مجریان رسانه‌های دیداری صاحب کانون شدند

اعضای هیات موسس و هیات مدیره اولیه کانون مجریان رسانه‌های دیداری معرفی و این کانون به‌طور رسمی اعلام موجودیت کرد.

تصویر مجریان رسانه‌های دیداری صاحب کانون شدند

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی کانون مجریان رسانه‌های دیداری، جلسه اعلام موجودیت کانون مجریان رسانه‌های دیداری با حضور تعدادی از اعضای هیات موسس، اعضای هیات مدیره اولین و مشاور حقوقی در موزه سینما برگزار شد.

در این جلسه که به عنوان ابلاغ رسمی و عمومی موجودیت کانون مجریان رسانه‌های دیداری شکل گرفت، سونیا پوریامین، محمد سلوکی، راحله امینیان، نیما کرمی، زهره‌سادات هاشمی و مهدی کوهیان حضور داشتند.

پوریامین از اعضای هیات موسس و رییس هیات مدیره کانون مجریان رسانه‌های دیداری در ابتدای جلسه درباره نحوه شکل‌گیری این کانون گفت: همدلی و در کنار هم بودن همواره دغدغه تمام مجریان بوده و یکی از دلایل اصلی تشکیل این کانون نیز همین مساله بوده است. گردهمایی امروز هم برای معرفی کانون مجریان رسانه‌های دیداری است که آغاز آن به یک سال و نیم پیش برمی‌گردد.

وی در معرفی اعضای هیات موسس و اهدافی که از تاسیس این کانون داشتند، بیان کرد: آقایان اقبال واحدی، محمد سلوکی و بنده با نیازسنجی مسایل مربوط به این حوزه، برای تاسیس کانون تلاش کردیم. در طول سال‌ها فعالیت به وضوح می‌دیدیم که حرفه مجری‌گری در هیچ زمینه‌ای مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و امنیت شغلی در آن وجود ندارد پس با نیازسنجی صورت گرفته، اساسنامه‌ای برای کسب مجوز و ارایه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم شد.

در ادامه این جلسه محمد سلوکی یکی دیگر از اعضای هیات موسس و عضو هیات مدیره درباره ضرورت‌های شکل‌گیری کانون مجریان رسانه‌های دیداری توضیح داد: باتوجه به گسترش فضای رسانه‌ای و تغییر شیوه ارایه محتوا به مخاطب و همچنین وجود پلتفر‌م‌ها و فضاهای جدید، این نیاز که هنر مجری‌گری باید به عنوان یک شغل هنری مستقل شناخته شود، احساس می شد لذا تلاش کردیم توسط استادان این حرفه برای آن ویژگی‌ها و چارچوبی طراحی کنیم تا این حرفه را بهتر به نسل جدید معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید حقوق، وظایف، مسئولیت‌ها، جزئیات و تعاریف حرفه اجرا مشخص شود، عنوان کرد: از مهم‌ترین مسایل موجود در این حرفه می‌توان به مواردی مانند حقوق؛ به این معنی که حق افراد نسبت به کاری که انجام می‌دهند و مسئولیتی که دارند، مورد توجه قرار بگیرد و همچنین نبود بیمه اشاره کرد.

مشکلات شغل اجرا؛ از بیمه تا به رسمیت شناخته نشدن این حرفه

این عضو هیات موسس کانون مجریان رسانه‌های دیداری درباره بیمه مجریان گفت: بحث بیمه، اشتغال و خدمات درمانی از اصلی‌ترین مسایل ما بوده است. متاسفانه چون اصلا این حرفه را در مشاغل هنری به حساب نمی‌آورند، امور بیمه‌ای نیز برای آن وجود نداشته است. حتی قانون یا تبصره‌ای هم وجود نداشته که کسی از دوستان شاغل در این حرفه در شرایط مورد نیاز و حساس بتواند از بیمه استفاده کند. بالاخره باید حمایت‌های حقوقی، صنفی و انسانی درباره کسانی که عمر خود را صرف این حرفه کرده‌اند، مطرح و درباره برطرف کردن موانع انجام آن فکر می‌شد.

