پرسون از اقدام عجیب سازمان زیباسازی شهرداری تهران گزارش ‌می دهد؛

حرکت تکراری و پر اشتباه / تبلیغاتی که ضد تبلیغ شد

زیباسازی شهرداری تهران مسئولیت های مختلفی را برعهده دارد، یکی از این مسئولیت ها اطلاع رسانی برنامه های مدیریت شهری در بیلبورد های سطح شهر است که این روزها با حاشیه هایی همراه شده است.
تصویر حرکت تکراری و پر اشتباه / تبلیغاتی که ضد تبلیغ شد

به گزارش سایت خبری پرسون، دوره پنجم شورای شهر مدیریت شهری در دست اصلاح طلبان بود و به دلیل اینکه آنها معتقد بودند نباید شهر فروشی کرد و بدهی هنگفتی از دوره قالبیاف برایشان به ارث مانده بود و از سوی دیگر شرایط کرونایی حاکم بر کشور موجب شده بود که شهرداری با کاهش درآمدی مواجه شود و دست از پروژه های کلان بردارد و به سمت پروژه های کوچک مقیاس یا به قول خودشان پروژه های توسعه محله ای روی آوردند.

پروژه های خرد محلات مانند آسفالت کاری، جدول گذاری، باغچه کاری، رفع آبگرفتگی و....راه به نمایش گذاشتند، اما با نزدیک شدن به پایان عمر شورای پنجم و مدیریت شهری برای اینکه کارنامه ای مدیران شهری از خود نشان دهند بر آن شدند که از طریق بیلبوردهای شهری اقدامات خود را به عرصه نمایش گذارند و سازمان زیباسازی در آن دوره با موضوع « گزارش به مردم» صدها بنر را در سطح شهر چاپ و نصب کرد؛ اما در این دوره که قدرت شورا و شهرداری در دست اصولگریان افتاده و 200 روز از مدیریت شهری یعنی کمتر از یک سال از فعالیت شورای ششمی ها می گذرد، آنها دست به کار شدند و به همان ترفند اصلاح طلبان روی آوردند و اقدامات شان را به نمایش عموم گذاشته اند و موضوع این اقدام شان را « خدمت برای مردم» نامگذاری کردند؛ در ادامه این گزارش بیشتر به این موضوع می پردازیم.

مردم خدماتی حس نکردند

اینکه هر اقدام مثبتی مورد اطلاع رسانی قرار گیرد اقدام حسنه ای است و طبیعی است مدیران دست به اطلاع رسانی اقدامات شان بزنند؛ اما اینکه علیرضا زاکانی که با شعار فساد زدایی مدیریت شهرداری تهران را در دست گرفته به چه دلیلی اقدام به این نوع اطلاع رسانی ها کرده است، همواره دست آورد مدیران در طول یک سال و دوره فعالیت شان ارائه می شود و اینکه زاکانی 200 روز از فعالیت کاری اش را به رخ می کشد معلوم نیست با چه رویکردی صورت گرفته است و منتقدان بر این باورند که هر اقدامی که در شهر انجام خواهد شد را زاکانی و تیمش می خواهند به نام خود ثبت کنند و آن را در بوق و کرنا کنند.

اما به باور مردم خدمات رسانی در شهر آن هم مانند تهران زمانی به نمایش در می آید و همه شهروندان از آن خدمات آگاه می شوند که عملیاتی باشد نه اینکه شهرداری تهران در این دوره توان جمع آوری زباله ها را ندارد و مخازن زباله های معابر با تاخیر تخلیه می شود.

برای نمونه شهرداری تهران عنوان کرده در 200 روز گذشته دو هزار و 500 تاکسی را نوسازی کرده است در حالی که شهرداری که خودرو تولید نکرده بلکه خودروسازان در یک برنامه مشخصی که دارند دست به نوسازی تاکسی ها می زنند؛ از سوی دیگر شهرداری معتقد است در 200 روز گذشته 675 اتوبوس جدید به ناوگان اضافه کرده است در حالی که خدمات رسانی به شهروندان در 200 روز گذشته ضعیف تر شده است، برای اثبات این موضوع کافی است مسئولان مربوط با اتوبوس تردد کنند تا مسافران این موضوع را مطرح کنند.

