برخورداری از هر نوع معافیت‌ نرخ صفر و مشوق مالیاتی، منوط به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است

مدیر کل امور مالیاتی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد:براساس قانون مهلت ارائه اظهارنامه برای عملکرد سال 1400 برای کلیه مؤدیان اشخاص حقیقی حداکثرتا تاریخ 1401/03/31 و برای صاحبان املاک و اشخاص حقوقی، حداکثر تا پایان تیرماه می باشد و این تاریخ قابل تمدید نخواهد بود.
تصویر برخورداری از هر نوع معافیت‌ نرخ صفر و مشوق مالیاتی، منوط به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است

به گزارش سایت خبری پرسون، عزیزاله عباس پور مدیر کل امور مالیاتی استان با تاکید بر اینکه برخورداری از هر نوع معافیت‌ نرخ صفر و مشوق مالیاتی، منوط به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی به منظور بهره مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هرگونه معافیت دیگر، باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1400 خود را تا پایان خردادماه سال جاری به صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی مالیات به آدرس my.tax.gov.ir ارائه کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین گفت: به منظور تکریم مودیان، اجرای عدالت مالیاتی با توجه به شرایط اقتصادی کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا، تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات میزان مالیات عملکرد سال 1399 برخی از صاحبان مشاغل با شرایطی به صورت مقطوع تعیین می شود.

وی درخصوص شرایط بهره مندی مودیان از مالیات مقطوع گفت: تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آن ها در سال ۱۴۰۰ حداکثر صد برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیاتهای مستقیم (مبلغ 000، 000، 000، 48 ریال) باشد، مشمول مقررات این دستور العمل بوده و در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستور العمل حداکثر تا پایان خردادماه سال ١۴٠١ از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف می‌باشند.

عباس پور با بیان اینکه امسال سازمان امور مالیاتی کشور مفاد تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم را از حیث تعیین مالیات مقطوع با رویکردی جدید و براساس اطلاعات و دیتاهای واصله از جمله اطلاعات خرید و فروش، اطلاعات حساب‌های بانکی (POS) و سایر اطلاعات موجود در پایگاه های سازمان اجرا می‌کند،تصریح کرد: مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم با توجه به اطلاعات موجود و دریافتی از پایگاه های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور و یا فروش ابرازی حسب مورد و بر اساس قوانین و مقررات تعیین می شود.چنانچه مالیات تعیین شده مورد پذیرش مودی باشد می تواند با تسلیم فرم مذکور از شرایط این دستورالعمل بهره مند شود. در صورتی که اطلاعات موجود در فرم موضوع تبصره ماده ۱۰۰ مورد پذیرش مودیان نباشند، این گروه مکلفند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی مطابق با قوانین و مقررات مربوط اقدام نمایند.

وی گفت: مالیات مقطوع تعیین شده برای مشمولین تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم، صرفا برای فعالیت اقتصادی انتخاب شده در فرم مربوطه قابل استناد می باشد و در صورتی که نوع فعالیت اقتصادی انتخاب شده با فعالیت اقتصادی واقعی مودی مطابقت نداشته باشد، مودی برای فعالیت اقتصادی واقعی خود اظهارنامه تسلیم ننموده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین با بیان اینکه مودیان مالیاتی برای ارسال اظهارنامه به صورت سیستمی، می‌بایست در نظام مالیاتی ثبت نام داشته باشند، تاکید کرد: در صورتی که نوع فعالیت انتخاب شده در ثبت نام مودیان با فعالیت اقتصادی واقعی مودی مطابقت نداشته باشد، از منظر سازمان، مودی برای فعالیت اقتصادی واقعی خود، اظهارنامه تسلیم ننموده و مشمول جریمه خواهد شد.