سلوکی با اشاره به ضرورت حمایت بخش‌های مختلفی چون صداوسیما و پلتفرم‌ها بیان کرد: برای اینکه این حرفه به عنوان یک شغل هنری به رسمیت شناخته شود نیاز به همراهی همه نهادهای مرتبط دارد و امیدواریم با همراهی و هم‌اندیشی بتوانیم نیازهای جدید را احصا کرده، ایرادها را برطرف کنیم و درنهایت بتوانیم فضایی امن، آرام و شایسته جامعه صنفی مجریان فراهم کنیم.

در ادامه این جلسه سونیا پوریامین درباره برخی دیگر از اهدافی که کانون دنبال می کند، گفت: در تمام این سال‌ها معیار و تراز مشخصی برای کیفیت کار مجریان وجود نداشته است. آیا کسی که سال‌ها عمر خود را صرف این حرفه کرده است، نیاز نیست تحت عنوان کارگاه یا ورکشاپی تجربه‌های خود را انتقال دهد؟ آیا تا به حال جشنواره‌ای داشته ایم که در آن به طور اختصاصی به حرفه اجرا پرداخته شود؟ همچنین مساله ارتباط اعضای این صنف اعم از جوانان و پیشکسوتان دیگر موضوعی بود که به آن اندیشیدیم.

پوریامین با انتقاد از اینکه هنوز کسانی هستند که جایگاه مجریان را به درستی نمی شناسند درحالیکه اعتمادسازی در یک برنامه توسط آنها شکل می‌گیرد، افزود: در راستای تمام نیازهای موجود، در تاریخ ۱۹ آبان سال ۱۴۰۰ موفق به دریافت پروانه تاسیس کانون مجریان رسانه دیداری شدیم.

این مجری تلویزیون درباره برخی از نکات اساسنامه کانون توضیح داد: اهداف متعددی در اساسنامه درنظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان ایجاد بسترهای مناسب برای انجام فعالیت‌ها، الگوسازی و معرفی نمونه برنامه‌های استاندارد در حوزه اجرا، ایجاد یک نظام حرفه‌ای برای شغل اجرا، پشتیبانی و حراست از حقوق مادی و معنوی مجریان، مشارکت در برگزاری همایش‌ها و برنامه‌ها، ارتقای دانش در حوزه تخصصی اجرا با برگزاری کلاس‌ها و تخصیص امکانات برای اعضای کانون اشاره کرد.

کانونی امن برای اعضا

عضو هیات موسس کانون مجریان رسانه های دیداری تاکید کرد: هدف ما این است کانونی ایجاد کنیم که اعضا احساس کنند جایی وجود دارد که به حرف‌هایشان گوش داده می‌شود و در صورت نیاز از آن‌ها حمایت خواهد شد.

رییس هیات مدیره کانون در ادامه درباره تشکیل هیات مدیره اولیه کانون مجریان رسانه‌های دیداری بیان کرد: برای شروع فعالیت کار صنفی و پیشبرد مسایل بلافاصله یک هیات مدیره اولیه تشکیل شد که در آن از دوستان عزیزی که باتجربه هستند دعوت کردیم. خانم راحله امینیان به عنوان عضو هیات مدیره، خانم زهره سادات هاشمی عضو هیات مدیره و مدیرعامل، آقای محمد سلوکی عضو هیات مدیره و آقای نیما کرمی نیز به عنوان دیگر عضو هیات مدیره انتخاب شدند و آقایان حسین رفیعی و سیدعلی ضیا به عنوان عضو علی‌البدل، مهدی حسین زاده بازرس و مهدی کوهیان به عنوان مشاور حقوقی در این کانون حضور دارند. ما در هیات مدیره اولیه کار خود را از آذرماه آغاز کردیم و در طول چند ماه گذشته تلاش کردیم تا به بعضی از امورات رسیدگی کنیم و بعد از مجمع عمومی که ۳۰ خرداد برگزار می‌شود، وظایف به هیات مدیره اصلی واگذار شود.

