درمان کوتاه‌مدت مردان با تستوسترون ممکن است بی‌خطر باشد

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که درمان کوتاه‌مدت سه‌ماهه تا یکساله جایگزینی هورمون تستوسترون برای مردان دچار این کمبود این هورمون جنسی ممکن است بی‌خطر باشد و عارضه‌ای ایجاد نکند.
تصویر درمان کوتاه‌مدت مردان با تستوسترون ممکن است بی‌خطر باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از وب‌ام‌دی این بررسی نشان داد که درمان جایگزینی هورمون تستوسترون برای سه ماه تا یک سال در مردان دارای میزان‌های پایین این هورمون در مقایسه با گروه مردان مشابهی که دارونما یا پلاسبو دریافت کرده بودند، باعث افزایش احتمال مشکلات قلبی نمی‌شود.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان که از آنالیز مجموعه داده‌های گردآمده از بررسی‌های کوچکتر است- تا حدودی این اطمینان خاطر را ایجاد می‌کند که درمان جایگزینی تستوسترون هنگامی که برای مدت کوتاه برای مردانی که واجد شرایط دریافت آن باشند، به کار رود، برای قلب خطری ایجاد نمی‌کند.

میزان‌های تستوسترون در مردان با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و برخی از مردان که پزشکان برای آنها تشخیص رسمی میزان پایین تستوسترون یا به اصطلاح «هیپپوگنادیسم» را می‌دهند، ممکن است واجد شرایط دریافت درمان جایگزینی تستوسترون باشند.

اما برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند که این «فراتحلیل» جدید برای مدتی طولانی این مردان را پیگیری نکرده است و پزشکان و بیماران پیش از رسیدن به این نتیجه‌گیری قاطع درباره بی‌خطر بودن تستوسترون برای قلب، باید در انتظار نتایج یک بررسی بسیار بزرگ در حال حاضر در دست انجام بمانند که دوره پنج‌ساله درمان با ژل تستوسترون را با ژل بی‌اثر در بیش از ۵۰۰۰ مرد مقایسه کرده است.

برای همین است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از سال ۲۰۱۴ شرکت‌ها را مازم به قرار دادن برچسب هشدار درباره احتمال خطرات احتمالی قلبی روی فراورده‌های تستوسترونی‌اش کرد.

این سازمان تاکید می‌کند که فراورده‌های حاوی تستوسترون را فقط برای مردانی که تستوسترون ندارند یا میزان‌های پایین تستوسترون به هرماه یک عارضه پزشکی مربوط دارند، تایید شده است.

401435