اولین جرقه‌ انحراف از مسیر نمایندگی

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در دیدار گرم و صمیمانه با نمایندگان مجلس یازدهم به مناسبت دومین سالگرد تشکیل آن، رهنمود‌های بسیار مهمی را برشمردند که می‌توان آنرا منشور مجلس انقلابی تراز نظام اسلامی نامید.

تصویر اولین جرقه‌ انحراف از مسیر نمایندگی

به گزارش سایت خبری پرسون، ابراهیم کارخانه‌ای در یادداشتی نوشت: رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در دیدار گرم و صمیمانه با نمایندگان مجلس یازدهم به مناسبت دومین سالگرد تشکیل آن، رهنمود‌های بسیار مهمی را برشمردند که می‌توان آنرا منشور مجلس انقلابی تراز نظام اسلامی نامید. در همین رابطه در ذیل به ده ویژگی یک نماینده انقلابی و در ادامه به ده توصیه در عرصه قانون‌گذاری از نگاه ژرف رهبری که چراغ راه مجلس انقلابی است اشاره می‌گردد:

۱- «ساده‌زیستی» بنحوی که در قبل و بعد از دوره نمایندگی تفاوتی مشاهده نشود. ورود نماینده به عرصه تجمل‌گرایی واعیان‌نشینی اولین جرقه انحراف نماینده از مسیر انقلابی‌گری است. یک نماینده انقلابی هرگز گوهر اعتماد مردم را با زخارف موقت و زود گذر دنیا معامله نخواهد کرد و در این راه نیز از ورود خانواده خود به عرصه تجمل‌گرایی غفلت نخواهد ورزید. کم نبوده اند کسانی که فرزندان آن‌ها غرق در اشرافی‌گری مسیری انحرافی را پیموده اند و موجبات بدبینی و ضربه به نظام اسلامی را فراهم نموده اند.

۲- «امانت‌داری» که به ادای تکلیف نمایندگی مردم بر می‌گردد اصلی‌ترین وظیفه یک نماینده است که کم توجهی در انجام آن با توجه به سوگندی که یاد شده است موجب مسئولیت شرعی و پاسخگویی در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی می‌گردد.

۳- «مسئولیت‌پذیری» سومین ویژگی یک نماینده انقلابی است که میزان تکلیف‌مداری نماینده را تعین میکند، نماینده‌ای که با مصلحت اندیشی از دفاع مصوبه‌ای که مجلس به آن رای داده است شانه خالی می‌کند و مسئولیت آنرا نمی‌پذیرد، چهره نفاق خود را بر ملا می‌کند که در تضاد با شخصیتی است که مردم به او رای داده اند.

۴- «مردمی‌بودن» چهارمین ویژگی یک نماینده انقلابی است که از یک سو به بیان خواسته مردم می‌پردازد و از سوی دیگر به تبیین حق و اقدام روشنگرانه در برابر مسائلی که با مخالفت مردم مواجه است. یک نماینده انقلابی هرگز رضایت مخلوق را با نارضایتی خالق معامله نمی‌کند.

۵- «دنبال حل مشکلات اساسی مردم بودن» پنجمین ویژگی یک نماینده انقلابی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند. نماینده‌ای که بی‌توجه به مسائل و مشکلات اساسی کشور با طرح مسائل فرعی، مشکلات اساسی کشور را به حاشیه می‌راند در حقیقت در حق عموم ملت ظلم کرده است و می‌بایست در برابر قادر متعال و ملت بزرگ ایران پاسخگو باشد.

۶- «اجتناب جدی از تبعیض و فساد» به عنوان ششمین ویژگی یک نماینده انقلابی، از آنچنان اهمیتی برخوردار است که عدم التزام عملی به آن‌ها نماینده را در نزد مردم بی‌اعتبار و در اجتماع بی‌آبرو می‌کند. کم نبوده اند کسانی که در عین ضدیت لسانی با تبعیض و فساد، ولی به علت عدم اجتناب از آن، دین و دنیای خود را به پای آن قربانی کرده اند.

