صندوق بین المللی پول:

تورم ایران 2 پله بهبود یافت

نرخ تورم ایران از ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۳۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.
تصویر تورم ایران 2 پله بهبود یافت

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی که تا چند سال پیش تورم موضوعی مربوط به کشورهای درحال توسعه تلقی می‌شد و کشورهای توسعه‌یافته باید سیاست‌هایی را در جهت تحریک قیمت‌ها برای حفظ رشد اقتصادی طراحی می‌کردند اکنون کمتر کشوری در جهان است که گرفتار تورم دردسرساز نشده باشد.

آمریکا از جمله این کشورهاست. بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن حدود ۵ برابر شده است. نرخ تورم آمریکا در سال ۲۰۲۰ تنها ۱.۵ درصد بود اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۷.۴ درصد رسیده است؛ رقمی که کمتر در طول تاریخ این کشور تجربه شده است.

با رشد ۵ برابری نرخ تورم آمریکا در سال ۲۰۲۱ این کشور در رده‌بندی جهانی کشورها از نظر نرخ تورم پس رفت ۵۱ پله‌ای داشته است. در حالی که آمریکا در رده‌بندی جهانی نرخ تورم در سال ۲۰۲۰ رتبه ۱۰۴ در میان ۱۹۳ کشور را به خود اختصاص داده بود در سال ۲۰۲۱ افزایش تورم سبب شد این کشور رتبه ۵۳ کشورهای جهان از لحاظ تورم بالا را به دست بگیرد.

آمریکا رکورددار نرخ تورم در میان کشورهای صنعتی جهان طی این سال بوده است.

کشورهای صنعتی دیگر نیز وضعیتی مشابه آمریکا در رده‌بندی جهانی تورم طی سال ۲۰۲۱ داشته‌اند. برای مثال آلمان که در سال ۲۰۲۰ رتبه ۱۶۱ را به خود اختصاص داده بود در سال ۲۰۲۱ با تورم ۵.۷ درصدی در رتبه ۸۳ قرار گرفته است.

انگلیس با تورم ۵.۴ درصدی رتبه ۹۴ را در رده‌بندی جهانی تورم طی سال ۲۰۲۱ و فرانسه با تورم ۳.۳ درصدی رتبه ۱۳۹ را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۱ کاهش قابل توجهی نسبت به سال قبل از آن داشته و رتبه جهانی ایران دو پله بهبود یافته است.

نرخ تورم ایران از ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۳۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. همچنین در حالی که ایران در رده‌بندی جهانی نرخ تورم در سال ۲۰۲۰ رتبه هفتم جهان را داشت در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۹ رسیده است.

ونزوئلا با تورم ۶۸۶ درصدی بالاترین نرخ تورم در میان کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ را داشته است. بحرین نیز با تورم منفی ۰.۴ درصد در جایگاه انتهایی این رده‌بندی قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

396803