پرسون از بازار ضایعات گزارش می دهد؛

به جعبه خالی موز هم رحم نمی کنند/ ده هزار تومان برای یک کارتن خالی

این روزها همه نوع کالایی ارزشمند شده است و حتی کالاهای بازیافتی نیز قیمتی برای خود به دست آورده اند؛ جعبه موز یکی از این کالاهاست.
تصویر به جعبه خالی موز هم رحم نمی کنند/ ده هزار تومان برای یک کارتن خالی

به گزارش سایت خبری پرسون، موز به عنوان یک میوه وارداتی از آن سوی مرز های آبی به ایران می آید و برای اینکه در یک بسته بندی مقاومی قرار گیرد از جعبه های مقوایی مستحکمی استفاده می شود.

جعبه های موز بعد از انتقال به خرده فروشی های میوه مجددا مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که بسیاری از هموطنان برای جابه جایی وسایل خانه در زمان اسباب کشی از جعبه های موز استفاده می کنند.

طبق اطلاعات به دست آمده جعبه های موز در بازار هر عدد ده هزار تومان معامله می شود و بازار معاملات این کالا داغ داغ است و حتی جعبه های موز در فضای مجازی نیز مورد معامله قرار می گیرند؛ در گزارش پیش رو بیشتر به این موضوع پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

کارتن نیم کیلویی ده هزار تومان

حجم کارتن یا همان جعبه های میوه موز نیم کیلو است اما به دلیل کمبود و حجم بالای تقاضا در بازار این نوع جعبه های چند بار مصرف ده هزار تومان است در حالی که قیمت واقعی آن چیز دیگری است.

یکی از شهروندان تهرانی در این باره به خبرنگار ما گفت: حجم کارتن یا همان جعبه های میوه موز نیم کیلو است اما به دلیل کمبود و حجم بالای تقاضا در بازار این نوع جعبه های چند بار مصرف ده هزار تومان است در حالی که قیمت واقعی آن چیز دیگری است.

وی افزود: این روزها که بازار جابه جایی اثاثیه در فصل اسباب کشی رونق دارد جعبه های معروف به موز نیز کمیاب و موجب گرانی آن شده است.

این شهروند تهرانی خاطرنشان شد: قیمت نیم کیلو روزنامه در دکه های روزنامه فروشی 5 هزار تومان است اما به عنوان باطله ده هزار تومان فروخته خواهد شد.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی که برای جابه جایی اثاثیه خانه اش مجبور شده برای تهیه جعبه به محله احمدآباد مستوفی مراجعه کند، گفت: به تازگی به سوپرمارکت محل سکونتم مراجعه کردم و در خواست یک جعبه کارتن کردم که مغازه داره محله برای در اختیار گذاشتن آن یک هزار تومان وجه دریافت کرد.

او ادامه داد: این روزها همه چیز ارزشمند شده است و می توان گفت کالای بدون ارزش در جامعه وجود ندارد.

کمبود واردات عامل گرانی

یکی از فروشندگان این جعبه ها درباره گرانی آن گفت: این روزها به دلیل افزایش قیمت ارز و کاهش واردات موز به داخل کشور شاهد بالا رفتن قیمت جعبه این کالای وارداتی هستیم.

این فروشنده جعبه در محله احمد آباد مستوفی در غرب شهر تهران افزود: خود جعبه موز که از جنس کارتون و کاغذ هست و به شکل فله کیلویی 5 هزار تومان از مشتری خریداری می شود و به کارخانه دار بین 6تا 7 هزار تومان به فروش می رسد، بنابراین جعبه موز که از جعبه های بسته بندی رایج در بازار است طبیعتا باید قیمت بالاتری داشته باشد.

وی ادامه داد: این جعبه های موز تنها بین جابه جا کنندگان اثاثیه رایج نیست بلکه شرکت های بسته بندی کالا و حمل کالا بین شهری نیز استفاده می کنند و حتی شاهد آن هستیم که برخی از مسافران و صادر کندگان با این جعبه ها کالاهای خود را صادر می کنند.

ضعف در تولید داخل

متاسفانه با وجود اینکه شاهد آن هستیم که بازار بسته بندی کشور نیازمند جعبه های وارداتی موز است؛ اما در دورن کشور همتی برای تولید آن وجود ندارد و یا اینکه دولتمردان در این زمینه از سرمایه داران و کارآفرینان حمایت نکرده اند.

گزارش از: محمد خادمی

399912