کمبود جهانی عرضه قیمت نفت جهانی را بالا برد

قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۱۸ سنت معادل ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۲۲ دلار و ۴۵ سنت رسید.

به گزارش سایت خبری پرسون، کمبود جهانی عرضه نفت در بازار از نگرانی در مورد کاهش تقاضا در چین به‌دنبال افزایش موارد ابتلا به کرونا در پکن و همچنین افزایش نرخ بهره پیشی گرفته و قیمت نفت را بالا برده‌است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 18 سنت معادل 0.15 درصد افزایش به 122 دلار و 45 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 15 سنت معادل 0.12 درصد افزایش 121 دلار و 8 سنت معامله می‌شود.

اوپک و متحدانش توانایی پایبندی به تعهد خود برای افزایش بیشتر تولید را ندارند و باعث کمبود عرضه نفت در بازار شده‌اند. کمبود ظرفیت تولید در بسیاری از تولیدکنندگان عضو این ائتلاف، تحریم‌های روسیه و ناآرامی در لیبی تولید این گروه را پایین آورده‌است.

قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی به‌خاطر حمله روسیه به اوکراین و افزایش نگرانی در مورد عرضه و همچنین افزایش تقاضا به‌دنبال بهبود از بحران کرونا و برداشته شدن قرنطینه‌ها افزایش یافته‌است. قیمت نفت خام برنت در ماه مارس به 139 دلار در هر بشکه رسید، یعنی بالاترین رقم از 2008. هر دوی این شاخص‌های نفتی 1 درصد طی هفته گذشته افزایش قیمت داشتند.

طبق گزارش انجمن اتومبیل آمریکا، متوسط قیمت بنزین در آمریکا در روز شنبه از 5 دلار در هر گالن فراتر رفته است.

انتشار اطلاعات مربوط به تورم 8.6 درصدی در آمریکا در روز جمعه و نگرانی در مورد افزایش نرخ بهره در این کشور بر قیمت نفت تاثیر گذاشته‌است.

سایر بازارهای مالی هم سقوط کرده‌اند. سرمایه‌گذاران نگرانند فدرال رزرو آمریکا سیاست‌های پولی خود را بیش‌از پیش سختگیرانه کند و باعث رکود شدید اقتصاد شود.

اقتصاددان‌ها در اروپا هم‌عقیده دارند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا راه درستی برای مهار تورم در این قاره نیست.

منبع: تسنیم

401301