احتمال برخورد سیارک خطرناک به زمین

آپوفیس یک سیارک نزدیک به زمین و بالقوه خطرناک با قطر تقریباً ۱۲۱۰ فوت است. احتمال برخورد این سیارک با زمین در آوریل حدود ۲.۷ درصد بود.
تصویر احتمال برخورد سیارک خطرناک به زمین

به گزارش سایت خبری پرسون، آپوفیس یک سیارک نزدیک به زمین و بالقوه خطرناک با قطر تقریباً 1210 فوت است. این سیارک که در سال 2004 کشف شد و پیش بینی می شد که به زودی زمین برخورد کند. احتمال برخورد آن با زمین در آوریل 2029 حدود 2.7 درصد بود. آخرین مشاهدات ناسا نشان داد که این سیارک هیچ تهدیدی برای زمین ندارد. ستاره شناسان از طریق یک کمپین رصدی راداری جدید، همراه با تجزیه و تحلیل مداری دقیق سیارک ها به این نتیجه رسیدند.

هنگامی که آپوفیس در حوالی 5 مارس از نزدیک زمین عبور کرد، اخترشناسان از این فرصت برای استفاده از مشاهدات راداری پیچیده برای تنظیم دقیق تخمین خود از مدار آن به دور خورشید استفاده کردند. محاسبات در سال‌های اخیر ثابت کرده است که این سیارک در سال‌های 2029 و 2036 با خیال راحت از کنار زمین می‌گذرد.

به لطف مشاهدات بیشتر از شی نزدیک به زمین (NEO)، بعداً خطر برخورد در سال 2029 منتفی شد، همانطور که خطر ضربه احتمالی ناشی از رویکرد نزدیک دیگری در سال 2036 وجود داشت. با این حال، احتمال برخورد کمی در سال 2068 باقی ماند. زمانی که اخترشناسان تخمین مدار آن به دور خورشید را با دقت بسیار زیاد اصلاح کردند، نتایج با اطمینان هرگونه خطر برخورد را در سال 2068 و مدت‌ها پس از آن رد کردند. Davide Farnocchia از مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین (CNEOS) ناسا که توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا مدیریت می‌شود، گفت: «یک برخورد 2068 دیگر در قلمرو احتمالی نیست و محاسبات ما هیچ چیزی را نشان نمی‌دهد. خطر تأثیر حداقل برای 100 سال آینده. با پشتیبانی مشاهدات نوری اخیر و مشاهدات راداری اضافی، عدم قطعیت در مدار آپوفیس در زمان پیش‌بینی تا سال 2029 از صدها کیلومتر به تعداد انگشت شماری کیلومتر کاهش یافته است. حرکت، بنابراین اکنون می‌توانیم آپوفیس را از لیست ریسک حذف کنیم.»

برای این مطالعه، فارنوکیا به جدول خطر ضربه Sentry اشاره کرد که به طور مداوم جدیدترین کاتالوگ سیارک ها را برای احتمال برخورد آینده با زمین اسکن می کند. با یافته های اخیر، جدول ریسک دیگر شامل آپوفیس نمی شود. داده های این مطالعه از آنتن رادیویی 70 متری (230 فوت) در مجتمع ارتباطات فضای عمیق گلدستون شبکه فضای عمیق در نزدیکی بارستو، کالیفرنیا جمع آوری شد. دقیقاً حرکت آپوفیس را ردیابی می کند. گلدستون همچنین با تلسکوپ 100 متری (330 فوت) گرین بنک در ویرجینیای غربی برای تصویربرداری از آپوفیس همکاری کرد.

همانطور که تیم رادار بیشتر داده های خود را تجزیه و تحلیل می کند، آنها همچنین امیدوارند که در مورد شکل سیارک اطلاعات بیشتری کسب کنند. مشاهدات راداری قبلی نشان داده است که آپوفیس ظاهری "دو شکمی" یا بادام زمینی دارد. این یک شکل نسبتاً رایج در میان سیارک‌های نزدیک به زمین با قطر بزرگ‌تر از 660 فوت (200 متر) است.

آپوفیس اخیراً نزدیک به زمین نزدیک شد، هنوز نزدیک به 10.6 میلیون مایل [17 میلیون کیلومتر] با زمین فاصله داشت. در 13 آوریل 2029، سیارک آپوفیس کمتر از 20000 مایل (32000 کیلومتر) از سطح سیاره ما عبور خواهد کرد. در طول نزدیک شدن، در نیمکره شرقی بدون کمک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهد بود.

397719