بازخوانی ملودی‌های خاطره‌انگیز با صدای حامی

گفت و گو با حسن علیشیری شاعر و ترانه‌سرا را درباره نوع فعالیت خود در موسیقی نمایش «الدسانگز: عشق روزهای کرونا» بخوانید.
تصویر بازخوانی ملودی‌های خاطره‌انگیز با صدای حامی

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن علیشیری شاعر و ترانه‌سرا درباره نوع فعالیت خود در موسیقی نمایش «الدسانگز: عشق روزهای کرونا» که به کارگردانی محمد رحمانیان روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد است، توضیح داد.

جدیدترین نمایش محمد رحمانیان که از ۱۴ اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است تاکنون با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده و به فروشی بالغ بر یک میلیارد تومان دست پیدا کرده است. ‎این نمایش به تهیه کنندگی علی اوجی اجرا می‌شود و نامش برگرفته از اثر «عشق روزهای وبا» گابریل گارسیا مارکز است که محمد رحمانیان نویسندگی و کارگردانی آن را برعده دارد و حسن علیشیری ترانه‌های این نمایش موزیکال را سروده است که با صدای رضا یزدانی اجرا شده است.

حسن علیشیری شاعر و ترانه‌سرا درباره این نمایش گفت: نمایش «الدسانگز: عشق روزهای کرونا» یکی از آثار محمد رحمانیان است که در ادامه نمایش‌ها مانند «ترانه‌های قدیمی»، «ترانه‌های محلی»، «پیکان جوانان» و «سینماهای من» از آثار این نویسنده و کارگردان است.

وی ادامه داد: این نمایش براساس بازسازی برخی از قطعه‌های موسیقی خاطره‌انگیز فرنگی است که من روی ملودی آن قطعه‌ها ترانه فارسی سروده‌ام و روایت‌هایی از در روزگار کرونا را به همراه بازیگران آن به نمایش درآورده‌ایم.

علیشیری با اشاره به اجراهای این نمایش که تاکنون در جزیره کیش و تهران روی صحنه رفته است، توضیح داد: اجراهای کیش این نمایش و اجراهایی که تا به امروز در تهران روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد رفته است، خوشبختانه شاهد حضور قابل قبول مخاطبان در سالن‌ها بوده‌ایم و اجراهای خوبی هم به نمایش گذاشتیم و هنوز هم اجراهای تهران ادامه دارد و به احتمال زیاد، هفته پیش‌رو اجراهای پایانی روی صحنه می‌روند.

وی افزود: نمایش در هفت اپیزود طراحی شده است که رضا یزدانی هشت ترانه من را که روی ملودی‌های خاطره انگیز فرنگی نوشته‌ام، در این نمایش خوانده است.

این ترانه‌سرا درباره احتمال تمدید این نمایش بیان کرد: باتوجه به مشغله‌ها و قراردادهای کاری اعضا گروه، قصد نداریم این نمایش را تمدید کنیم. گروه نمایش ما گروه بزرگی است که جمع کردن این تعداد بازیگر که عموما بازیگران شناخته شده سینما و تئاتر هستند، کار ساده‌ای نیست و در این شرایط دعوت می‌کنم که اگر علاقه‌مندان به تئاتر قصد دیدن این نمایش را دارند طی روزهای آینده به تماشای این نمایش بنشینند.

من این چالش را خیلی دوست داشتم

وی درباره سختی سرودن ترانه روی ملودی‌ توضیح داد: ترانه نوشتن روی ملودی به خودی خود کار سختی است، وقتی این کار برای یک نمایش صورت بگیرد و روایت یک نمایش هم در خودش داشته‌ باشد کار ترانه‌سرا را به مراتب دشوارتر می‌شود، اما من این چالش را خیلی دوست داشتم و خوشحالم که با رضایت مخاطبان هم همراه بود.

علیشیری در ادامه به آثار محمد رحمانیان اشاره کرد و گفت: من سال‌های سال است که مخاطب آثار نمایشی استاد محمد رحمانیان هستم و شناخت من از فضای نمایشی او باعث شد که بهتر و دقیق‌تر این وظیفه که باعث افتخار من هم بود، به نتیجه برسد.

وی با اعلام این خبر که کتاب این نمایش منتشر شده است، عنوان کرد: همزمان با اجرای این نمایشنامه، کتاب آن توسط انتشارات چلچله منتشر شد و الان در دسترس مخاطبان است که شامل متن تمام نمایش‌ها و حتی اپیزودهایی که در این دوره اجرا نشده و متن تمام ترانه‌های من است.

رضا یزدانی یکی از توانمند‌ترین خواننده‌های ایران است

علیشیری درباره رضا یزدانی خواننده این نمایش که قبل‌تر هم در نمایش‌های محمد رحمانیان حضور داشت، گفت: رضا یزدانی یکی از توانمند‌ترین خواننده‌های ایران است که من سال‌هاست با او همکاری می‌کنم و خوشبختانه بیشتر ترانه‌هایی که سروده‌ام توسط این خواننده اجرا شده‌است. او این ظرفیت را در صدا و خوانش خود دارد که بدون محدودیت در هر محتوا و با هر واژه‌هایی به بهترین شکل با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: احتمال دارد که قطعه‌های این اجرا به مرور زمان منتشر شوند.

علیشیری در پایان درباره دیگر همکاری‌ها و آثار و ترانه‌های خود گفت: یکی از آثاری که سال‌ها پیش سروده بودم، در هفته پیش‌رو با صدای حمید حامی منتشر می‌شود که این قطعه «ابر شب» نام دارد، ترانه‌های دیگری هم در دست دیگر خواننده‌ها هست که به‌زودی منتشر می‌شوند.

بازیگران موسیقی نمایش «الدسانگز: عشق روزهای کرونا» شامل احترام برومند، مهتاب نصیرپور، مهدی ساکی، میترا حجار، اندیشه فولادوند، نرگس محمدی، علی اوجی، شکیب شجره، سعید توکلی، نوشین اعتماد، کسری کندری، راحیل زمانی و الناز ابراهیمی است.

این نمایش از تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در پردیس تئاتر شهرزاد تهران به نمایش درآمده است.

منبع: صبا

397507