آبله میمونی به ۲۳ کشور جهان رسیده است

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید گزارش‌هایی از ۲۵۷ مورد تاییدشده و ۱۲۰ مورد مشکوک آبله میمونی در ۲۳ کشور جهان که این بیماری قبلا در آنها بوم‌گیر یا آندمیک نبوده است، دریافت کرده است.
تصویر آبله میمونی به ۲۳ کشور جهان رسیده است

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از رویترز WHO در آخرین گزارشش درباره شیوع اخیر بیماری آبله میمونی در روز یکشنبه گفت با توجه به اینکه برای نخستین بار است که موارد آبله میمونی و خوشه‌های عفونت در مناطق جغرافیایی گوناگون و بدون رابطه با کشورهای آفریقای غربی یا مرکزی که شیوع بوم‌گیر یا آندمیک بیماری را دارند، شناسایی می‌شوند، در حال حاضر این بیماری «خطر متوسطی» برای بهداشت عمومی در سطح جهانی دارد.

اما به گفته این سازمان، اگر ویروس بیماری به صورت یک عامل بیماری‌زای انسانی تثبیت شود و به گروه‌های در معرض خطر بالاتر مانند کودکان و افراد دچار نقصان ایمنی سرایت کند، خطر آن برای بهداشت عمومی به میزان بالایی خواهد رسید.

به گفته این سازمان، ظهور ناگهانی آبله میمونی در کشورهایی که قبلا شیوع بوم‌گیر یا آندمیک این بیماری را نداشتند، نشان می‌دهد که ویروس بیماری برای مدتی بدون اینکه شناسایی شود، در سطح اجتماع در این کشورها در حال انتشار بوده است.

WHO می‌گوید انتظار دارد با گسترش پایش آبله میمونی در کشورهای با شیوع آندمیک و غیر آندمیک شمار بیشتری از موارد بیماری شناسایی شود.

بر اساس این گزارش، در پنج کشور آفریقایی که آبله میمونی به طور شایعی یافت می‌شود، در پنج ماه اخیر ۱۳۶۵ مورد بیماری و ۶۹ مرگ ناشی از این بیماری گزارش شده است. اما در شیوع اخیر در کشورهای که شیوع بوم‌گیری یا آندمیک بیماری را ندارند، موردی از مرگ گزارش نشده است.

موارد مرگ ناشی از آبله میمونی در کشورهای آفریقایی عمدتا در کودکان یا در افراد دارای عفونت اچ‌آی‌وی درمان‌نشده رخ داده است.

این سازمان از شاغلان بخش مراقبت‌های بهداشتی خواسته است با دقت به علائم احتمالی بیماری مانند دانه‌های پوستی، تب، بزرگی غدد لنفاوی، سردرد، کمردرد، درد عضلانی و خستگی توجه داشته باشند، در صورت لزوم برای افراد دارای این علائم آزمایش درخواست کنند.

آبله میمونی بیماری ویروسی معمولا خفیفی است پس از دوره تب و علائم عمومی دانه‌های پوستی روی بدن ظاهر می‌شوند که به تاول تبدیل می‌شوند و بعد از پاره شدن، رویشان کبره می‌بندد.

آبله میمونی بیماری منتقل‌شوند از راه جنسی نیست، اما در تماس جسمی نزدیک در حین آمیزش جنسی با کسی که دانه‌های پوستی فعال دارند، قابل‌انتقال است.

دانشمندان در حال توالی‌یابی ژنتیکی نمونه‌های ویروس به دست آمده از شیوع اخیر هستند و به گفته WHO داده‌های مقدماتی نشان می‌دهند که ویروس عامل شیوع فعلی از دسته «أفریقای غربی» آبله میمونی است.

399427