روزنمایی از دیوارنگاره «خلیج فارس»

سازمان زیباسازی شهر تهران به منظور گرامیداشت دهم اردیبهشت "روز ملی خلیج فارس" از دیوار نگاره «خلیج فارس» در محدوده دریاچه خلیج فارس واقع در منطقه 22 رونمایی کرد.
تصویر روزنمایی از دیوارنگاره «خلیج فارس»

به گزارش سایت خبری پرسون، معاون فرهنگی و هنرهای شهری این سازمان با اعلام این خبر، گفت: طراح و هنرمند طرح دیوارنگاره «خلیج فارس» این اثر را از یک سند تاریخی متعلق به قرن چهارم هجری برگرفته است که نشان می دهد خلیج فارس از قرن چهارم به صورت تاریخی و مستدل، با همین نام در تمام دنیا شناخته شده و امکان تغییر این نام باستانی و مهم که بخشی از فرهنگ ملی ماست، وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه خلیج فارس با همین نام برای مردم دنیا شناخته شده است، ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، از مدت‌ها پیش برخی از کشورها سعی در تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی داشتند که واکنش بسیاری از مردم را در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای دیگر به دنبال داشت.

قادری با اشاره به ثبت دهم اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی خلیج فارس در تقویم ملی کشورمان، گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران برای گرامیداشت این روز ملی با اکران طرح خلیج فارس روی برخی از دیوارهای سطح شهر، سعی کرده است این امر مهم را در یاد و خاطره شهروندان زنده نگه دارد.

محمود زادمهر، هنرمند نقاش و طراح دیوارنگاره «خلیج فارس» نیز درباره ایده اصلی این اثر با اشاره به قدمت و سند تاریخی خلیج فارس گفت: با توجه به موضوع تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی توسط برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، تحقیقی را انجام دادم و توانستم سندی تاریخی که مناسب این رویداد بود به دست آورم.

این هنرمند ادامه داد: این اثر برگرفته از کتاب «صور الاقالیم» نوشته ابواسحاق ابراهیم بن محمد فارسی اصطخری مشهور به کرخی است که در قرن چهارم به عنوان یک جغرافیا دان و نقشه نگار زندگی می‌کرده است. در این کتاب خلیج فارس با همین نام امروزی قید شده است و تمام جزیره‌ها و مرزهای آن با دیگر کشورها دیده می‌شود.

زادمهر تصریح کرد: سعی داشتم با این طرح نشان دهم که خلیج فارس از قرن چهارم به صورت تاریخی و مستدل، با همین نام در تمام دنیا شناخته شده است و امکان تغییر این نام باستانی و مهم که بخشی از فرهنگ ملی ماست، وجود ندارد.

او درباره دلیل بازطراحی این دیوارنگاری، گفت: این دیوارنگاری بار نخست در بلوار خلیج فارس و روی دیوار یک ساختمان چهار طبقه اجرا شد. این اثر را من در آن زمان با رنگ اکرلیک اجرا کردم اما به نظر می‌رسد که بنا به دلایل مختلف این ساختمان دچار تخریب شده و دیوارنگاری آسیب دیده است بنابراین اقدام سازمان زیباسازی در راستای بازآفرینی این طرح در نقطه دیگری از شهر، لازم و ضروری بود.

این هنرمند، دیوارنگاری را یک مدیوم مناسب برای ارتباط با مردم خواند و اظهار کرد: امروزه اخبار در شبکه‌های اجتماعی، ذهن مردم را بسیار درگیر می‌کنند بنابراین می‌توان از فضاهای شهری برای کنترل این درگیری‌ها استفاده کنیم.

زادمهر اضافه کرد: دیوارهای سطح شهر، مانند شبکه‌های اجتماعی در معرض دید عموم هستند و امکان ارتباط با گروه گسترده‌ای از مخاطبان را دارند، بنابراین می‌توان از این فضاها برای ارتباط مناسب با مردم و بهبود فضای ذهنی آنان استفاده کرد.

395245