز کشور از جمله روند اجرای طرح اصلاح و پرداخت عادلانه یارانه کالاهای اساسی و سایر مسائل روز در حوزه داخلی و خارجی سخن می گوید.

رئیسی گفت: در ابتدای دولت مقدمات و زمینه ها برای اصلاحات اقتصادی فراهم نبود، پس از ۷ ماه اصلاحات اقتصادی را آغاز کردیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: از ارز ترجیحی استفاده نادرست بسیار می شد، برای سفره مردم نبود. وی تاکید کرد که ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی ایجاد می کرد. معلوم بود که تخصیص ارز ترجیحی به کالاها مشکل را حل نکرده است، شاهد افزایش قیمت کالاها بودیم.

رئیسی با بیان این که ارز ترجیحی در قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار داده نشده بود، اظهار داشت: از ارز ترجیحی برای سفره مردم استفاده نمی‌شد بخشی از این ارز در رانت، فساد و دلالی ها صرف می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: ادامه تخصیص ارز ترجیحی موجب افزایش فاصله طبقاتی بود، قیمت کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد می شد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته بود.

رئیسی در ادامه گفت: جنگ اوکراین امنیت غذایی را تهدید کرد، کمبود کالا پیدا شد. برنامه ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم.

رئیس جمهور افزود: ما کشور را در وضعیتی تحویل گرفتیم که تورم ماهانه ۶۰ درصد داشتیم. کشور با کسری بودجه جدی مواجه بود.

رئیسی ادامه داد: اصلاح اقتصادی باید قبل از دولت ما اتفاق می افتاد و اگر یکی دو سال پیش می شد هزینه اش کمتر می شد. البته برای ما روشن بود که این کار هزینه دارد، ولی حالا نسبت به سال آینده هزینه کمتری دارد.

وی تاکید کرد: مسئولین در این خصوص اجماع داشتند. مردم بسیار همراهی کردند و در این همراهی باید سپاسگزار مردم باشم. دشمنان برای اصلاح اقتصادی نقشه کشیده بودند. از این شرایط عبور کردیم و انشاء الله با صبوری مردم و اقدامات دولت شرایط متفاوت خواهد شد.

رئیسی افزود: ما سعی کردیم خودمان کار تورمی نکنیم. مثلا از بانک مرکزی استقراض نکنیم و پایه پولی را بالا نبریم.

402842