ادعای آمریکا: به دنبال بازگشت به برجام هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، ادعا کرد ما همیشه اعلام کرده ایم که به دنبال بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم.
تصویر ادعای آمریکا: به دنبال بازگشت به برجام هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره استقبال رژیم صهیونیستی و برخی اعضای کنگره در خصوص تصمیم آمریکا برای حفظ نام سپاه در فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی، اظهار داشت که قبلا هم اعلام کرده ایم که در خصوص این مسایل به صورت علنی صحبت نمی کنیم.

وی به اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در جلسه استماع کمیته خارجی سنای آمریکا اشاره کرد وبا تکرار ادعاها و زیاده خواهی های آمریکا گفت که همانطور که رابرت مالی اشاره کرد، اگر ایران به خواسته های خود به فراتر از برجام است ادامه دهد ما به مخالفت با این خواسته ها ادامه خواهیم داد و توافقی در وین بدست نخواهد آمد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: گفتگوها در وین به اصل هسته ای و خود برجام متمرکز شده است. بیش از یک سال است که ما به صورت غیرمستقیم با ایرانی ها در این زمینه مذاکره کرده ایم.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: اگر بازگشت متقابل به برجام بدست آید، ما آماده رفع تحریم ها هستیم و از سوی دیگر اگر این بازگشت حاصل شود، ایران گام های هسته ای را باید بردارد که به صورت دائم و قابل تایید از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنند.

ند پرایس در ارتباط با ارائه توافق احتمالی با ایران به کنگره آمریکا گفت: ما همیشه اعلام کرده ایم که از قانون و اینارا (INARA) پیروی خواهیم کرد. رابرت مالی امروز تایید کرد که ما بر اساس قانون اینارا یک توافق احتمالی با ایران را برای تایید به کنگره ارائه خواهیم کرد.ما با وکلا در خصوص ضوابط قانون اینارا مشورت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تحریم های روز چهارشنبه آمریکا علیه نیروی قدس سپاه و پیام آنها به ایران درحالی که آمریکا درتلاش برای ورود به برجام است، با تکرار اتهامات و ادعاهای بی پایه و اساس واشنگتن مدعی شد: پیامی که ما با این اقدامات ارسال می کنیم این است که ما این اقدامات غیرقانونی نیروی قدس و سایر نیروهای وابسته و تروریستی ایران را تحمل نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تحریم های روز چهارشنبه آمریکا علیه نیروی قدس سپاه و پیام آنها به ایران درحالی که آمریکا درتلاش برای ورود به برجام است، با تکرار اتهامات و ادعاهای بی پایه و اساس واشنگتن مدعی شد: پیامی که ما با این اقدامات ارسال می کنیم این است که ما این اقدامات غیرقانونی نیروی قدس و سایر نیروهای وابسته و تروریستی ایران را تحمل نخواهیم کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در تداوم سیاست هراس واشنگتن از برنامه بازدارندگی دفاعی و نفوذ منطقه ای ایران ادعا کرد: ما همیشه اعلام کرده ایم که به دنبال بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم که در مرحله اول برنامه هسته ای ایران را محدود کند با این حال ما از همه ابزار و اختیارات خود استفاده خواهیم کرد تا به چالش های گسترده تر نشات گرفته از ایران از جمله حمایت آن از گروه های تروریستی، اقدامات بی ثبات کننده در منطقه و برنامه موشکی آن رسیدگی کنیم.

دولت بایدن در حالیکه ادعای بازگشت به برجام را دارد و از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران انتقاد می کند، تاکنون برای بازگشت به برجام اقدامی عملی انجام نداده است و در تازه ترین اقدام در راستای تداوم سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دوره ترامپ، وزارت خزانه داری این کشور روز چهارشنبه مدعی شد که یک شبکه بین‌المللی از قاچاق نفت و پولشویی را که توسط نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرده شناسایی و تحریم کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را علیه یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت و پولشویی به رهبری نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرده است.

این وزارتخانه مدعی شد که این شبکه منابع حاصل از فروش میلیون‌ها دلار نفت ایران را در اختیار نیروهای قدس و حزب الله لبنان قرار می داده است.

بر اساس این ادعا، این شبکه به عنوان یکی از عناصر کلیدی در فروش منابع نفت ایران اقدام می کرده است.

بسیاری از ناظران معتقدند ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران در شرایطی که مذاکرات برای احیای برجام در جریان است، به عنوان اقدام خصمانه، می تواند به این روند آسیب بزند.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت که بهترین مسیر در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بازگشت به برجام است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون اشاره به زیاده خواهی های کشورش در مذاکرات وین افزود: پس از گذشت بیش از یک سال از گفتگوهای در وین که به نظر می رسد شتاب خود را از دست داده ، زمان رو به اتمام است. ما توافقی با ایران نداریم و چشم انداز دستیابی به آن در بهترین حالت، ضعیف است.

رابرت مالی با تکرار ادعاهای واشنگتن ادامه داد: ما و همه شرکای اروپایی خود متقاعد شده ایم که می توانیم در ازای برداشتن گام های مهم ایران برای عقب نشینی و محدود کردن برنامه هسته ای خود، تخفیف محدودی از تحریم ها ارائه کنیم و همچنان از مخزن وسیع تحریم های باقی مانده و ابزارهای دیگری که در اختیار ما قرار دارد، برای تحت فشار قرار دادن و هدف قرار دادن سایر فعالیت های خطرناک این کشور استفاده کنیم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

ایران می گوید: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

398879