ادعای جنجالی شبنم فرشادجو؛

پنج مرد سینماگر مطرح متهم به تعرض را بشناسید

شبنم فرشادجو، بازیگر مشهور سینما، تئاتر و تلویزیون، در حرکتی جنجالی تصویر سینماگران مرد متهم به تعرض را منتشر کرده است.
تصویر پنج مرد سینماگر مطرح متهم به تعرض را بشناسید

به گزارش سایت خبری پرسون، در ادامه تصمیم جدید سینماگران زن ایرانی برای مبارزه با آزار جنسی زنان در سینما، این بار شبنم فرشادجو، بازیگر مشهور سینما، تئاتر و تلویزیون، در حرکتی جنجالی تصویر سینماگران مرد متهم به تعرض را منتشر کرده است.

فرشادجو تصویری از ۵ تن از سینماگران مرد ایرانی که به تعرض متهم شده اند را در پستی اینستاگرامی منتشر کرد و از همکاران خود خواست اگر این افراد را در اینستاگرام دنبال می کنند، او را آنفالو کنند. فرشادجو در این پست نوشت: «همکارانی که این پنج نفرو فالو دارن لطفن بنده رو آنفالو بفرمایند. سپاس»

ساعاتی پس از انتشار این پست، ترانه علیدوستی، دیگر بازیگر مشهور نیز این ۵ نفر را در اینستاگرام آنفالو کرد.

همه چیز از فروردین ماه امسال با ادعای سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان و برنامه‌ ریز، علیه یکی از بازیگران مشهور مرد ایرانی آغاز شد.

میرشمسی در رشته‌ توییتی یک بازیگر مرد سرشناس سینمای ایران را به بدرفتاری با عوامل پشت صحنه و آزار جنسی خود متهم کرد. روایت سمیه میرشمسی البته چندمین ادعای منتشر شده علیه این بازیگر مشهور بود، اما این نخستین باری بود که راوی با ذکر نام خود این ادعا را مطرح می کرد و تمامی روایات قبلی بی نام بودند. همین امر اهمیت ادعای سمیه میرشمسی را دو چندان ساخت و سبب شد این روایت سر و صدای زیادی به پا کند.

طی روزهای بعدی بیانیه هایی از سوی دست اندرکاران سینمای ایران در محکومیت تعرض به زنان در این حوزه منتشر شد و بسیاری از بازیگران زن و همینطور برخی بازیگران مرد از طریق شبکه های اجتماعی اعتراض خود را نسبت به وقوع این دست اتفاقات در پشت صحنه ی سینمای ایران ابراز کردند. حتی صدا و سیما نیز در اقدامی نادر با انتشار گزارشی در بخش خبری ۲۰:۳۰ به این موضوع پرداخت.

بیانیه ای نیز با امضای ۸۰۰ زن سینماگر در اعتراض به آزار جنسی زنان در سینمای ایران منتشر شد. آن ها در این بیانیه نوشتند: «هر گونه خشونت، آزار و باج‌ گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفان هستیم.»

پس از آن با رأی زنان امضاکننده ی همین بیانیه، ۵ زن سینماگر، هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی به عنوان اعضای مجمع پیگیری مطالبه ی این بیانیه ی اعتراضی یعنی رسیدگی به خشونت و آزار علیه سینماگران زن توسط یک کمیته مستقل انتخاب شدند. این ۵ نفر بنا است با کمک حقوقدانان و مشاوران راهکارهای تشکیل یک کمیته ی مستقل جهت بررسی سوء رفتارهای جنسی در سینمای ایران را بررسی کنند و اگر نیاز به حضور رسانه‌ ای یا اقدامات حقوقی و اداری بود مقدمات آن را انجام دهند تا مسیر برای مطالبات بیانیه هموار شود.

منبع: سلام نو

396902