آسیب طرح‌های بنزین به جایگاه‌داران

اسداله قلی‌زاده افزود: جایگاه‌داران در سیاست‌گذاری قیمت سوخت یا چگونگی تخصیص سهمیه به کارت‌ها هیچ نقشی ندارند. ما فقط می‌توانیم مشاهدات‌مان را در جایگاه‌ها که نتیجه نظرسنجی از مراجعین و تغییرات است را صادقانه به مردم بگوییم.

تصویر آسیب طرح‌های بنزین به جایگاه‌داران

به گزارش سایت خبری پرسون، به گفته رئیس صنف جایگاه‌داران کشور جایگاه‌داران در سیاست‌گذاری قیمت سوخت یا چگونگی تخصیص سهمیه به کارت‌ها هیچ نقشی ندارند.

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: هم‌اکنون همه جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد ندارند. البته بنا به گفته مسئولان امر، این به معنای حذف کامل کارت‌های آزاد جایگاه‌داران نیست.

اسداله قلی‌زاده اظهار کرد: چند سال گذشته شاهد تغییرات بیشتری در خصوص سهمیه کارت‌های سوخت جایگاه‌داران و تعداد جایگاه‌های دارای کارت آزاد بودیم.

قلی‌زاده افزود: تصمیم‌گیران عرصه سوخت با دلایلی نظیر سیاست‌های کنترل مصرف، تخصیص بهینه و مبارزه با قاچاق طرح‌هایی را اجرا کردند.

ما در برخی موارد منتقد اجرای این طرح‌ها بودیم. چرا که جایگاه‌ها به‌عنوان مهمترین حلقه توزیع، در مواجهه مستقیم با مصرف‌کننده هستند و نتایج احتمالی اجرای این طرح‌ها برای جایگاه‌ها قابل پیش‌بینی است.

وی ادامه داد: اجرای برخی طرح‌ها یا محدودیت‌ها مستقیما باعث کاهش فروش و درآمد جایگاه‌های سوخت و زیانده شدن این اماکن می‌شود. البته باید از مسئولین در مورد میزان موفقیت این طرح‌ها نیز توضیح خواست.

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: طی سال‌های اخیر شاهد مواردی نظیر الزام مردم به استفاده از کارت‌های شخصی، افزایش قیمت سوخت، سوخت اعتباری برای تاکسی‌های اینترنتی و وانت‌بارها، تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس پیمایش، کاهش کارت‌های آزاد گازوئیل در جایگاه‌های کشور، کاهش کارت‌های آزاد بنزین جایگاه‌ها در برخی مناطق مرزی و… بوده‌ایم.

این طرح‌ها دارای محاسن و معایبی بوده‌اند و یقینا جایگاه‌های سوخت بیشترین آسیب‌ را از این طرح‌ها متحمل شدند.

اسداله قلی‌زاده افزود: جایگاه‌داران در سیاست‌گذاری قیمت سوخت یا چگونگی تخصیص سهمیه به کارت‌ها هیچ نقشی ندارند. ما فقط می‌توانیم مشاهدات‌مان را در جایگاه‌ها که نتیجه نظرسنجی از مراجعین و تغییرات است را صادقانه به مردم بگوییم.

قلی‌زاده ادامه داد: لازم به ذکر است حق‌العمل جایگاه‌ها برای فروش گازوئیل بسیار کمتر از حق‌العمل بنزین است که فروش گازوئیل برای جایگاه‌ها را زیانده کرده است.

وی گفت: میزان تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس عملکرد ثبت شده خودروها از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود.

بعضا شاهد برخی اختلال‌ها در این مورد و یا اعتراضات رانندگان به سهمیه‌ها هستیم و مهم‌ترین علت سردرگمی دارندگان خودرو یا شایعه‌سازی‌ها، اظهارات بعضا متناقض مدیران و مسئولان مختلف در موضوع سوخت و یا سکوت خبری در زمان موردنیاز به اطلاع‌رسانی است.

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: ما معتقدیم تصمیم‌سازان بایستی قبل از تدوین طرح‌ها نظر بخش خصوصی را جویا شوند و سپس به‌صورت شفاف با مردم سخن بگویند تا جایگاه‌داران و مالکان خودرو دردسر و مشکلات آتی را متحمل نشوند که البته در دولت سیزدهم مشورت‌پذیری در این حوزه بیشتر دیده می‌شود.

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور تصریح کرد: اخیرا طی ماه‌های گذشته در برخی مناطق مرزی کارت‌های آزاد بنزین نیز در همه جایگاه‌ها وجود ندارد و تعداد جایگاه‌های دارای کارت کاهش داشته است که البته به گفته مسئولین امر این به منزله قصد دولت مبنی بر جمع آوری کامل کارت‌های آزاد جایگاهداران نیست.

همه جایگاه‌داران کارت سوخت آزاد دارند؟

اسداله قلی‌زاده ادامه داد: ضمنا این جمع‌آوری نیازی به دستورالعمل خاص یا اقدام فیزیکی ندارد. بلکه از طریق سامانه هوشمند می‌توان کارت‌های آزاد جایگاه‌های موردنظر را از سرویس‌دهی خارج کرد.

قلی‌زاده افزود: جایگاه‌داران به واسطه فروش سوخت، حق‌العمل دریافت می‌کنند و این اقدام را بر اساس نرخ‌های تکلیفی دولت که قابل نمایش روی دیسپنسرها هستند انجام می‌دهند.

بدیهی است که جایگاه‌داران علاقه‌مند به فروش سوخت هستند، پس کسانی که خلاف این نظر را دارند آگاه به امور نیستند.

وی توضیح داد: قطعا همه جایگاه‌هایی که کارت آزاد بنزین دارند، بدون محدودیت آن را در اختیار مراجعان می‌گذارند. در خصوص کارت‌های آزاد گازوئیل با احراز مشخصات خودروی استفاده‌کننده این اقدام انجام می‌شود. تقریبا بعید است که جایگاه‌داری خلاف این موارد عمل کند و به خودش زیان وارد نماید.

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور خاطرنشان کرد: مردم هم می‌توانند در صورت داشتن انتقاد و پیشنهاد در این خصوص با شماره‌های ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ و ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

منبع: تسنیم

400472

سازمان آگهی های پرسون