آبله میمونی در شیوع جهانی اخیر با علائم متفاوتی بروز کرده است

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید علائم مشاهده شده در برخی از بیماران آبله میمونی در شیوع اخیر با آنچه پزشکان در شیوع‌های گذشته دیده‌اند، متفاوت بوده است.
تصویر آبله میمونی در شیوع جهانی اخیر با علائم متفاوتی بروز کرده است

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از ان‌بی‌سی نیوز این سازمان از پزشکان خواسته است که به بیمارانی که با دانه‌های پوستی مراجعه می‌کنند، توجه داشته باشند، اما درعین حال می‌گوید ماهیت دانه‌های پوستی موارد اخیر آبله میمونی از آنچه در گذشته در ۱۱ کشور آفریقایی، محل شیوع بوم‌گیر یا اندمیک بیماری- دیده شده است، متفاوت است.

راشل ولنسکی، مدیر CDC روز جمعه گفت آبله میمونی در برخی از موارد به صورت چند تاول و نه دانه‌های پوستی منتشر بروز کرده است. در برخی از موارد بیماری دانه‌های برجسته ریز روی پوست نخستین یا تنها علامت عفونت بوده است.

آبله میمونی در شیوع‌های قبلی‌اش معمولا با علائم شبیه آنفلوانزا مانند تب، بدن درد و بزرگ شدن غدد لنفاوی آغاز می‌شد و بعد دانه‌های پوستی شاخص بیماری در در چندین نقطه بدن ظاهر می‌شد که اغلب صورت و دست‌ها و پاها را در بر می‌گرفت.

اما به گفته ولنسکی، در شیوع اخیر «برخی از بیماران ابتدا دچار دانه‌های پوستی موضعی اغلب در اطراف دستگاه تناسلی یا مقعد شده بودند،، و بعد برخی از آنها علائم شبیه به آنفلوانزا پیدا کرده بودند و برخی دیگر حتی این علائم را بروز نداده بودند.»

مقامات CDC می‌گوید برخی از بیماران آمریکا با «پروکتیت»‌ یا التهاب دردناک پوشش راست‌روده (انتهای روده بزرگ منتهی به مقعد) مراجعه کرده بودند که علامتی است که معمولا در آبله میمونی دیده نمی‌شود.

به همین علت این مقامات از مردم خواسته‌اند در صورت بروز هر دانه‌های پوستی جدید در هر جایی از بدنشان از جمله درون دهان به پزشک مراجعه کنند.

چرا علائم در شیوع جدید متفاوت است

نوع ویروس آبله میمونی که در شیوع اخیر در آمریکا و کشورهای دیگر از خارج ازآفریقا در حال چرخش است به دسته «آفریقای غربی» این ویروس تعلق دارد. سازمان جهااین بهداشت گفته است در شیوع‌های گذشته این سویه ویروس حدود یک درصد از مبتلایان درگذشته‌اند، در حالیکه در موارد شیوع سویه دیگر ویروس به نام سویه «حوضه کنگو» میزان مرگ ومیر تا ۱۰ درصد رسیده است.

دانه‌های پوستی در آبله میمونی می‌توانند شبیه به دانه‌های پوستی در آبله مرغان، تبخال یا سیفلیس باشند. در برخی از موارد این ضایعات پوستی بسیار دردناک هستند و ممکن است از خود جا بگذارند. برخی از بیماران در شیوع اخیر برای تسکین درد این ضایعات پوستی نیاز به تجویز دارو یا حتی بستری شدن در بیمارستان پیدا کردند.

اما در گروهی از بیماران نیز دانه‌های پوستی ناراحتی چندانی ایجاد نکردند و کارشناسان می‌گویند ممکن است خصوصیتی در سویه افریقای غربی ویروس آبله میمونی باعث ایجاد بیماری خفیف‌تر بوسیله آن نسبت به سویه «حوضه کنگو» شده باشد.

همچنین این نظریه مطرح شده است که شیوه در معرض قرارگیری افراد به ویروس آبلله میمونی در چگونگی ظهور علائم تاثیر داشته باشد.

آیا آبله میمونی از راه جنسی منتقل می‌شود

به نظر می‌رسد که آبله میمونی از طریق تماس جسمی نزدیک یا از طریق قرار گرفتن در معرض مایعات بدنی، قطرک‌های تنفسی، دانه‌ها یا ضایعات پوستی ایجاد شده در طول بیماری یا ا زطریق اقلامی مانند لباس یا ملحفه آلوده شده با آنها متقل می‌شود. اغلب موارد آبله میمونی در آمریکا در مردانی که رابطه جنسی با مردان داشته‌اند، رخ داده‌اند که برخی از کارشناسان را به این فکر انداخته است که این در معرض قرارگیری ممکن است در حین فعالیت جنسی رخ داده باشد.

ولنسکی هم گفت که در جریان آمیزش جنسی جدا کردن تماس پوست به پوست از تماس چهره به چهره تقریبا ناممکن است، اما هنوز معلوم نیست که آیا ویروس ممکن است از طریق مایع منی یا ترشحات واژنی هم منتقل شود یا نه.

واکسن‌های موجود آبله (انسانی) می‌توانند در مقابل آبله میمونی هم موثر باشند. این واکسن‌ها اگر مدت کوتاهی پس از در معرض قرارگیری به ویروس آبله میمونی به افراد تزریق شوند، حتی ممکن است از ابتلای افراد به بیماری جلوگیری کنند یا ظهور علائم آن جلوگیری کنند.

401084