۷- «همکاری صمیمانه با مدیران دیگر قوا» و پرهیز از ناهماهنگی، گروکشی و معارضه با مدیران دستگاه‌های اجرایی که مقام معظم رهبری به عنوان هفتمین ویژگی از آن نام بردند، زمینه‌ساز اجرای قانون در کشور می‌باشد که غفلت از آن از یک سو موجب ناآرامی فکری در جامعه گردیده و از سوی دیگر اجرای مصوبات مجلس را با مشکل مواجه می‌سازد.

۸- «اجتناب از عوام زدگی و جو زدگی» به عنوان هشتمین ویژگی، این پیام را در پی دارد که یک نماینده انقلابی هرگز مخالفت‌ها او را از راه درست باز نمی‌دارد و بر مصوبه برحق خود پای می‌فشارد و تحت تاءثیر جو هرگز حق را رها نکرده و امتیاز نابجا نخواهد داد و اگر مخالفتی نیز منطقی باشد آنرا می‌پذیرد.

۹- «پایبندی به قانون اساسی» به عنوان نهمین ویژگی نماینده انقلابی؛ ستون استحکام و اقتدار ملت ایران است که یک نماینده انقلابی به عنوان محور تمام تصمیم‌گیری‌ها همواره آنرا در مد نظر قرار می‌دهد.

۱۰- در حالی که موارد فوق مهمترین ویژگی یک نماینده انقلابی است که مورد قضاوت مردم واقع می‌شود، از سوی دیگر در نگاه رهبری انقلاب، ایراد نطق پرشور همراه با اعتراض و عصبانیت میان برنامه که معمولا با تبلیغ در فضای رسانه‌ای نیز در سطح جامعه همراه میگردد هرگز نشانه یک نماینده انقلابی نیست.

ده توصیه رهبری در عرصه قانونگذاری

۱- نگاه جامع و بلندمدت به وضع قوانین که قوام و استحکام قانونگذاری در کشور را موجب می‌شود.

۲- وضع قوانین از دل سیاست‌های کلی که پیشرف کشور را در راستای اهداف برنامه‌ریزی شده رقم می‌زند.

۳- تهیه طرح در مواردی که خلا قانونی وجود دارد و اجتناب از تصویب قوانینی که قابلیت اجرا ندارد.

۴- اصلاح ساختار بودجه که اگر چه مخاطب آن بیشتر دولت است لیکن مجلس نیز نباید با منابع خیالی، هزینه‌های واقعی را به تصویب برساند و موجب کسری بودجه که ام‌الخبائث مشکلات اقتصادی است بشود.

۵- تقویت بنیه کارشناسی مجلس که موجبات استحکام بخشی به قوانین مصوب را در مجلس فراهم می‌سازد.

۶- پرهیز از کلی گویی در تدوین برنامه هفتم و مسئله محور نمودن آن و نیز تدوین اسناد در حوزه‌های مهم معدن، صنعت، آمایش سرزمین...

۷- تدوین وتبیین رسانه‌ای قوانین که بستر لازم را برای پیاده سازی قوانین در افکار عمومی جامعه فراهم می‌سازد.

۸- تقدیر از چابک و فعال‌سازی دیوان محاسبات در تفریغ بودجه و لزوم تعمیم آن به کلیه شرکت‌ها.

۹- تاکید بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات که عملا به زیان کشور تمام می‌شود و در صورت ناتوانی فرد منصوب شده در انجام وظیفه مشخص نیست چه کسی باید پاسخگو باشد.

۱۰- توجه به بحث اساسی تفکیک قوا و اینکه هرکس باید به وظیفه خود عمل نموده و دولت نیز از مشورت و نظرات مجلس استفاده نماید.

منبع: فارس

399009

سازمان آگهی های پرسون