ظرفیت نگهداری از معتادان افزایش یابد

جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم افزایش ظرفیت نگهداری از معتادان تاکید کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد کشفیات جهان توسط ایران انجام می‌شود و ایران اسلامی در خط مقدم مقابله و مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.
تصویر ظرفیت نگهداری از معتادان افزایش یابد

به گزارش سایت خبری پرسون، سردار قاسم رضایی در حاشیه بازدید از کشفیات طرح "ظفر ۱۷" فرماندهی انتظامی تهران بزرگ درباره بازدید از مرکز نگهداری معتادان متجاهر در کهریزکافزود: امروز از روزهای به یادماندنی در دوران خدمتم بود که از سویی بسیار شاد و خوشحال شدم و از سوی دیگر بسیار نگران و ناراحت؛ از اینکه تعدادی از هموطنان ما در این کمپ ها هستند ناراحت هستم زیرا این افراد خود و زندگی شان آسیب دیده است، اما از جهتی خوشحال شدم که نقش پلیس انقلابی را دیدم. در این صحنه نظاره گر تابلویی بودیم که نشان می داد مجموعه پلیس در جمهوری اسلامی ایران از مردم، برای مردم و در خدمت مردم است.

وی افزود: امروز در این محفل، مددجویان گفتند که این مرکز برای آنها چون پناهگاه و کلاس درسی است که توانسته اند به خودشناسی و خداشناسی برسند و با پایه های دین به ویژه نماز آشنا شوند. دنیا بداند این یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است. پلیسی که ماموریت دیگری دارد و تأمین آرامش و امنیت را عهده دار است، اینجا کار او ایجابی شده است و مددجویان را جمع آوری و امکاناتی را ایجاد کرده تا آنها بتوانند به روال زندگی عادی خود بازگردند.

کشف بیش از ۱۰۵ تن انواع موادمخدر در سال جاری

سردار رضایی در ادامه با بیان اینکه در سال جاری مجموعه فرماندهی کل انتظامی بیش از ۱۰۵ تن انواع مختلف کشفیات را در حوزه موادمخدر داشته است، گفت: مرزها و جاده ها تحت پایش و مدیریت هستند اما بعضا ممکن است قاچاقچیان از بیراهه ها به تهران برسند ولی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، هوشیار در صحنه است و هوشمندانه با دقت و مهارت این مواد را کشف می کند که در حوزه تهران بزرگ این کشفیات حدود سه تن بوده است.

جانشین فرمانده کل انتظامی ادامه داد: البته مردم آنچه خرده فروشان در کوچه و پس کوچه پخش می کنند را می بینند و باید در این زمینه نیز اقدامات لازم و برخورد جدی با خرده فروشان نیز انجام شود.

اقدامات قابل توجه ستاد مقابله با موادمخدر ریاست جمهوری

وی با بیان اینکه ریاست ستاد مقابله با مواد مخدر با ریاست جمهوری است، گفت: از روزی که دولت سیزدهم سر کار آمد شاهد هستیم که جلساتی در این زمینه دارند و هدفگذاری خوبی کرده اند، اما موضوعی که اقدام قابل توجهی نیاز دارد، افزایش ظرفیت نگهداری از معتادان است. ما توانمندی را داریم که ظرف ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت هرچه معتاد متجاهر یا افرادی که آسیب دیده اند را جمع آوری کنیم اما نگهداری از آنها در حیطه وظایف انتظامی نیست.

سردار رضایی اظهار داشت: اکنون دغدغه ما ظرفیت نگهداری این افراد است. بخشی از جرایم توسط معتادان صورت می گیرد. وقتی معتاد متجاهر را جمع آوری می کنیم خود به خود سرقت های خرد کاهش پیدا می کند. البته دولت و مسئولان موضوع "ظرفیت" در دستور کارشان است، اما با این زمان بندی طولانی نمی شود.

وی با تاکید بر این که لازم است برخی از این کمپ ها به اردوگاه تبدیل شوند؛ بیان داشت: این امرخواست خانواده ها و جامعه و خانواده های اسیب دیده است و به نظر مسئولان باید این موضوع را در دستور کار قرار دهند. انتظار داریم تعداد کمپ های نگهداری از معتادان که یکی از دغدغه های مردم در منطقه هرندی و شوش تهران است افزایش یابد.