شغل مجری‌گری هنوز تعریف مشخصی ندارد

زهره‌سادات هاشمی عضو هیات مدیره و مدیرعامل کانون در ادامه این جلسه درباره روند اجرایی طی شده و عملکرد هیات مدیره کانون مجریان رسانه‌های دیداری گفت: همانطور که دوستان گفتند، شغل مجری‌گری تعریف مشخصی ندارد و تهیه‌کننده و مدیر می‌تواند در برنامه خود از هر فردی به عنوان مجری استفاده کند. این اتفاق در حالی می افتد که حساسیت‌های بسیاری روی کار اجرا وجود دارد. ما زمانی که اجرایی انجام می‌دهیم تمام نگاه‌ها و تیرها به سمت‌مان است و از نظر روحی، روانی و شغلی امنیت نداریم و متاسفانه اکثر دوستان و همکاران من شبیه کارگر روزمزد کار می‌کنند و حتی ممکن است همین دستمزد خود را بعد از ماه‌ها دریافت کنند، همچنین اکثر همکاران رسمی نیستند و بیمه و حقوق ثابت نیز ندارند.

وی ادامه داد: پس در حقیقت ما با جامعه‌ای طرف هستیم که به دلیل فقدان امنیت شغلی، حتی از اینکه در یک نظام صنفی قرار بگیرد هراس دارد چون فکر می کنند ممکن است حضورشان در یک نظام صنفی مخاطرات آن‌ها را بیشتر کند و همین مقدار کم امنیت شغلی که دارند هم دیگر نداشته باشند و این چالش بسیار بزرگی برای ما بود.

هاشمی با اعلام اینکه در حال حاضر اعضای کانون به ۷۰ نفر رسیده است، توضیح داد: ما تا امروز فراخوان عمومی نداده بودیم و باتوجه به فاکتورهایی مانند تجربه ۱۵ تا ۲۰ سال اجرا، از دوستان و همکاران درخواست کردیم که عضو این کانون شوند. در ادامه از همکاران باتجربه و متخصص خود درخواست کردیم تا در یک جلسه‌ای حضور پیدا کنند تا بتوانیم از خردجمعی بهره ببریم. با وجود این که اساسنامه را داشتیم، می‌خواستیم با برگزاری این جلسه بتوانیم خواسته‌ها و حرف‌های این افراد متخصص و باتجربه در این حوزه را بشنویم و از آن استفاده کنیم. با همت دوستان این نشست در فرهنگسرای رسانه برگزار شد و نزدیک به ۳۰ نفر از همکاران مطرح در این جلسه حضور داشتند و هر کدام از آنها دغدغه‌های خود را بیان کردند.

عضو هیات مدیره و مدیرعامل کانون مجریان رسانه های دیداری افزود: این دغدغه‌ها در کنار ترس‌ها کار ما را بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر کرد و درنهایت با مدیریت مدبرانه خانم پوریامین، دانش راحله امینیان، حضور پرتجربه نیما کرمی و محمد سلوکی و البته مشاوره‌های بسیار خوب آقای کوهیان و حسین‌زاده توانستیم این مسیر را تا به امروز طی کنیم. تاکنون جلسه های مختلفی با صندوق اعتباری هنر، معاون وزیر ارشاد و چند نهاد دیگر برگزار کرده ایم تا بتوانیم خدماتی برای همکاران خود بگیریم. زمانی که جلسه ما با صندوق اعتباری هنر برگزار شد و به همکاران اطلاع دادیم که می توانند عضو این صندوق شوند، خیلی از همکارها بسیار خوشحال شدند و گفتند ما نزدیک به 20 سال است کار و فعالیت می کنیم اما حتی بیمه هم نداریم. حوزه اجرا برخلاف چیزی که از دور بسیار جذاب و مورد توجه به نظر می رسد، بسیار مهجور مانده است.

