سخنان «مصطفی کیایی» درباره خشونت علیه زنان

مصطفی کیایی درباره جنبش خشونت علیه زنان سینما در ایران صحبت هایی داشت که در ادامه آمده است.
تصویر سخنان «مصطفی کیایی» درباره خشونت علیه زنان

به گزارش سایت خبری پرسون، کارگردان فیلم سینمایی «خط ویژه» گفت: جنبش زنان باید عملی باشد یعنی در حد بیانیه باقی نماند؛ تیمی تشکیل شود و در فضایی تعاملی افراد را بخواهند که چنینی شکایتی وجود دارد، شاکی و متشاکی دعوت شوند، حرف زده شود و افراد بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

مصطفی کیایی در پاسخ به این پرسش که وضعیت و روند جنبش خشونت علیه زنان سینما در ایران را چگونه می‌بیند، بیان کرد: جزو کسانی هستم که عقیده دارم فضای سینما باید به شدت سلامت و خوب باشد؛ فکر می‌کنم برای به سرانجام و نتیجه رسیدن این جنبش باید راهکاری عملی‌تر ارائه می‌شد؛ البته شنیده‌ام که فعالان این جنبش در حال صحبت با خانه سینما هستند و امیدوارم این حرکت، حرکتی باشد که واقعا جواب بدهد و اتفاق خوبی به واسطه آن بیفتد.

نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی چهارراه استانبول (۱۳۹۶) اظهار کرد: اگرچه شاید مسیر این جنبش و راه‌های پیش روی آن مبهم باشد اما می‌توان با تعامل و صحبت کردن راهکاری درست‌تر پیدا کرد.

کیایی خاطرنشان کرد: این حرکت باید عملی باشد یعنی در حد بیانیه باقی نماند. تیمی تشکیل شود و در فضایی تعاملی افرادی را بخواهند که چنینی شکایتی وجود دارد، شاکی و متشاکی دعوت شوند، حرف زده شود و افراد بتوانند از حقوق خود دفاع کنند و همه این اتفاقات در فضایی قرار گیرد که قابل دسترسی باشد.

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی بارکد (۱۳۹۴) در پاسخ به این پرسش که به نظرش این جنبش می‌تواند ماهیتی مستقل پیدا کند، گفت: بله البته. این جنبش چنین ماهیتی دارد که بتواند موجودیت پیدا کرده و به نتیجه برسد.

صبری که سر شد و بیانیه‌ای که امضا شد

۱۲ فروردین دست اندرکاران زن سینما در بیانیه‌ای اعتراض‌آمیز نسبت به آن‌چه «خشونت علیه زنان» در این حرفه نامیده‌اند فریاد اعتراض سر داده و تقاضای شفاف خود برای رسیدگی به مصادیق تعریف شده این خشونت را از نهادهای خانه سینما، سینماگران، منتقدان و مخاطبان اعلام کرده‌اند.

این بیانیه که به امضای صدها زن شاغل در سینمای ایران و چهره‌های سرشناسی چون نیکی کریمی، هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی و بسیاری از بازیگران شناخته شده رسیده است (و هنوز نیز بر تعداد امضاهای آن افزوده می‌شود) به جامعه سینمایی ایران در مورد شدت و گستردگی آزارها علیه زنان که برای اولین بار به یک فریاد جمعی تبدیل شده، هشدار داده است.

در این بیانیه آمده است: هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم.

کوتاه از کارنامه هنری مصطفی کیایی

مصطفی کیایی کارگردان، تهیه کننده و فیلم‌نامه‌نویس سینما و تلویزیون فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۳ در مرکز آموزش فیلم‌سازی اداره ارشاد کرج آغاز کرد و از سال ۱۳۷۶ همزمان با تحصیل در رشته فیلم‌سازی در دانشگاه به عنوان دستیار کارگردان در مجموعه‌های تلویزیونی و سینمایی مشغول به کار شد. کیایی پس از اتمام دوران تحصیل در سال ۸۱ به عنوان نویسنده، کارگردان و تدوین‌گر در برنامه‌های تلویزیونی فعالیت خود را ادامه داد و در این مدت برنامه‌های زیادی را برای شبکه‌های مختلف تلویزیونی ساخت.

وی در سال ۱۳۸۶ درخواست پروانه ساخت فیلم بعدازظهر سگی سگی را به اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ارسال نمود، اما موفق به اخذ پروانه ساخت نگردید و با تعویض تهیه‌کننده در سال ۱۳۸۸ پروانه ساخت فیلم بعد از ظهر سگی سگی را به تهیه‌کنندگی جوزان فیلم اخذ نمود و اولین فیلم بلند سینمایی خود را جلوی دوربین برد.

کیایی در سال ۱۳۹۸ اولین سریالش را با نام هم‌گناه کارگردانی کرد که نویسندگی آن برعهده محسن کیایی و علی کوچکی بود.

منبع: همشهری آنلاین

400425