پرسون از یک بحران و نبود مدیریت گزارش می دهد؛

بازار بی کالا / یک شب به یاد ماندنی

در تاریخ اقتصاد ایران سابقه نداشته که به یک باره دولت به عنوان تنظیم کننده مواد غذایی به شکل رسمی از رسانه های دولتی از بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی خبر دهد؛ این نوع رفتار دولتمردان به عبارتی نشان از بی تجربگی مشاوران اقتصادی دولت می دهد.
تصویر بازار بی کالا / یک شب به یاد ماندنی

به گزارش سایت خبری پرسون، به محض اینکه دولت رسما در رسانه ملی از بالا رفتن قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن خبر داد، سیلی از مردم برای به دست آوردن کالاها با قیمت قدیمی راهی فروشگاه های کوچک و بزرگ شهر سکونت شان شدند تا بتوانند چند صبایی با کالای قیمت قدیمی امورات شان را بگذرانند، در این میان برخی از فروشندگان نیز بیکار ننشستند و دست به کار شدند مواد غذایی شان را مخفی کردند تا با بالا رفتن قیمت کالا آن را دو برابر یا پنج برابر عرضه کنند، شب به یاد ماندنی که سفره بسیاری خالی تر و جیب اندکی از سودجویان را پر پول تر کرده است.

در این میان براساس گزارش های میدانی خبرنگار ما از فروشگاه های سطح شهر تهران بسیاری ازقفسه های کالاهای اساسی خالی است و مشتریان سردرگم خرید هستند.

تعطیلی زود هنگام فروشگاه های زنجیره ای

چهارشنبه شب که دولت از افزایش قیمت کالاها از پنجشنبه 22 اردیبهشت ماه خبر داد بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی زنجیره ای دست به تعطیلی زود هنگام زدند و حتی طبق شواهد برخی از این فروشگاه ها فردای کاری خود را با چند ساعت تاخیر آغاز کردند تا نیروهای شان بتوانند یا قیمت کالاها را تغییر دهند یا اینکه کالاهای قدیمی را از ویترین به انبارها انتقال دهند.

البته فروشگاه های دیگری هم که انصاف را رعایت کردند و فعالیت شان را ادامه دادند، قفسه های شان خالی از کالا بود و نتوانستند جوابگوی مشتریان باشند؛ درحال حاضر 90 درصد فروشگاه های زنجیره ای بدون عرضه مرغ دایرند و حتی میادین و میوه و تره بار که روزی به عنوان پر مشتری ترین محیط های پایتخت بودند مرغی توزیع نمی کردند.

البته طبق گزارش های میدانی خبرنگار ما از میدان میوه و تره بار صادقیه به عنوان بزرگترین مرکز میوه و تره بار شهرداری تهران صف های طولانی برای تهیه روغن و مرغ در این مجموعه وجود داشته است و همچنین در فروشگاه هایپراستار بزرگراه شهید باکری نیز تمامی قفسه ها تا تنظیم این گزارش از شب چهارشنبه خالی است.

افزایش چند برابری روغن

رفتار دولت به قدری غیر حرفه ای بوده است که صدای تمامی کارشناسان اقتصادی را هم در آورده است، چرا که دولتمردان بر این شعار تمرکز داشتند که برای اجرای و اصلاح اقتصادی نباید به بازار شوک دهند و اینکه باید قیمت ها به تدریج افزایش یابد؛ اما به یک باره یک بطری 800 گرمی روغن مایع 12هزار و 500 تومانی به 65 هزار تومان یعنی 5 برابر افزایش قیمت داشته و به نوعی 500 درصد افزایش تنها به یک کالا افزوده شده است.

البته موضوع تنها به همین جا ختم نشده است گویا برنج نیز در این شب به یاد ماندنی مورد افزایش قیمت قرار گرفته است و برنج هندی که 180 هزار تومان به شکل تنظیم بازار عرضه می شد به یک باره 100 هزار تومان به قیمت آن افزوده شده است و در بنکداری های بازار برنج عرضه نمی شود تا بازار در آرامش قرار گیرد.

رد شدن دولت در آزمون اقتصادی

بسیاری از اقتصاد دانان براین باور هستند که دولت در آزمون اقتصادی خود رد شده است؛ چرا که از نیروهای بی تجربه استفاده کرده است و شاهد موجی از گرانی در سایر کالاها به واسطه این افزایش قیمت ها خواهیم بود، چون که دولت انگشت بر افزایش قیمت کالاهایی گذاشته که مواد اولیه بسیاری از محصولات غذایی است.

گزارشی از: محمد خادمی

396980