مذاکره پوتین با رهبران آلمان و فرانسه برای از سرگیری صادرات غلات

ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماسی تلفنی با رهبران آلمان و فرانسه گفت خواستار بحث درباره راه‌های برای از سرگیر صادرات غلات بوسیله اوکراین از بندرهای دریای سیاه است.
تصویر مذاکره پوتین با رهبران آلمان و فرانسه برای از سرگیری صادرات غلات

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از رویترز روسیه و اوکراین تقریبا یک سوم عرضه گندم جهانی را تامین می‌کنند، و روسیه یک صادرکننده عمده جهانی کود شیمیایی و اوکراین یک صادرکننده عمده روغن ذرت و روغن آفتابگردان است.

کرملین در بیانیه‌ای در این مورد اعلام کرد: «روسیه از طرف خودش آماده است که به یافتن گزینه‌های برای صادرات بدون مانع غلات از جمله صادرات غله اوکراینی از بندرهای دریای سیاه کمک کند.»

بر اساس این بیانیه، پوتین همچنین گفته است که مشتاق است گفتگوها با اوکراین از سر گرفته شود.

بر اساس این بیانیه، در این گفتگو:‌«توجه ویژه‌ای به وضعیت مذاکرات شد که به علت مواضع کی‌یف به بن‌بست رسیده است. ولاادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور آمادگی طرف روسی را برای از سرگیری دیالوگ را تایید کرد.»

کرملین گفت پوتین همچنین به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفته است که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها علیه روسیه آماده است صادرات کودها و فراورده‌های کشاورزی را افزایش دهد- تقاضایی که پوتین در مکالماتی با رهبران ایتالیا و اتریش در روزهای اخیر هم بیان کرده بود.

اوکراین و کشورهای غربی روسیه را به استفاده از بحران غذایی ناشی از حمله به اوکراین به عنوان سلاح که قیمت‌های غلات، روغن‌های پخت‌وپز و کود را به اوچ رسانده است، متهم می‌کنند.

روسیه مقصر این وضعیت را تحریم‌های کشورهای غربی بر ضد خود و مین‌گذاری بندرهای اوکراین می‌داند.

399137