بازماند‌گانی از عجایب‌الخلایق به گالری نگاه می‌آیند

«مجموعه بازمانده از عجایب‌الخلایق» عنوان سی و یکمین نمایشگاه انفرادی مجسمه قدرت‌الله عاقلی است که از هشتم تا بیستم دی ماه در گالری نگاه برپا می‌شود.
تصویر بازماند‌گانی از عجایب‌الخلایق به گالری نگاه می‌آیند

به گزارش سایت خبری پرسون، قدرت‌الله عاقلی درباره نمایشگاه «مجموعه بازمانده از عجایب‌الخلایق» گفت: این نمایشگاه سی و یکمین نمایشگاه انفرادی من است و در این نمایشگاه مجموعه‌ای از ۱۵ مجسمه برنزی را که در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱خلق کرده‌ام را به نمایش می‌گذارم.

او درباره چرایی انتخاب عنوان «بازمانده از عجایب‌الخلایق» برای این مجموعه خاطر نشان کرد: من سال‌هاست که تمرکزم را بر روی مفهوم گذاشته‌ام و خود را هنرمندی مفهوم‌گرا می‌دانم و همواره از جهان پیرامونم‌ ایده خلق آثارم را می‌گیرم. در جهان امروز هر یک از آدم‌ها به نوعی تلاش می‌کنند از خود و هویت‌شان فاصله بگیرند و به نوعی دچار نوعی استحاله و بیگانگی از خود هستند و من در این مجموعه تلاش کرده‌ام مسائلی چون بیگانگی و موضوعات اجتماعی روزی که سال‌هاست من را درگیر کرده‌است و در وجودم ته‌نشین شده را در آثارم به نمایش بگذارم.

عاقلی ادامه داد: هنرمند همواره درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی زمان خود است و این موضوع طبیعتا روی آثار او نیز تاثیر می‌گذارد، اما عده‌ای بعدها متوجه‌ این موضوع و تاثیرات آن می‌شوند. به‌طور مثال آثاری که من‌ ۱۰ سال پیش ساختم مفاهیمی درون خود داشتند که شاید امروزه پس از گذشت سال‌ها بتوان آنها را کشف و بازخوانی کرد.

این مجسمه ساز ادامه داد: آثارم پیوندهایی عینی با واقعیت دارند، اما تقلید صرف از واقعیت نیستند. در حقیقت سعی کردم چیزی مانند سورئالیسم و چیزی میان ذهنیت و عینیت را در این مجسمه‌ها نشان دهم. مسلما هر هنرمندی تاثیراتی از جامعه می‌گیرد و آن را با تخیل خود همراه می‌کند و به صورت تصویری جدا به آن عینیت می‌بخشد.

به گفته عاقلی محوریت آثار این مجموعه او انسان است، انسانی که فراتر از جنسیت و هویت خاص. این‌ مجسمه‌ها به نوعی در هیبت انسانی و آدم‌واره‌هایی ظاهر شده‌اند که به سادگی و کمترین حد شباهت به واقعیت ساخته شده‌اند و چیزی بین واقعیت و انتزاع را شکل داده‌اند.

او افزود: پیش از این در دو نمایشگاه عجایب الخلایق و بیگانگی را به نمایش گذاشته بودم و با برپایی این نمایشگاه قصد دارم پرونده این دو مجموعه را که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ ذهن من را درگیر خود کرده بود ببندم.

عاقلی ادامه داد: مجسمه‌های این مجموعه برآمده از ساختار کلاسیک مجسمه‌سازی هستند و هر یک نیم‌تنه انسان هستند که بر روی این فیگور‌ها جزییاتی اضافه شده‌اند. هر یک از مجسمه‌های در ابعاد مختلفی خلق شده‌اند، پنج نسخه دارند.

قدرت الله عاقلی متولد ۱۳۴۷ جلفا است، دیپلم نقاشی از هنرستان تجسمی پسران است. او مؤسس و دبیر سایت جامع تخصصی و پژوهشی ایران مجسمه است. او تاکنون در بیش از ۲۳۰ نمایشگاه گروهی آثارش را در ایران، هلند، فرانسه، مراکش، انگیلس، ایتالیا، اتریش، ترکیه وآمریکا به نمایش گذاشته است. آثار او به بینال‌های متعددی راه پیدا کرده است. از عاقلی تاکنون دو عنوان کتاب منتشر شده است.

نمایشگاه مجسمه انفرادی قدرت‌الله عاقلی است که از هشتم تا بیستم دی ماه در گالری نگاه برپا می‌شود.

گالری نگاه در ایام نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱۹ و جمعه‌ها از ساعت ۴ تا ۸ شب میزبان علاقمندان است.

گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.

گالری نگاه در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، پلاک ۶۴ واقع شده است.

منبع: پرسون

573791