نگهداری از معتادان در کمپ ها کمتر از یک سال ثمری ندارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مدت زمان نگهداری معتادان در مراکز اظهار کرد: در حال حاضر مدت زمان ۶ ماه است و پزشک و متخصص باید قطعی اعلام کنند که فرد به موادمخدر آلوده نیست و بنا بر برآورد متخصصان، مدت زمان نگهداری برای برخی افراد کمتر از یکسال بی معنی است.

سهم ۹۰ درصدی ایران در کشف موادمخدر در جهان

سردار رضایی در ادامه با بیان اینکه ما در مرزهای شرقی با کشور افغانستان هم مرز هستیم، گفت: در طول ۲۰ سال گذشته برآورد سازمان ملل نشان می دهد که بیش از ۴۵ تا ۵۰ درصد تولید و کشت موادمخدر در افغانستان بیشتر شده است و قبل از اینکه دولت جدید در مرزهای افغانستان حاکم شود، مواد مخدر به مرز افغانستان کمتر وارد می شد اما بعد از شکل گیری دولت جدید افغانستان مرز تحت کنترل بیشتری قرار گرفت.

وی ادامه داد: چند روز گذشته با مسئولان ذیربط در دولت جدید افغانستان در منطقه مرزی تایباد نشست مرزی داشتیم که نمایندگان شان اعلام کردند مخالف کشت موادمخدر هستند و ما نیز از مراتب قدردانی خود را از این روند اعلام کردیم ولی این امر مستلزم زمان و رابطه بیشتر بین دو کشور در این زمینه است.

جانشین فرمانده کل انتظامی با اشاره به مذاکرات انجام شده با مقامات افغانستانی گفت: یکی از مطالبات جدی ما این است که مرزهای مشترک باید به صورت مشترک مدیریت شود و انتظار ما از مقامات افغانستان و پاکستان این است که از ورود به کشور ما جلوگیری کنند.

به گفته وی، آمارها و ارقام نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد کشفیات جهان توسط ایران انجام می شود و ایران اسلامی در خط مقدم مقابله و مبارزه با مواد مخدر است.

سردار رضایی افزود: سازمان ملل نیز همواره از کشفیات و موفقیت های ایران صحبت می کند اما این کافی نیست و انتظار این است که وظیفه خودشان را انجام دهند تا جلوی کشت موادمخدر گرفته شود. هر کشوری باید برای مقابله و مبارزه با موادمخدر خود وارد میدان شود؛ درست است که در آرمان انقلاب اسلامی ما باید برای رسیدن به اهداف مان تلاش کنیم اما جوانان غربی باید از مسئولان شان بخواهند که بی تفاوت نبوده یا خودشان مشوق تولید مواد مخدر نباشند.

جانشین فرمانده کل کشور بیان داشت: کشورهای حوزه خلیج فارس باید با ایران اسلامی، پاکستان و افغانستان طرح های مشترک داشته باشند تا همگی بتوانیم مرزها و دریا را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر مدیریت کنیم.

سردار رضایی در این دیدار با چند تن از اتباع کشورهای مختلف نیز به گفت و گو پرداخت و ضمن تحسین اراده این افراد برای بازگشت به جامعه افزود: جمهوری اسلامی ایران، بر اساس تعالیم دینی و آرمان های انقلابی خود در ارائه خدمات درمانی و حمایتی به معتادان و آسیب دیدگان مواد افیونی بین مردم خود و اتباع سایر کشورها تفاوتی قائل نیست، امروز مردم ایران و افغانستان دارای اشتراکات عمیق فرهنگی است حتی پشتون ها هم فارسی صحبت می کنند.

وی ادامه داد: ما زبان واحدی داریم و زبان ما غالب است و تنها کشوری که زبان آن فارسی به معنای واقعی است بعد از ایران، افغانستان است واین برما وظیفه می کند که به هیچ عنوان آسیب دیدگان مواد افیونی را با شهروندان خود متفاوت ندانیم و در آرمان انقلاب اسلامی تلاش می کنیم هیچ جوان یا فردی دراین کره خاکی وخصوصا کشورهای دوست وهمسایه گرفتار این بلای خانمان سوز نشود و در این راه در مرزها وجاده ها شهدایی تقدیم کرده ایم که گواه صحبت ما هستند.

398007