عباس پور همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های صاحبان مشاغل و اصحاب کار در ایام کرونا، نسبت سودآوری فعالیت‌هایی که به‌موجب مفاد آیین‌نامه موضوع ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم برای تعیین مالیات سال 1400 مؤدیان در صورت عدم ارائه اسناد و مدارک برای تعیین درآمد مشمول مالیات مورداستفاده قرار می‌گیرد، به‌طور معناداری برای این دسته از مؤدیان تعدیل‌شده است و تناسب میان مالیات تشخیصی سال قبل و مالیات تعیین‌شده برای سال ۱۴۰۰ موردتوجه قرار گرفت. بااین‌وجود، مؤدیانی که از مالیات مقطوع محاسبه‌شده ناخشنود باشند، همچنان می‌توانند به‌جای تسلیم فرم موضوع تبصره ماده ۱۰۰ و پذیرش مالیات مقطوع محاسبه‌شده نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر اقدام نمایند.
وی تأکید کرد: چنانچه صاحبان مشاغل به‌جای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم نمایند، لیکن اسناد و مدارک مالی لازم را در اختیار نداشته باشند و در زمان حسابرسی اسناد و مدارک مربوطه را به مأموران مالیاتی ارائه ننمایند با پیامدهایی ازجمله موارد زیر مواجه خواهند شد:

۱-عدم تعلق معافیت ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به درآمدها و فعالیت‌های کتمان شده

۲-عدم بهره‌مندی از ضریب تعدیل در نظر گرفته‌ شده برای محاسبه مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم و محاسبه مالیات با نرخ ماده ۱۳۱، که در این حالت میزان مالیات متعلقه آن‌ها قطعاً بیش از مالیات تعیین‌شده به‌صورت مقطوع برای آن‌ها خواهد بود.

۳-تعلق جریمه کتمان درآمد نسبت به مالیات متعلق به اطلاعاتی که در اظهارنامه مالیاتی ثبت و ابراز نکرده باشند.

خاطرنشان کرد: در استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰، فقط اطلاعات گردش کارت‌خوان‌ها و ابزار پرداخته‌ای بانکی لحاظ شده ولی در رسیدگی اظهارنامه‌های مالیاتی گردش کل حساب‌های بانکی مؤدی موردبررسی و حسابرسی قرار خواهند گرفت.

عباس پور افزود: بدیهی است این عدم تطابق منجر به این خواهد شد که مودی از هرگونه معافیت و نرخ صفر مالیاتی بابت فعالیت اقتصادی ابراز نشده، محروم شود.

وی ادامه داد: این مودیان بابت درآمد ناشی از فعالیت کتمان شده، علاوه بر مرتکب شدن جرم مالیاتی، مشمول 30% جریمه غیر قابل بخشودگی خواهند شد.

عباس پور تصریح کرد : عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی موجب محرومیت از معافیت مالیاتی به مبلغ 000 ، 000 ، 360 ریال می گردد ، بنابراین تلاش حداکثری دستگاه مالیاتی استان این است که بتواند اظهار نامه مؤدیان محترم مالیاتی را تا 1401/03/31 دریافت کند و دغدغه مسئولین و همکاران ما این می باشد که عدم ارائه اظهارنامه مؤدیان ، موجب محرومیت از معافیت و تضییع حقوق آنان نگردد.

وی گفت : صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع خود را به صورت یکجا تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ نداشته باشند ، مالیات مقطوع آن ها حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین در بخش دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و با درک شرایط اقتصادی کشور و مشکلاتی که تولیدکنندگان دارند بیشترین تعامل را با کارآفرینان و تولیدکنندگان داخلی داریم و با استفاده از ظرفیت های قانونی، تمام سعی و تلاش خود را بکار خواهیم بست، تا واحد های تولیدی و خدماتی استان با تمام توان، در خدمت اشتغال و تولید استان به کار خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: بقا و رشد درآمدهای مالیاتی مستلزم رونق کسب و کار فعالان اقتصادی است، نظام مالیاتی بنا ندارد تا با بی‌عدالتی و فشار بر مودیان مالیاتی موجود، مالیات اخذ کند، بلکه سیاست اصلی سازمان وصول مالیات حقه بر اساس اطلاعات اقتصادی، اسناد و مدارک کافی، شناسایی منابع جدید مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی است. ما کوشیده ایم با رویکرد حمایتی در راستای اهداف و رسالت سازمانی قدم برداریم.

