گزارش میدانی پرسون از محل مزایده خودروهای صفر کیلومتر؛

قیمت گذاری غیر واقعی / سواری های معیوب گران قیمت

درصد اندکی از محصولات تولید شده هر کارخانه ای مشکلاتی دارد که امکان عرضه آن به مشتری وجود ندارد؛ اما به هرحال آن کالاها نیز مشتری خود را دارد.
تصویر قیمت گذاری غیر واقعی / سواری های معیوب گران قیمت

به گزارش سایت خبری پرسون، کارخانه ایران خودرو که روزانه هزاران خودرو تولید دارند، به دلایلی چند دستگاه از تولیدشان امکان ترخیص از روش عرضه مستقیم وجود ندارد؛ در این میان این کارخانه های خودروسازی برای اینکه این محصول شان را هم به نحوی به فروش رسانند، در شرایط بحران کمبود تولید خودرو و بالا بودن تقاضا در بازار این خودروها را از طریق مزایده به فروش می رسانند.

یکی از مراکز عرضه خودروهای صفر کیلومتر مزایده ای در آزادراه تهران_ کرج واقع در محله پیکان شهر است؛ برای اینکه ببینیم روند عرضه این خودروها به مشتریان به چه شکل است خبرنگار پرسون به شکل میدانی گزارشی تهیه کرده که در ادامه می خوانید:

خودرو زیاد مشتری کم

کافی است از آزادراه تهران_ کرج خروجی شهرک پیکان شهر به خیابان هشتم آزاد شهری جنوبی درست معابر ورودی باغ گیاه شناسی برویم، محوطه ای بزرگ که مملو از خودروهای گوناگون است را مشاهده خواهیم کرد؛ اما کمتر از خودرو دپو شده مشتری مشاهده می کنیم.

یکی از مراجعه کنندگان با ما هم صحبت می شود؛ او پوشه سبز رنگی در دست دارد، گفت: اصلا آن چیزی که تصورش را می کردیم نبود؛ اینجا گران تر از بازار آزاد به پایمان می افتد و در آخر هم باید ماشین خراب سوار شویم.

وی که تصور می کرد می تواند با مراجعه به این مکان صاحب خودرو شود، ادامه داد: بسیاری تصور می کنند که این مکان چون مزایده برپا می شود خودروها ارزان تر هستند در حالی که قیمت این خودروها نه تنها از قیمت کارخانه بلکه از قیمت بازار آزاد نیز گران تر است.

این شهروند تهرانی افزود: به محض اینکه به این محیط آمدم متوجه شدم که اینجا کسی را صاحب خودرو نخواهد کرد؛ چرا که دلالان در اطراف این مجموعه نیستند و این خود نشان از آن دارد که قیمت عرضه جور دیگری است.

درج کلمه مزایده در سند خودرو

برای پرس و جو دقیق تر از این مجموعه با نگهبان این محیط که در ابتدای در ورودی این محیط مستقر است هم صحبت می شویم، او گفت: بیشترین دلیلی که شهروندان حاضر نیستند از این مجموعه خرید کنند این است که در برگه سند خودرو قید می شود که خودرو به شکل مزایده ای خریداری شده و شهروندانی که بخواهند در آینده آن را مورد معامله قرار دهند مشتری کمتری تمایل به خرید آن را خواهد داشت.

وی افزود: قید شدن کلمه مزایده برای بسیاری بار سنگینی دارد و بسیاری تصور دارند دیگر نمی توانند این خودرو را به فروش رسانند.

این کارمند این مجموعه در پاسخ به این سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه این خودروها چه مشکلاتی دارند که کارخانه ها نمی توانند آن را تعمیر کنند و بدون مزایده به فروش رسانند؟ پاسخ داد: خط خوردگی در بدنه خودرو در زمان جابه جایی در کارخانه، ضربه خوردگی، شکستگی آینه ها و موارد دیگر عامل این مزایده است.

قیمت پایه وجود ندارد

در این بین یکی از مراجعه کنندگان که دل پری از مدیریت این مجموعه دارد، گفت: مگر می شود قیمت گذاری پایه به شکلی باشد که قیمت آن بالاتر از قیمت کارخانه تولیدی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مدیران این مجموعه اقدام به قیمت گذاری پایین خورو کنند آن وقت سیل دلالان در این بازار حضور پیدا خواهند کرد و دیگر مصرف کننده واقعی نمی تواند خرید کند؟ پاسخ داد: کافی است مدیران این مجموعه با شیوه هایی مانند به نام نبودن سند خودرو برای فرد متقاضی، قرعه کشی و روش های گوناگون دست به کار شوند تا هم مردم را صاحب خودرو کنند و هم خودشان را از انبوه خودرو معیوب نجات دهند.

20 درصد از بازار ارزان تر

در این بین یک مقام مسئول در شرکت ایران خودرو به خبرنگار پرسون گفت: برگزاری مزایده خودروها در سایت این کارخانه اطلاع رسانی می شود و از سوی دیگر شهروندان با مراجعه به این مکان می توانند از سامانه اطلاع رسانی برخوردار شوند

وی که نخواست نامش در این گزارش درج شود در پاسخ به خبرنگار پرسون درباره اینکه علت گرانی این خودروها چیست؟ پاسخ داد: قیمت عرضه شده مزایده خودروها 20 درصد ارزان تر از قیمت بازار آزاد است، اما چون افراد متقاضی بیشترین مبلغ را قید می کنند موجب قیمت بیشتر از بازار آزاد می شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: مزایده خودروها هر از گاهی برگزار می شود و به این شکل نیست که در هر لحظه مزایده برپا شود و این موضوع اطلاع رسانی می شود.

انتظار نظارت نهادهای مسئول

سازمان تعزیرات و ستاد تنظیم بازار از جمله نهادهای نظارتی بر قیمت کالاها در کشورمان هستند اما گویا بازرسان این نهادهای نظارتی مسیرشان به این محیط نخورده است تا در جریان روند عرضه این خودروهای معیوب اما گران قیمت قرار گیرند.

397028