تحریم خبرنگاران روس در جشنواره کن!

درخواست خبرنگاران روس برای حضور در جشنواره فیلم کن رد شد!
تصویر تحریم خبرنگاران روس در جشنواره کن!

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از درَپ، جشنواره فیلم کن پیش از این نیز اعلام کرده بود امسال هیچ فیلم و نماینده‌ای رسمی که همسو با سیاست‌های کنونی کشور روسیه باشد را نخواهد پذیرفت.

جشنواره فیلم کن امسال درخواست حضور روزنامه نگاران روسی را به عنوان بخشی از موضع خود علیه تهاجم این کشور به اوکراین رد کرده است.

به گفته دو روزنامه‌نگار روسی که در گذشته به صورت مرتب مجوز حضور در جشنواره را دریافت می‌کردند اما امسال رد شده‌اند، گروهی از اعضای رسانه‌های روسی اخیرا جلسه‌ای با مدیر مطبوعاتی کن، «اگنس لروی» داشته‌اند و این مقام مسئول در جشنواره به آنها گفته که جشنواره قبل از تصمیم گیری در مورد صدور مجوز حضور روزنامه‌نگاران روس منتظر بهتر شدن اوضاع بین روسیه و اوکراین بوده است، اما با توجه به شروع جشنواره در کمتر از دو هفته آینده جشنواره در نهایت تصمیم گرفته اعتبارنامه تمام روزنامه نگاران روسی را رد کند.

«آگنس لروی» همچنین عنوان کرده فقط رسانه‌هایی را برای حضور در جشنواره تایید کردیم که با موضع جشنواره در مورد وضعیت اوکراین همخوانی داشته باشند، اما ظاهرا هیچ خبرنگار روسی امسال پذیرفت نشده است.

جشنواره فیلم کن پیش ازاین نیز اعلام کرده بود امسال هیچ فیلم و نماینده‌ای رسمی که همسو با سیاست‌های کنونی کشور روسیه باشد را نخواهد پذیرفت اما ظاهرا عدم رویه روشن در عدم تائید خبرنگاران با اعتراض آنها به مسئولان جشنواره کن همراه شده است.

«کاترینا کارسلیدی» روزنامه‌نگار روس که از سال ۲۰۱۵ هر ساله در جشنواره کن حضور یافته در این باره گفته: «من به این موضوع اشاره کردم که وب‌سایت من هیچ ارتباطی با دولت روسیه ندارد، اما احتمالاً راهی برای بررسی این اطلاعات وجود ندارد و درخواست حضورم در جشنواره رد شده است. من امسال از روسیه فرار کردم و در رسانه‌های اجتماعی از جمله وبلاگ سینمایی خودم درباره جنگ صحبت می‌کنم، اما نمی‌توانم از رسانه‌ام برای صحبت کردن استفاده کنم، زیرا کارمندانم را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد».

یکی دیگر از روزنامه نگاران رد شده امسال جشنواره کن که نمی خواست نامش فاش شود نیز نوشته است: «ما در تمام مدت نادیده گرفته شدیم و تنها ۱۰ روز! قبل از جشنواره درخواست ما رد شده است. احساس می‌کنم که آنها نمی‌دانستند چگونه تعریف کنند جهت‌گیری سیاسی روزنامه نگاران چگونه است و تصمیم گرفتند همه ما را رد کنند تا برای خودشان دردسر ایجاد نشود.

396246