افشای صورت‌های مالی 55 هزار میلیارد تومانی 132 شرکت

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افشای صورت‌های مالی 132 شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی به ارزش 55 هزار میلیارد تومان افشا شد.
تصویر افشای صورت‌های مالی 55 هزار میلیارد تومانی 132 شرکت

به گزارش سایت خبری پرسون، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در ارتباط زنده با بخش خبر 14 سیما با اشاره به الزام قانون بودجه 1401 کل کشور مبنی بر افشای اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی گفت:‌ در ماه قبل اطلاعات مالی 113 شرکت دولتی از طریق سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران بورسی، کدال به صورت عمومی منتشر شد.

وی گفت:‌در قانون بودجه 1401 برای شرکت‌های ذیل نهادهای عمومی هم تکلیف شده است که اطلاعات مالی آنها هم افشا شود. در این زمینه امروز اطلاعات مالی 132 شرکت از نهادهای عمومی و غیردولتی به ارزش کلی 55 هزار میلیارد تومان منتشر شد.

وی گفت:‌ برخی از این شرکت‌ها ذیل صندوق‌های بازنشستگی قرار دارند مانند شرکت هواپیمایی آسمان، شرکت ملی نفتکش، پتروشیمی مسجد سلیمان، همچنین برخی شرکت‌ها زیرمجموعه بنیاد مستضعفان هستند. برخی متعلق به شهرداری‌ها و 16 شرکت در زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد. برخی از شرکت‌ها زیرمجموعه بانک‌های دولتی مانند ملی، مسکن، سپه و برخی زیرمجموعه شرکت دولتی بیمه ایران قرار دارند.

خاندوزی همچنین گفت: برخی شرکت‌ها زیرمجموعه فدراسیون‌های ورزشی قرار دارند که قبلا صورت‌های مالی آنها شفاف نبود ولی امروز صورت‌های حسابرسی شده آنها بر روی کدال قرار داده شد.

وی گفت: گام اول انتشار صورت‌های مالی در کدال و گام دوم و سوم این است که صورت‌های مالی شرکت‌ها در منظر صاحب‌نظران قرار دهیم و تحلیلگران بر نحوه مصرف منابع شرکت‌ها نظارت کنند. این کار منجر به افزایش کارآمدی و بهره‌وری شرکت‌ها و کاهش انحراف می‌شود و فساد را به حداقل می‌رساند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی بدحساب نیز گفت: اعلام اسامی ابربدهکاران بدحساب با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی انجام شده است و به شکل فصلی، اسامی بدهکاران و مبالغ بدهی آنها و میزان بدهی آنها را منتشر کردیم. اگر این فهرست نقصان دارد، با همکاری بانک مرکزی تکمیل و به اطلاع عموم مردم می‌رسد.

398339