زمان اعلام نتایج کنکور ارشد اعلام شد

معاون آزمون‌سازی سازمان سنجش آموزش کشور زمان انتشار نتایج اولیه و نهایی آزمون کارشناسی ارشد را اعلام کرد.
تصویر زمان اعلام نتایج کنکور ارشد اعلام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن مروتی معاون آزمون‌سازی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هفته آینده (۲۸ تا ۳۰ خرداد) روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

به گفته وی، داوطلبان مجاز، اوایل تیر امکان انتخاب رشته را خواهند داشت.

مروتی گفت: در نیمه اول شهریور نیز نتایج نهایی آزمون را اعلام می‌کنیم تا داوطلبان از اول مهر بر سر کلاس‌ها حضور پیدا کنند.

معاون آزمون‌سازی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در مجموع در گروه‌های مختلف آزمایشی آزمون کارشناسی ارشد امسال اقبال بیشتری نسبت به آزمون علوم انسانی بوده است و بیش از ۴۰۰ هزار نفر داوطلب در گروه علوم انسانی آزمون ارشد شرکت کردند. تعداد زیادی از داوطلبان رشته‌های فنی و مهندسی و ریاضی به سمت رشته‌های علوم انسانی گرایش پیدا کرده اند.

او گفت: امسال از مجموع ۶۴۷ هزار و ۲۰۹ داوطلب (با احتساب علاقه‌مندی به شرکت در مجموعه امتحانی دوم) حدود ۵۳ درصد آن‌ها زنان بوده اند که ۴۷ درصد آن‌ها را آقایان تشکیل می‌دهند. همین نسبت را در گروه‌های آموزشی داریم.

او گفت: ۵۷ درصد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد علوم انسانی و ۶۷ درصد علوم پایه را زنان تشکیل می‌دهند و در رشته فنی و مهندسی صرفا ۲۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و مابقی سهم مردان است. در هنر ۶۳ درصد و دامپزشکی ۶۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

مروتی با تاکید بر این‌که ظرفیت پذیرش داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد افزایش خواهد یافت، گفت: ما سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار پذیرش در رشته‌های کارشناسی ارشد داشتیم. پیش‌بینی ما این است که امسال در مقایسه با سال گذشته تعداد بیشتری از داوطلبان را پذیرش کنیم.

به گفته وی، در واقع پارسال ۲۷ درصد از پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌ها پذیرش شدند؛ اما امسال تصور ما این است که آمار ما به بالای ۳۰ درصد برسد. پیش‌بینی ما این است که امسال در مقایسه با سال گذشته ظرفیت بیشتری از داوطلبان را پذیرش کنیم.

معاون آزمون سازی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون کتبی سهم ۸۰ درصدی در پذیرش داوطلبان کارشناسی ارشد ایفا خواهد کرد و ۲۰ درصد نیز معدل دوره کارشناسی تاثیر دارد.

آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ از ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت در ۱۶۶ شهرستان و ۱۷۷۰ حوزه فرعی و همچنین ۳۸۱ حوزه اصلی برگزار شد.

401074