چالش‌های دامداران در تامین نهاده‌های دامی

چالش های تولیدکنندگان در صنعت دام و طیور، ادامه خرید تضمینی گندم و کاهش قیمت تخم مرغ از جمله اخبار مهم حوزه کشاورزی در هفته جاری بود.

تصویر چالش‌های دامداران در تامین نهاده‌های دامی

به گزارش سایت خبری پرسون، چالش‌های تولیدکنندگان در صنعت دام و طیور، ادامه خرید تضمینی گندم و کاهش قیمت تخم مرغ از جمله اخبار مهم حوزه کشاورزی در هفته جاری بود.

در همین زمینه، سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مباحث مطرح شده مبنی بر کشتار دام‌های مولد و آبستن در کشور، گفت: دامداران از سر ناچاری و استیصال روی به چنین کارهایی می‌آورند.

وی توضیح داد که وزارت جهاد کشاورزی هنوز سهمیه نهاده‌های دامی دامداران را تا ٢٠ اردیبهشت ماه که با ارز ۴٢٠٠ تومانی بوده، نداده و نهاده‌های با ارز نیمایی در سامانه بازارگاه بارگذاری شده است.

مقدسی ادامه داد: قرار بود در خرید نهاده‌های دامی با ارز نیمایی نصف مبلغ را دامدار و نیم دیگر آن را بانک کشاورزی بپردازد.

وی افزود: زمانی که نرخ ارز ۴٢٠٠ تومانی بود هزینه یکماه نهاده مورد نیاز دامدار ۵٠٠ میلیون تومان می‌شد اما این رقم در حال حاضر به ٣ میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان رسیده است که حتی اگر نصف آن را قرار باشد دامدار پرداخت گند نیاز به بیش از ٣ برابر نقدینگی نسبت به قبل دارد.

مقدسی گفت: این در حالی است که دستور العمل ها و شیوه‌های اجرایی بانک نیز بسیار دشوار و زمان بر است و دامداران نمی‌توانند تسهیلات بانکی را دریافت کنند.

همچنین، ناصر نبی پور، رئبس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه متوسط قیمت تخم مرغ درب مرغداری به کیلویی ٢٧ هزار تومان رسیده است، گفت: قیمت تمام شده تولید این کالا حدود ۴٣ هزار تومان است.

وی درباره اینکه آیا در چنین شرایطی دولت مازاد تخم مرغ را از تولیدکنندگان خریداری نمی‌کند؟،افزود: دولت اعلام کرده هر کیلوگرم تخم مرغ را درب سردخانه ٣١ هزار تومان خریداری می‌کند، در حالی که با احتساب هزینه حمل و کارتن قیمت تخم مرغ ٣١ هزار تومان تمام می‌شود بنابراین مرغدار ترجیح می‌دهد آن را همان کیلویی ٢٧ هزار تومان بفروشد ضمن اینکه دولت اعلام کرده در خرید توافقی تخم مرغ مازاد، ۴۵ روز بعد از خرید مطالبات تولیدکنندگان تسویه می‌شود.

نبی پور همچنین با اشاره به قیمت بالای نهاده‌های دامی گفت: مرغداران توان خرید نهاده را ندارند و اکثراً از ذخایر موجود در مرغداری‌ها استفاده می‌کنند.

وی پیش بینی کرد که در تیر و مرداد این ذخایر به اتمام برسد و تولیدکنندگان مجبور به خرید نهاده جدید شوند.

در همین راستا، شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سراسر کشور حتی در روزهای تعطیلِ نیمه خردادماه نیز ادامه یافت تا با فعالیت ۵ هزار نفر از عاملان تشخیص و ذیحساب در مراکز فعال خرید، در مجموع بالغ بر ۲۰۰ هزار تن محصول از گندمکاران خریداری شود.

در شرایطی که مراکز اداری و دستگاه‌های دولتی در سراسر کشور طی روزهای سیزدهم تا پانزدهم خرداد، تعطیلات رسمی را سپری می‌کردند اما «مدافعان امنیت غذایی» در سراسر کشور، در حال فعالیت بی‌وقفه برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری مردم بودند.

منبع: مهر

400590