طی 3 ماهه سال 2022؛

اقتصاد ترکیه 7.3 درصد رشد کرد

براساس نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رفت که رشد اقتصادی ترکیه ۷.۱ درصدی در سه ماهه اول و ۳ درصدی برای کل سال باشد.
تصویر اقتصاد ترکیه 7.3 درصد رشد کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، براساس داده‌های رسمی اقتصاد ترکیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۷.۳ درصد رشد داشت که ناشی از افزایش تقاضا، تولید و صادرات بالا است.

رجب طیب اردوغان سال گذشته سیاستی را اتخاذ کرد که رشد اقتصادی، اشتغال، سرمایه گذاری و صادرات را در اولویت قرار م‌ دهد، که با کاهش غیرمتعارف نرخ بهره و ارزش سقوط لیر در دسامبر، آنها را تحریک کرد.

اقتصاددانان معتقدند؛ طعنه آمیز است که کاهش نرخ بهره به ۱۴ درصد می‌تواند از رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ جلوگیری کند چون تورم را به ۷۰ درصد نیز رساند.

براساس نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رفت که رشد اقتصادی ترکیه ۷.۱ درصدی در سه ماهه اول و ۳ درصدی برای کل سال باشد، چون افزایش قیمت انرژی، به دلیل جنگ در اوکراین بر حساب جاری، بودجه عمومی و انتظارات تورمی تأثیر می‌گذارد.

ترکیه یکی از معدود کشورهایی بود که در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد بود که عمدتاً به دلیل وام‌های ارزان قیمت برای مقابله با تأثیرات اقتصادی همه گیر بود. پس از برداشته شدن محدودیت‌های کووید-۱۹، اقتصاد آن به رشد ۱۱ درصدی در سال ۲۰۲۱ رسید.

نرخ لیر ترکیه در برابر دلار پس از انتشار این اطلاعات در ۱۶.۳۹۹۵ تثبیت شد. این ارز در سال جاری حدود ۲۰ درصد و در سال گذشته ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

داده‌های دیگری نشان داد که کسری تجاری در ماه آوریل تقریباً دو برابر شد که ناشی از افزایش ۱۳۵ درصدی واردات انرژی است. در دوره ژانویه تا آوریل، کسری تجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

399659