این مجری تلویزیون درباره هم‌اندیشی با همکاران خود در حوزه اجرا گفت: ما گروهی تشکیل دادیم و از نظر کسانی که قبلا در رسانه های مطرح جهان دوره دیده اند هم بهره مند شدیم. برای نظام نامه خیلی زحمت کشیده شد چون نظرهای مطرح شده در بین جوان ترها و افراد باتجربه متفاوت و حتی بعضا متضاد بود و شاید مهم ترین دغدغه این بود که چون مجری تعریف مشخصی ندارد، هر کسی می تواند در قامت مجری بنشیند و برنامه ای را اجرا کند و این باعث می شود جوان ترها یک نگاه و بزرگترها و افراد پیشکسوت یک نگاه دیگر داشته باشند و برای اینکه بتوانیم به یک وحدت رویه برسیم کار بسیار سختی را سپری کردیم.

مجمع عمومی 30 خرداد برگزار می‌شود

هاشمی با تاکید مجدد بر حساسیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی حرفه اجرا توضیح داد: امیدوارم حاصل مجمعی که قرارست 30 خرداد 1401 برگزار شود، یک خروجی خوب باشد.

زهره سادات هاشمی در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: درباره حساسیت حوزه اجرا یک مثال کوچک بزنم. پنجمین و آخرین جشنواره تلویزیونی جام جم که برگزار شد بنده به عنوان مدیر دبیرخانه و دبیر اجرایی در آن جشنواره حضور داشتم. زمانی که می خواستند رشته های بخش مردمی را مشخص کنند بازیگری، سریال و تیتراژ بودند ولی گفتند چون چالش ایجاد می کند مجریان را در مسابقه نگذاریم. من اعتراض کردم که چرا نباید همکاران من در رقابت مردمی حضور داشته باشند؟ بعد از اعتراض صورت گرفته مجریان هم در رقابت قرار گرفتند و در نهایت تنها بخشی که درگیر چالش شد، همین بخش بود.

نظام‌نامه بر اساس روش های پژوهشی نوشته شد

در ادامه این جلسه راحله امینیان درباره نظام‌ نامه کانون مجریان رسانه های دیداری توضیح داد: نکته بسیار مهم درباره این نظام‌نامه این است که تلاش ما این بود که براساس روش های پژوهشی که در حال حاضر در دانشگاه ها انجام می شود، نقشه راه خود را درنظر بگیریم به همین دلیل چند ماهی روی این نظام نامه کار شده است. تلاش آقای سلوکی و بنده این بوده که با معیارهایی نظام نامه را تعریف کنیم که یک تشکل صنفی واحد را برای مجریان درنظر بگیریم که براساس استانداردهای بین المللی هم باشد. به‌روز بودن این نظام‌ نامه دغدغه ما بود که در همین جا باید از خانم حاجی‌پور که در این مسیر بسیار ما را یاری کردند، تشکر کنم. نظام نامه حرفه ای ما کاملا نقشه راه ما است و در حقیقت قوانین داخلی است که برای مجریان رسانه های دیداری در نظر گرفته شده است.

امینیان دو نکته شاخص که در تدوین نظام نامه درنظر گرفته شده است را اینگونه تبیین کرد: اول پرهیز از سخت‌گیری‌های بی‌مورد بود و تلاش کردیم آنچه که این روزها برای همکاران ما سد راه و مانع است را کنار بزنیم و نکته دوم انضباط بخشیدن به کار مجریان بود که این مورد هم در حال حاضر به نوعی حلقه مفقوده ما محسوب می شود. برای حل این موضوع نیاز به یک سری قوانین داریم؛ قوانینی که تمام جامعه مجریانی را که در اقصی نقاط این کشور تلاش می کنند دربربگیرد و اینطور نباشد که صرفا جامعه خاصی را مدنظر بگیرد.

همسان‌سازی شرایط عضویت، بازنگری، مراقبت و رتبه بندی اعضا، یکپارچه کردن تشکل های مجریان برخی از اهدافی بود که امینیان در نظام نامه برشمرد. همچنین به گفته وی، کمیته‌هایی مانند کمیته جذب، کمیته علمی و کمیته آموزشی در این کانون وجود دارد که زیرمجموعه و ذیل اهداف کانون مجریان رسانه های دیداری خواهند بود.

