نمایش اثر هنرمند قزوینی با موضوع باغستان

دومین رویداد کوله ویدئو از ۱۵ تا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ با موضوع محیط، زیست هنرمند در ۹ نقطه مختلف جغرافیایی از جمله قزوین برگزار خواهد شد.
تصویر نمایش اثر هنرمند قزوینی با موضوع باغستان

به گزارش سایت خبری پرسون، ۹ هنرمند ویدئوآرتیست ایرانی از نقاط مختلف جغرافیایی توسط سه نفر از مدیران هنری این رویداد، بر اساس توانایی، تجربه و دغدغه‌ مندی‌ شان نسبت به موضوع، به دومین رویداد کوله ویدئو دعوت شده و به خلق آثاری ارزشمند با موضوع محیط، زیست هنرمند پرداختند.

بنا بر این خبر، این آثار طبق تقویم و زمانبندی مشخص از پانزده تا بیست‌وسوم اردیبهشت در ۹ فضای متفاوت در شهرهای محل زندگی هنرمندان به نمایش در می‌آیند.

در این پروژه هر هنرمند با توجه به خواست و امکانات خود، یک فضای مثل گالری، استدیو یا هر مکانی دیگری را انتخاب نموده و با حضور مخاطبین خاص یا عام آثارش را به نمایش می‌گذارد.

بدین ترتیب هر یک از آثار خلق شده، در ۹ مکان مختلف دنیا با حضور مخاطبینی متفاوت به نمایش در می‌آیند. شهرهای محل نمایش آثار تهران، پاریس، درسدن، قزوین، خرم آباد، رشت، بندرعباس، اصفهان است و همچنین ۲ هنرمند محقق‌، منتقد و پژوهشگر، جهت نقد و بررسی آثار، روند پروژه و ثبت نوشتاری این رویداد، تیم اجرایی پروژه و هنرمندان را همراهی می‌کنند.

باغستان موضوع پروژه هنرمند قزوینی

حمیده سبحانی‌فر، هنرمند قزوینی که اثرش با موضوع باغستان سنتی قزوین در این رویدار به نمایش در می‌آید درباره موضوع مجموعه‌ خود گفت: باغ ایرانی از بنیادی‌ترین مفاهیم در هنر، تفکر و زندگی ایرانی است؛ تلفیقی از صورت و معنا، نمودی از فهم خاطره ازلی و ره آورد تمدن پرمایه روح ایران زمین است. باغ ایرانی یک کهن الگویی است که قرن‌ها خود را به اشکال مختلف در نقوش بسیاری از هنرهای این سرزمین از جمله قالی بازتولید کرده است.

وی ادامه داد: نمونه بارزی از روح باغ ایرانی سالیان دراز کهن شهر قزوین را دربرگرفته بود. باغستان‌های سنتی این شهر مفهومی از باغ ایرانی را تا سال‌های نه چندان دور برای مردمان این شهر داشته است. این باغستان‌ها با اصالتی هزاران ساله با زندگی روزمره مردم این سرزمین عجین بوده است.

این هنرمند تصریح کرد: باغستان‌های قزوین علاوه بر نقش اقلیمی و تعدیل هوا، جزئی از هویت اجتماعی و فرهنگی مردمان این شهر بوده است. و همانگونه که بارها شنیده‌ایم حتی ناصر خسرو نیز در سفرنامه خود قزوین را شهری در میان باغ‌ها توصیف کرده است.

وی بیان کرد: این میراث گرانبها در سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در حالی در مسیر ثبت جهانی قرار دارد که طی نیم قرن گذشته در معرض خطر جدی و نابودی قرار گرفته است.

سبحانی‌فر با اشاره به دلیل انتخاب باغستان به عنوان سوژه، گفت: روند توسعه نامتوازن شهری باعث شده که روح این باغستان‌ها در معرض آزار و انحصار بتن و بنا و ماشین و خیابان قرار بگیرد و روز به روز بیش از گذشته در مسیر نابودی باشد، از این روی بود که باغستان‌ را برای پروژه خود انتخاب کردم.

این رویداد از ۱۵ تا ۲۳ اردیبهشت در نقاط مختلف برگزار خواهد شد که در این راستا نمایش اثر حمیده سبحانی‌فر روز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در قزوین، میدان میرعماد، مجتمع فرهنگی هنری ارشاد، طبقه اول، سالن پلاتو از ساعت ۱۸ عصر خواهد بود.

395717