چرخش میلیاردی گوشی‌های سرقت ‌شده از تهران تا افغانستان

شاید یکی از شهرهایی که تلفن صحبت کردن در آن بدون نیاز به هندزفری در خیابان، جرات بسیاری می‌خواهد تهران است.
تصویر چرخش میلیاردی گوشی‌های سرقت ‌شده از تهران تا افغانستان

به گزارش سایت خبری پرسون، تقریبا روزی نیست که در پایتخت صدای فریاد شهروندی که گوشی او یا توسط افراد پیاده یا موتورسوار قاپیده می‌شود، شنیده نشود. آنچه که در این میان، نگران کننده‌تر است با وجود همه اقدامات پیشگیری پلیس طی سال‌های اخیر و با رواج گوشی دزد، اگر تلفن همراه شما را به سرقت ببرند، امیدی به بازگشت نخواهید داشت.

امروزه سارقان، تلفن‌های همراه مسروقه را به اتباع افغانستانی می‌فروشند و چون آنتن‌دهی و رجیستر خاصی روی سیم‌کارت‌های این کشور وجود ندارد، به راحتی تلفن‌های ایرانی در آنجا نیز کار می‌کند و 80 درصد از تلفن‌های سرقتی تهران سر از کشور افغانستان در می‌آورد. به‌نحوی که سرقت تلفن‌های همراه این روزها به یک تجارت نسبتا کلان در منطقه مبدل شده است. فقط در پایتخت، به‌طور متوسط روزانه 160 تلفن همراه به سرقت می‌رود و آمار پلیس در این رابطه، مُهر تاییدی بر این ادعاست.

طبق اعلام پلیس بر اساس اعلام پلیس در 9 ماهه نخست سال گذشته 23 هزار و 313 گوشی سرقتی از موبایل قاپان و زورگیران در تهران کشف شده است، این در حالی است که اگر این میزان را با توجه به کشف نشدن نیمی از موبایل‌های سرقتی که رئیس پلیس تهران اعلام کرده بود در نظر بگیریم، در این مدت به‌طور میانگین روزانه بیش از 160 موبایل از سوی دزدان به سرقت می‌رود.

دستگیری حدود 7 هزار سارق در سال!

افزایش قیمت تلفن‌ها نیز که در برخی از برندها بیش از 20 میلیون تومان است، به این تجارت دامن می‌زند. در یکی از بازجویی‌ها از عوامل قاچاق گوشی به کشور افغانستان، مجرمان با ترفند خاصی گوشی‌های مسروقه را در عروسک جاسازی کرده و پس از انتقال آن به خارج از مرز به قیمت بالایی می‌فروشند. در همین حال، رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در هرات، ضمن تایید خرید و فروش گوشی‌های فاقد سند گفته است: «از دو سال گذشته دو آیین‌نامه برای جلوگیری از چنین مشکلاتی برای خریداران و فروشندگان صادر شد اما ظاهرا کار ساز نبوده است.»

اما نکته جالب توجه در این رابطه دستگیری ماهیانه 600، 700 سارق، موبایل قاپ، کیف قاپ و... در طرح‌های پلیس پایتخت که «رعد» نام دارد، است که در سال به‌طور میانگین 7 هزار سارق دستگیر می‌شوند! مگر تهران با جمعیت 13 میلیونی چند هزار سارق و کیف قاپ دارد که فقط هفت هزار آن در سال دستگیر می‌شوند؟‌ در همین طرح‌های رعد وقتی با سارقان صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم چندین بار است که دستگیر و در همین طرح‌ها حضور دارند.

به راستی اگر این تعداد سارق دستگیر و واقعا روانه زندان می‌شوند این سارقانی که در شهر جولان می‌دهند از کجا آمده‌اند؟ بر کسی پوشیده نیست که به دلیل عدم شکایت مردم و مجازات کوتاه مدت، نسبت به زورگیری، پدیده سرقت‌های خرد مثل تلفن‌های همراه، سرقت درپوش آب و فاضلاب، سرقت تجهیزات شهرداری و نرده‌های پل‌های هوایی و... افزایش داشته است و کارشناسان این موضوع را ناشی از افزایش تورم و بیکاری می‌دانند، آنطور که سردار محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گفته: «پلیس آگاهی ضمن افزایش 8 درصدی کشفیات مجموع سرقت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل، توانسته است کشف سرقت‌های خرد را نیز به میزان 14 درصد ارتقا بخشد.»

منبع: روزنامه آرمان ملی

395295