وی ادامه داد: ما سه دسته از مجریان را در نظام نامه مورد توجه قرار دادیم که عبارتند از مجریان تلویزیونی، گویندگان خبر تلویزیون و مجریان برنامه های اینترنتی. هر کدام از این دسته ها در نظام نامه تعریف مشخصی دارند و در تعاریف ما تلاش شده است که هم جایگاه و شان مجری حفظ شود و هم قوانین دست و پاگیر را کنار بگذاریم. امتیازبندی هایی براساس تخصص های مجریان در نظر گرفته شده است که کف امتیاز مجریانی که می توانند در کانون عضو شوند 15 امتیاز است. بعد از اینکه دوستان حداقل امتیاز را به دست آوردند در جلسات کمیته های ارزیابی صلاحیت آنها احراز خواهد شد که این جلسات به شکل فصلی انجام می شود.

این عضو هیات مدیره کانون مجریان رسانه های دیداری تاکید کرد که اساسنامه و نظام نامه در سایت کانون برای همه افراد قابل دسترسی است.

شرایط عضویت در کانون

امینیان درباره شرایط عضویت کانون نیز توضیح داد: ما چهار رسته عضویت داریم که عبارتند از عضویت پیوسته، وابسته، موقت و افتخاری که هر کدام از این ها قوانین خاص خود را دارند. تلاش من و همکارانم این بوده است تا مجریانی که سال هاست صادقانه، متعهدانه و دلسوزانه در کنار رسانه هستند و تلاش می کنند در کنار مردم باشند اما خیلی اوقات از جنبه مادی و معنوی مورد بی‌توجهی قرار می گیرند، اینجا را یک مامن برای خود بدانند.

در ادامه، پوریامین با اشاره به اهمیت نظام نامه و این نکته که همزمان درباره سایت کانون کار شده است، از نیما کرمی که مسئولیت راه اندازی و مدیریت سایت را دارد، خواست تا توضیح کاملی درباره آن ارایه دهد.

توضیحاتی درباره سایت و کمیته‌های کانون

نیما کرمی عضو هیات مدیره کانون مجریان رسانه های دیداری نیز گفت: در دنیای امروز هیچ ارگانی نمی تواند از دنیای مجازی به دور باشد و خیلی از فضای ارتباطی ما در فضای مجازی شکل می گیرد به همین منظور ما هم سایتی به آدرس www.kanoonmojrian.com ایجاد و شرایطی را در سایت فراهم کردیم که همکاران ما از اقصی نقاط ایران بتوانند به راحتی در سایت ثبت نام خود را انجام دهند و بعد از انجام ثبت نام پرونده شان در کمیته جذب مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سایت فیلم و فایل صوتی درباره روش ثبت نام موجود است و شرایط را به گونه ای فراهم کرده ایم که افراد به راحتی و بدون مشکل بتوانند ثبت نام خود را انجام دهند و یک پروفایل برای خود ایجاد کنند. این پروفایل برای بررسی در اختیار کمیته جذب قرار می گیرد که متشکل است از یک نماینده تام الاختیار از طرف رئیس کانون یا خود رئیس کانون و رئیس کمیته جذب که فرد پیشکسوتی در حوزه تلویزیونی یا خبر است.

کرمی درباره افرادی که قطعا می توانند به عضویت این کانون دربیایند، گفت: سه دسته از افراد که قطعا شرایط عضویت در کانون را خواهند داشت، عبارتند از مجری تلویزیونی که در تعریف آن آمده است: فردی است که در برنامه های غیرنمایشی به اجرا می پردازد و با شناخت فضای برنامه و رعایت رویکردهای هنجارشناسی، نشانه شناسی و ارتباطی، معانی و مقصود پیام را با بیانی مناسب به مخاطب منتقل می کند. ارتباط موثر با مخاطب از ویژگی های الزامی یک مجری است. او باید بداند باتوجه به طیف مخاطبان و هدف برنامه از چه شیوه ای برای برقراری این ارتباط استفاده کند.