عباس پور با اشاره به اینکه بیش از 90درصد از درآمد استان از محل دریافت مالیات تامین می شود، گفت: با توجه به مصوبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تخصیص اعتبارات استانی متناسب با تامین درآمدهای هر استان می باشد، از این رو با توجه به اینکه درآمدهای استان در سال گذشته براساس سهمیه تعیینی، بطور کامل وصول شده است، اعتبارات استانی نیز به طور کامل تخصیص می یابد که مستقیما با توسعه استان رابطه دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان با اشاره به جزئیات درآمدهای مالیاتی در سال 1400 اظهار داشت: در سال گذشته 45 هزار و 705 میلیارد ریال مالیات در بخش‌های مختلف وصول شده که سهم مالیات‌های مستقیم 26 هزار و 196میلیارد ریال و مالیات بر کالا و خدمات 19هزار و 508 میلیارد ریال بوده است.

وی تاکید کرد: تمرکز بر پرونده‌های مهم مالیاتی، رصد تراکنش‌های بانکی مشکوک و مقابله با شرکت‌های صوری و کاغذی در قالب برنامه مقابله با فرار مالیاتی، اجرای ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم و شناسایی مودیان جدید مالیاتی از جمله عوامل موثر در تحقق درآمدهای مالیاتی استان است که نتیجه آن تحقق 111 درصدی درآمدهای مالیاتی استان بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: در سال 1400 از محل مشارکت مردم استان در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، بیش از 9620 میلیارد ریال به حساب شهرداری ها، دهیاری ها و فرمانداریهای استان به صورت مستقیم واریز شده است که در توسعه و عمران شهرهای کوچک و روستاها نقش بسیار مهمی داشت.

عباس پور با اشاره به اینکه یک درصد از درآمد ارزش افزوده به بخش سلامت اختصاص می‌یابد، گفت: درآمد‌های حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نقش موثری در تحول نظام سلامت به‌خصوص در مناطق محروم، روستاییان و عشایر ایفا می کند در همین راستا در سال گذشته بالغ بر 3062 میلیارد ریال به این بخش اختصاص یافته است که نسبت به مدت مشابه 162 درصد رشد داشته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین اضافه کرد: در راستای بند ی تبصره ۲۰ قانون بودجه، هر ماه بیست و هفت صدم درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه ورزش اختصاص می یابد، این رقم در استان قزوین در سال 1400 بیش از 234 میلیارد ریال بوده است و از این مبلغ بالغ بر 42 میلیارد ریال نیز جهت توسعه ورزش به آموزش و پرورش استان اختصاص یافته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین در بخش پایانی صحبت های خود گفت: رسانه های گروهی نقش بسیار مهم و کلیدی در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دارند و اگر در این زمینه با قلم توانای خود بخوبی مردم را در جریان اهمیت پرداخت مالیات و هزینه کرد آن قرار دهند شاهد همکاری بیشتر شهروندان خواهیم بود.

مدیر کل امور مالیاتی استان گفت :تعامل مناسبی بین دستگاه مالیاتی و صاحبان رسانه ها ، صدا و سیما ، مطبوعات وجود دارد که موجب ارتقاء فرهنگ در سطح جامعه گردیده و از پشتیبانی مقامات ارشد استان بویژه استاندار محترم، معاونین محترم ایشان ، نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین از همکاری صمیمانه دستگاه های اجرایی استان از جمله اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ، دیوان محاسبات ، بازرسی، اطلاعات و دادگستری سپاسگزاری می نماییم.

401088