جای خالی بزرگان در رسانه‌ملی

شاید اگر این پرسش در جامعــه مطرح شود که نوع رویکرد صداو سیما با چهره‌های محبوب، خوانندگان قطعه‌های مطرح و برنامه‌های مخاطب‌آور چگونه است برخی این نظر را بدهند که صداو سیما بعضا با رویکردهای حداقلی خود باعث شده تا موجبات ناراحتی برخی چهره‌های هنری و رسانه‌ای فراهم شود. لذا به نظر می‌رسد که اگر صدا وسیما حداقل در دوران مدیریت جدید خود بخواهد شرایط متفاوت و تازه‌ای را تجربه کند باید نوع رویکرد خود را نسبت به چهر‌ه‌های محبوب و تاثیر‌گذار تغییر دهد؛ طوری که این چهره‌ها خود متمایل به همکاری با صداو سیما شوند.
تصویر جای خالی بزرگان در رسانه‌ملی

به گزارش سایت خبری پرسون، رویکرد صدا وسیما طی ‌سال‌ها و شاید بهتر بگوییم دهه‌های گذشته نسبت به هنرمندان و چهره‌های رسانه‌ای محبوب و مردمی به گونه‌ای بوده است که بیشتر نگاه ممیزی را نسبت به این افراد پیش گرفته است یا حتی قطعه‌های خوانندگان مشهور را نیز بدون اجازه صاحب اثر منتشر و پخش نموده است که شاید برجسته‌ترین نمونه در این راستا را بتوان قطعه‌‌های استاد آواز ایران مرحوم محمدرضا شجریان قلمداد کرد.

هر چند که این تمام موضوع نیست و آنطور که گفته شود رویکرد صدا وسیما باعث شده تا چهره‌های محبوب نیز به واسطه این نوع رویکردها عطای حضور در این رسانه را به لقای خود ببخشند یا اینکه کنار گذاشته شوند.

نمونه بارز این مساله را نیز میَ‌توان در شخصیتی همچون عادل فردوسی‌پور، تهیه‌کننده، مجری و گزارشگر ورزشی دید که با وجود محبوبیت همه‌گیر برنامه‌اش در جامعه به عنوان مخاطب‌آورترین برنامه تلویزیون با بی‌مهری و رویکردهای سلیقه‌ای برخی مدیران میانی صدا وسیما کنار گذاشته شد.

این در حالی است که این رویکرد سابق بر این در خصوص چهره‌‌هایی چون محمدرضا حسینیان مجری و تهیه‌کننده، محمود شهریاری؛ مجری، رضا رشیدپور؛ تهیه‌کننده و مجری در مقاطع مختلف در برهه‌هایی از زمان رخ داده است. شاید بتوان آخرین نمونه از این رویکرد را در خصوص سروش صحت هنرمند سینما و تلویزیون و مجری برنامه کتاب باز دیده باشیم که یکباره از این عرصه کناره گذاشته شده است.

با این حال مساله در همین‌ جا خلاصه نمی‌شود و به نظر می‌رسد که برخی چهره‌های برتر موسیقی کشور نیز به دلیل همین رویکرد `حاضر به همکاری با صدا وسیما نیستند. چه اینکه اگر نگاهی به مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 1400 بیندازیم این مساله را به وضوح می‌بینیم. جایی که پیش از آغاز مناظره نخست شاهد پخش قطعه ایران من با صدای همایون شجریان بودیم اما واکنش‌‌های پس از آن بود که مساله را شکل داد. چنانکه این اقدام صدای دوستداران شجریان را درآورد.

در همان زمان نیز پوریا سوری ترانه سرای «ایرانِ من» اعتراض خود را نسبت به نشر آن در آغاز مناظره اعلام کرد و در واکنش به این موضوع در توئیترش نوشت: «برخلاف اعلام نظر صریح همایون شجریان و سهراب پورناظری مبنی بر اینکه صداو سیما حق پخش و هر گونه استفاده تبلیغی از ترانه «ایرانِ من» را ندارد، این ترانه از تلویزیون پخش شد که به آن معترض هستم.» البته از این دست مسائل کم نیست و برخی بر این باورند که صداوسیما انتظار داشته دیگران زحمت تولید آثار فاخر موسیقی را بکشند اما او بدون پرداخت هزینه، آنها را برای مخاطبان خود پخش کند.