وی ادامه داد: دسته دوم مربوط به گویندگان اخبار است که در تعریف آن آمده گوینده خبر در یک برنامه تلویزیونی یا اینترنتی مطلب خبری ارایه می دهد. دسته سوم نیز مجری برنامه های اینترنتی است و حتی اگر در آینده رسانه جدید دیداری دیگری بیاید که در حال حاضر در این نظام نامه نیست، قطعا بند مربوطه اضافه خواهد شد.

این مجری برنامه های تلویزیونی در پایان صحبت‌هایش توضیح داد: در تعریف مجری برنامه اینترنتی هم باید بگوییم فردی است که در بستر فراگیر اینترنت حداقل به مدت 5 سال مسئولیت مدیریت بیان و ارایه محتوا را به مخاطبان با رعایت هنجارهای اجتماعی برعهده داشته است. در کنار تمام مسایل مطرح شده درباره سایت، یکی دیگر از ویژگی های جذاب سایت این است که تمام کسانی که عضو می شوند، می توانند مانند شبکه های اجتماعی دیگر همانجا با هم ارتباط بگیرند که این خود موجب هم افزایی و رفاقت خواهد شد. در انتها این را نیز بگویم که داخل سایت نیز بخش «درباره ما» وجود دارد که اهداف، اساسنامه و نظام نامه را در دسترس افراد قرار داده است.

در ادامه این جلسه محمد سلوکی درباره مصوبه مهم هیات دولت گفت: خوشبختانه طی یک مصوبه‌ای که هیات دولت انجام داده است در حال حاضر می‌توانند امور تصدی‌گری کارهای فرهنگی را به سازمان‌های مردم نهاد و کانون‌ها بسپارند. کانون مجریان رسانه‌های دیداری نیز اعلام آمادگی می‌کند که در زمینه اجرا هر کمکی که بتواند انجام خواهد داد.

در پایان این جلسه، سونیا پوریامین گفت: انجام کار صنفی به تجربه و آستانه صبر بالا نیازمند است. این نکته بسیار مهم است و کانون‌هایی ماندگار شده اند که همدل بودند و تمام اعضا به پیشبرد آن کمک کردند. هیچ صنفی نمی‌تواند در صورتی که فقط چند نفر کار کنند و بقیه صرفا انتظار داشته باشند، موفق شود. ما در کنار اعضایی که خود را منفعل ندانند قطعا می‌توانیم این کانون را به اهداف خود برسانیم. در جلسات خصوصی‌تر موضوع کانون با ریاست محترم سازمان صداوسیما مطرح شد که خوشبختانه نظر بسیار مساعدی داشتند، به خصوص زمانی که آقای جبلی لیست اعضا را دیدند که اکثرشان مجریان خود تلویزیون هستند و هدفشان ارتقای این شغل است و هیچ منافاتی با اهداف سازمان ندارند. همچنین در دیدار خصوصی دیگری که با دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، درباره کانون صحبت شد و ایشان هم استقبال کردند. اینکه این حرفه یک شغل هنری محسوب شود و ما چون مجوز خود را از سازمان وزارت ارشاد دریافت کرده‌ایم، پیگیری این عزیزان می‌تواند به ما کمک کند. هر دو بزرگوار قول دادند که در آینده نزدیک با مجریان دیداری داشته باشند و امیدواریم با این حمایت‌ها بتوانیم این مسیر را به بهترین نحو ممکن طی کنیم.

در انتهای این مراسم با امضای نمادین کارت عضویت زنده‌یاد علیرضا غفاری از مجریان شاخص که به تازگی درگذشته است، از کارت‌ عضویت کانون رونمایی شد و سونیا پوریامین رییس هیات مدیره پس از امضای آن اعلام کرد که کارت‌های عضویت صادر شده است و در روز مجمع عمومی به اعضا تقدیم خواهد شد.

397113