یکی از اقدامات عجیب که مورد اطلاع رسانی شهرداری تهران در 200 روز اخیر قرار گرفته است این بود که شهرداری توانسته یک هزار و 200 هکتار فضای سبز را توسعه دهد؛ اینکه دقیقا سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران مشخص کند که این حجم وسیع که توسعه داده کجاست و کدام محلات شهر تهران از این حجم فضای سبز برخوردار شده اند.

شهرداری تهران معتقد است 420هزار درخواست مردمی را در 200 روز مورد بررسی قرار داده است؛ اگر حساب کنیم که تنها شهرداری با روزهای تعطیلی رسمی پنجشنبه و جمعه ها نیز به این امور رسیدگی کرده است یعنی روزانه دو هزار و 100 درخواست و در هر ساعت 87 درخواست و در هر دقیقه نزدیک به دو درخواست را رسیدگی و انجام داده است؛ اماری که مردم خودشان باید قضاوت کنند؛ البته ناگفته نباشد که بسیاری از درخواست های مردمی که مردم شخصا به دست زاکانی رسانده اند بی نتیجه مانده است و نه تنها از جیب زاکانی بیرون نیامده بلکه دستوری هم به روی درخواست ها صادر نشده است.

موضوعات گوناگونی را شهرداری تهران عنوان کرده که در 200 روز اخیر انجام داده و به خود می بالد که این اقدامات صورت گرفته یکی از این اقدامات ساماندهی ده هزار معتاد در شهر است، اینکه دقیقا ده هزار معتاد را شهرداری از سطح شهر جمع آوری کرده و کجا نگهداری کرده و بعد این معتاد را مجددا در شهر رها کرده مشخص نیست، به زبان ساده تر بزرگترین سالن سرپوشیده کشور سالن 12 هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی است یعنی شهرداری این حجم معتاد را در کجا اسکان داده است؟

غلط مفهومی سازمان زیباسازی در اطلاع رسانی

اگر بخواهیم از آمارهای عجیب ارائه شده عبور کنیم، کلمات به کار رفته در این تبلیغات ذهن هر مخاطبی را به خود جلب می کند.

کلمات بی مفهوم که در تیتر اقدام آمده مورد سوال است که چطور رضا صیادی رئیس این سازمان که خود سالیان سال در حوزه روزنامه نگاری کار کرده از این کلمات استفاده کرده است؛ برای نمونه عنوان شده معابر تعمیر شده اند در حالی که کلمه تعمیر برای درست کردن یک دستگاه به کار می رود و برای معابر از کلمه مرمت و نوسازی استفاده می شود؛ که این ها نشان از آن می دهد افرادی سرکار آمده اند که اصلا با مدیریت شهری آشنایی ندارند.

گویا مدیریت شهری فعلی تصور می کند صفر تا صدخدمات در بلدیه در این دوره صورت گرفته به طوری که معتقداست خدمات رسانی در شهر را سه شیفت کرده است در حالی که جمع آوری زباله در هنگام شب در زمان آقای زاکانی صورت نگرفته است.

از دیگر ابتکارات سازمان زیباسازی این است که گفته در 200 روز اخیر 40 درصد کالاهای میادین میوه و تره بار ارزان تر بوده است در حالی که سازمان میادین و میوه تره بار از زمان تاسیس تا به امروز قیمت عرضه کالاهایش از بازار آزاد ارزان تر بوده است و این را نیز زاکانی به نام خود می خواهد ثبت کند؛. دیگر اقدامات عجیب این بوده که شهرداری در 200 روز توانسته از 3500 زن سرپرست خانوار حمایت کند؛ این نوع طرح های اجتماعی همواره صورت می گرفته و اقدام نو و جدیدی نبوده است که مدیریت شهری بخواهد این موضوع را به رخ مردم و سایر دستگاه ها بکشد.

اما هر چه که هست هزینه این تبلیغات محیطی میلیاردی در شهر تهران رخ می دهد و انصاف نیست در این شرایط اقتصادی پول بیت المال را این زمینه به کار برد.

398218