شاید هم از این جهت بوده که مرحوم استاد شجریان تا زمانی که در قید حیات بود اجازه پخش آثارش را در صدا وسیما نداد. حال باید دید این نوع رویکردهای نسبت به صاحبان اثر، هنرمندان وچهره‌های محبوب ادامه پیدا خواهند کرد یا اینکه در دوره جدید شاهد تغییراتی در این خصوص خواهیم بود.

کنسرت‌ها حتما برگزار می‌شوند

مراسم رونمایی و نشســت خبری آلبوم گاه فراموشی با صدای همایون شجریان و آهنگسازی فردین خلعتبری، رضا موســـوی مدیر هنری پروژه با همراهی مسئولان ایکس ویژن اسپانسر آلبوم ظهر روز پنجشنبه 22اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. هومن خلعتبری و همایون شجریان در ابتدای برنامه به حاضران خوش آمد گفتند. در ادامه خلعتبری گفت این چهارمین همکاری من با همایون است.

در واقع موسیقی سریال جیران و آلبوم گاه فراموشی سومین و چهارمین همکاری ماست. و کیست که از همکاری با همایون شجریان رضایت نداشته باشد. هومن خلعتبری در ادامه، درباره این موضوع که چرا در آلبوم گاه فراموشی از نوازندگان غیر ایرانی بهره برده، گفت: این اثر مبتنی به موسیقی است که به نوازندگان خاصی نیاز داشت. او افزود: این اثر کوارتتی چهارنفره است و در آن رویکردی داریم که بداهه‌نوازی با یک گونه خاص بخشی از آن است. من با شیوه و آثار دوتا از نوازندگان آشنا بودم.

دونوازنده دیگر هم در کارشان تبحر دارند. او ادامه داد: اگر نوازندگان دیگری قطعات آلبوم را می‌نواختند، اثر تمبر دیگری پیدا می‌کرد و آنی نبود که الان هست. در ادامه مراسم، همایون شجریان گفت: آلبوم گاه فراموشی در کل آمیزه‌ای از موسیقی ایرانی و جز است و نقطه مشترک ایهامی است که در آن وجود دارد. همایون توضیح داد: فردین اشعار آلبوم را سروده و آهنگ آنها را ساخته است. در چنین مواردی باید به شعر و موسیقی نگاه مشترک داشته باشیم چون از هم جدا نیستند.

همایون گفت: نوازندگان در کارشان چیره دست هستند و فردین بر اساس ویژگی‌هایشان به ساخت قطعات پرداخته و بخش‌هایی هم بداهه بوده‌اند. کلیت آلبوم پیچیده نیست و متشکل از چهار نوازنده و یک خواننده است. شجریان در ادامه درباره برگزاری کنسرت‌های گذشته و آینده‌اش اظهار داشت: اجرای زنده را زیاد درباه‌اش صحبت کرده‌ایم. به‌خاطر کرونا اجراهایی متوقف شد و کنسرت‌هایی در داخل و خارج کشور برگزار می‌شود.

کنسرت‌ها حتما برگزار می‌شوند و من به این اتفاقات تعهد اخلاقی دارم. رضا موسوی هم در ادامه برنامه گفت: 25سال است با فردین خلعتبری همکاری دارم و درباره همایون شناختم کمتر بود و طی همکاری اخیر هربار با او صحبت می‌کردم شگفت زده می‌شدم. نمی‌خواهم تعریف کنم و حرف‌هایی که میزنم عین واقعیت دارد و همایون هنرمندی واقعی و ایده‌پرداز خوبی است.

منبع: روزنامه آرمان ملی

397042