اختلال عجیب در ارز دیجیتال سولانا

بلاکچین سولانا بار دیگر با مشکل مواجه شده است اما این بار مشکل آن پردازش تراکنش‌ها نیست، بلکه ساعت این بلاکچین عقب افتاده است و حدود نیم ساعت از زمان واقعی عقب است.
تصویر اختلال عجیب در ارز دیجیتال سولانا

به گزارش سایت خبری پرسون، در حال حاضر بلاکچین سولانا با مشکل عقب افتادن ساعت مواجه است. تاخیر زمان این بلاکچین ناشی از طولانی شدن زمان پردازش بلاک است. مدت زمان ایده‌آل برای پردازش بلاک در شبکه سولانا ۴۰۰ میلی‌ثانیه است، اما طبق داده‌های بلاک اکسپلورر سولانا، این زمان در حال حاضر تقریبا دو برابر شده است و به حدود ۷۴۶ میلی‌ثانیه رسیده است.

این مشکل بر پردازش تراکنش‌ها اثر نمی‌گذارد اما باعث می‌شود که زمان گزارش‌شده توسط مرورگر بلاک و برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر Solana، حدود نیم ساعت از زمان واقعی عقب‌ باشد.

ایوان ون نس (Evan Van Ness)، منتقد مشهور سولانا و نویسنده «اخبار هفتگی ETH»، داده‌هایی را در مورد مدت واقعی عملیاتی بودن سولانا به اشتراک گذاشت و نوشت:

جالب است که حتی مطابق آمار رسمی سولانا، تنها چیز مربوط به این شبکه که کار می‌کند، شبکه آزمایشی و وب‌سایت Solana است. بعضی شبکه‌های آزمایشی اتریوم از شبکه اصلی سولانا بهتر کار می‌کنند!

سولانا با وجود اینکه یک بلاکچین اثبات سهام است، از اثبات تاریخچه (PoH) به عنوان الگوریتم اجماع استفاده می‌کند. در شبکه Solana مجموعه‌ای از نودهای اعتبارسنج‌ که مسئول پردازش تراکنش‌ها هستند یک «خوشه (Cluster)» نامیده می‌شوند و الگوریتم PoH زمان‌سنجی غیرمتمرکز را برای تمام نودهای یک خوشه ممکن می‌کند.

در بلاکچین سولانا در هر دوره (Epoch) باید ۴۳۲٬۰۰۰ بلاک وجود داشته باشد و با زمان پردازش بلاک ایده‌آل ۴۰۰ میلی ثانیه، ۱۸۲ دوره در سال وجود دارد که هر دوره بین دو تا سه روز طول می‌کشد. بنابراین، زمان‌ پردازش بلاکِ کندتر، به معنای دوره‌های طولانی‌تر و تعداد دوره‌های کمتر است. و این موضوع جدا از اینکه زمان‌سنجی بلاکچین را به هم می‌زند، پیامدهای اقتصادی نیز دارد چرا که پاداش‌ سالانه استیکینگ ولیدیتورها و دلیگیتورها را (که در انتهای هر دوره (Epoch) پرداحت می‌شود) تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ضمن کاهش مقدار SOL دریافتی در ازای استیکیگ، با کاهش قیمت SOL نیز همراه شده است و کار را برای اعتبارسنج‌های شبکه دشوار کرده است. در زمان نگارش خبر قیمت لحظه‌ای SOL حدود ۴۱.۷۶ دلار است.

البته بلاکچین سولانا اولین بار نیست که با این مسائل عملیاتی مواجه می‌شود. این شبکه به دفعات دچار اختلال شده است و حدود ۳ هفته پیش بود که میهن بلاکچین برای چندمین بار اختلال در شبکه سولانا را گزارش داد. به دفعات پیش آمده است که این بلاکچین برای چندین ساعت از دسترس خارج باشد و امکان پردازش تراکنش‌ها را نداشته باشد.

399120