پوتین رسما فنلاند و سوئد را تهدید کرد

رئیس‌جمهور روسیه گفت کشورش مشکلی با فنلاند و سوئد ندارد و ورود آن‌ها به ناتو تهدیدی ایجاد نمی‌کند، اما در عین حال افزود چنین اقدامی باعث پاسخ و اقدامات واکنشی می‌شود.
تصویر پوتین رسما فنلاند و سوئد را تهدید کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در خصوص مسئله پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، گفت روسیه با این کشورها مشکلی ندارد و ورود آن‌ها به این ائتلاف نظامی غربی تهدیدی ایجاد نمی‌کند، اما باعث پاسخ و اقدامات واکنشی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، رئیس‌جمهور روسیه افزود: ناتو از سیاست ژئوپلیتیک خود پا را فراتر گذاشته و سعی می‌کند بر سیاست مناطق دیگر تأثیر بگذارد، این مستلزم توجه ما است. او همچنین گفت که روس‌هراسی دیوانه‌وار در غرب در حال گسترش است.

پوتین در اشاره به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین که وی هدف از آن را خلع سلاح و نازی‌زدایی این کشور اعلام کرده، گفت: نئونازیسم مدتهاست که در اوکراین بیداد می‌کند، غرب چشمان خود را بر این امر بسته و تشویق هم می‌کند. در هیچ کجا به اندازه اوکراین نازیسم در سطح دولتی تشویق نمی‌شود.

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش در خصوص آزمایشگاه‌های بیولوژیکی گفت ارتش روسیه شواهدی از اقدام آمریکا در انجام آزمایش با ویروس‌ها در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در خاک اوکراین کشف کرد. این اسناد در آزمایشگاه‌هایی که به عنوان بخشی از عملیات نظامی ویژه روسیه ضبط شده، کشف شد.

به گفته ولادیمیر پوتین، هدف اصلی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی با بودجه ایالات متحده در جمهوری‌های شوروی سابق، جمع‌آوری مواد بیولوژیکی و مطالعه الگوهای انتشار ویروس‌ها بوده است.

در حالی درگیری‌ها در اوکراین ادامه دارد که مسئله الحاق دو کشور سوئد و بخصوص فنلاند به دلیل مرز مشترک با روسیه به نقطه تقابل جدید مسکو و غرب تبدیل شده است. عصر یکشنبه حزب حاکم سوسیال دموکرات سوئد اعلام کرد که این کشور به طور رسمی تصمیم گرفته که برای عضویت در ناتو درخواست بدهد. چند ساعت پیش از آن نیز رئیس‌جمهور و دولت فنلاند اعلام کردند که این کشور قصد دارد برای عضویت در ناتو درخواست دهد تا راه را برای گسترش ائتلاف نظامی ۳۰ کشور غربی در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و در میانه هشدارهای مسکو، هموار کند.

طرح‌ها و تصمیماتی که هشدارها و واکنش‌های روسیه را در پی داشته است. پس از اعلام این تصمیمات، رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی شورای فدراسیون روسیه از تقویت خطوط مرزی با فنلاند خبر داد. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بیش از هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند.

پیش‌تر، «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل هشدار داد «عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و حضور نظامی این ائتلاف در این دو کشور سبب می‌شود که قلمروی سوئد و فنلاند به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل شود».

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد و هدف آن‌ را محافظت از افرادی عنوان کرد که برای مدت هشت سال در معرض قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف بوده‌اند.

در حالی درگیری‌ها در اوکراین ادامه دارد که کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا با عرضه تسلیحات سنگین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، به آن دامن می‌زنند. آمریکا و انگلیس پیشتاز کشورهای تحریک‌کننده اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه هستند.

397561