پرسون گزارش می دهد؛

رفتار ناشایست و زننده قاچاقچیان انسان با مهاجران

کشورمان به واسطه امنیتی که در آن حاکم است؛ همواره مقصد نخست بسیاری از مهاجران کشورهای همسایه بوده و هست، به همین منظور بازار قاچاقچیان انسان نیز داغ است.
تصویر رفتار ناشایست و زننده قاچاقچیان انسان با مهاجران

به گزارش سایت خبری پرسون، افغانستانی ها، پاکستانی ها و عراقی ها بیشترین مهاجران همسایه هستند که سکونت در ایران را مناسب می دانند، اما طبق آمارها بشترین مهاجران خارجی در ایران را افغانستانی ها تشکیل می دهند و طی دو دهه اخیر ایران میزبان خوبی برای این مهمانان ناخوانده بوده است، چرا که بخش قابل توجهی از این مهاجران به شکل غیر قانونی رهسپار خاک کشورمان می شوند.

طبق بررسی ها دلیل استقبال مهاجران افغان به ایران رفتار محترمانه ایرانی ها و نزدیک بودن فرهنگ و سنت های بین دو کشور است، اما از زمان روی کار آمدن طالبان در این کشور سیل مهاجران به ایران بیشتر از گذشته شده است و بازار داغی برای قاچاقچیان انسان در شرق کشور فراهم شده است؛ که متاسفانه بسیاری از این قاچاقچیان انسان رفتار غیر حرفه ای دارند و گاها با مهاجران رفتار نامناسبی دارند.

در این گزارش با تعدادی از مهاجران افغانستانی ساکن در پایتخت به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

در طول مسیر مهاجرت حق استفاده از سرویس بهداشتی وجود ندارد

همین که ده مهاجر را در یک دستگاه خودرو به شهرهای مختلف جابه جا می کنند و گاها شاهد حوادث دلخراش رانندگی هستیم نشان از رفتار غیر حرفه ای آنها می دهد؛ در حالی که قاچاقچیان انسان در سایر کشورها این مدل رفتار ندارند و همواره در تلاش هستند مسافرانشان را سالم و آسوده به مقصد برسانند.

احمد یکی از افغانستانی هایی است که در حوزه ساخت و ساز خانه مشغول به کار است؛ او در چهار راه پونک در غرب تهران به همراه دوستانش می نشیند تا کارفرمایان به سراغ آنها بیایند، در ابتدا تصور می کند که خبرنگار پرسون مامور شهرداری یا پلیس است، اما به محض اینکه متوجه شد که خبرنگار است؛ سفره دلش را از رفتار قاچاقچیان باز کرد.

او گفت: متاسفانه قاچاقچیان انسان رفتار بسیار نا مناسبی با مهاجران دارند و نسبت به پولی که دریافت می کنند نه تنها هیچ خدماتی ارائه نمی دهند بلکه رفتار غیر حرفه ای دارند.

احمد افزود: همین که ده مهاجر را در یک دستگاه خودرو به شهرهای مختلف جابه جا می کنند و گاها شاهد حوادث دلخراش رانندگی هستیم نشان از رفتار غیر حرفه ای آنها می دهد؛ در حالی که قاچاقچیان انسان در سایر کشورها این مدل رفتار ندارند و همواره در تلاش هستند مسافرانشان را سالم و آسوده به مقصد برسانند.

این مهاجر غیر قانونی ادامه داد: متاسفانه مهاجران در طول سفر یک روزه شان به همراه قاچاقچیان نه تنها هیچ غذایی تغذیه نمی کنند بلکه گاها اجازه مراجعه به سرویس بهداشتی را هم ندارند.

ایرانی ها خیلی خوب هستند

یکی دیگر از مهاجران در این باره گفت: برخی از این قاچاقچیان افراد معتاد به مواد مخدر از نوع صنعتی هستند که در قبال انتقال مهاجران هزینه مواد شان را به دست می آورند به همین خطر رفتار بسیار نامناسبی با مهاجران در طول سفر دارند و گاها آنها مهاجران را به شکنجه می گیرند.

او که خود را رحمت معرفی کرد؛ افزود: یکی از دلایلی که بسیاری از مردم افغانستان به ایران سفر می کنند و یا خانواده هایشان در ایران سکونت دارند این است که مردم و دولت ایران بسیار رفتار محترمانه ای با ملت افغانستان دارند، حتی دولت ایران حاضر شده است به مهاجران غیر قانونی که فرزندان شان در ایران سکونت دارند تحصیل رایگان داشته باشند؛ اما قاچاقچیان انسان بسیار رفتار بدی دارند.

رحمت تصریح کرد: قاچاقچیان انسان در شرق ایران دو دسته هستند، یک دسته افرادی هستند که مهاجران را از آن سوی مرز می آورند و یک دسته که مهاجران را در داخل ایران جابه جا می کنند تا به مقصد نهایی شان برسانند؛ در این بین برخی از قاچاقچیان که از آن سوی مرزها مهاجران را راهی ایران می کنند اهل پاکستان هستند و در نقطه صفر مرزی به دلیل کنترل بالا با کوچک ترین رفتار مهاجران قاچاقچیان رفتار به شدت نامناسبی دارند.

در این بین یکی دیگر از مهاجران افغان گفت: قاچاقچیان بعد از اینکه مهاجران را به مقصد می رسانند و پول شان را دریافت می کنند وسایل با ارزش از جمله ساعت، تلفن همراه، زیورآلات مهاجران را نیز جمع آوری می کنند.

حجم بالای مهاجران عامل برخورد نامناسب

موضوع دیگری که گاها رفتار ناخوشایندی را قاچاقچیان انجام می دهند این است که با کوچک ترین اشتباه از سوی یک فرد شاهد آن هستیم که جمعیتی نه تنها به مقصد نمی رسند بلکه جان شان را هم از دست می دهتد.

برای اینکه علت این نوع رفتار ناشایست قاچاقچیان انسان با مهاجران شرق کشور را جویا شویم به سراغ فردی که با قاچاقچیان انسان در محله طرشت تهران فعالیت دارد رفته ایم، او در این باره گفت: فرق بین قاچاق انسان در ایران و اروپا این است که جمعیت بسیار بالایی از مهاجران افغانستانی روزانه به ایران می آیند در حالی که جمعیت کمتری مهاجر به اروپا می روند، بنابراین قاچاقچیان در اینجا به دنبال مدیریت فعالیت شان هستند.

وی افزود: موضوع دیگری که گاها رفتار ناخوشایندی را قاچاقچیان انجام می دهند این است که با کوچک ترین اشتباه از سوی یک فرد شاهد آن هستیم که جمعیتی نه تنها به مقصد نمی رسند بلکه جان شان را هم از دست می دهتد.

او ادامه داد: به هر حال قاچاقچیان انسان افراد متفاوت تر از افراد یک جامعه هستند و کسی که تصمیم می گیرد خود را در دست این افراد قرار دهد باید عواقب دیگر را نیز در نظر گیرد.

راهکار حل این خطرات تعامل دولت هاست

هر از گاهی شاهد واژگونی خودرو حامل قاچاقچیان انسان و کشته شدن آنها در جاده های بین شهری ایران هستیم و بسیاری از مهاجران نیز با مشکلات روحی و روانی سالیان سال به دلیل رفتار نامناسب قاچاقچیان مواجه خواهند بود؛ اما راهکار حل این معضل این است که دولت ایران و افغانستان پای یک میز بنشینند و مبادی ورودی را باز نگه دارند و آن پولی که به جیب قاچاقچیان واریز می شود نصیب دولت ها شود و از سوی دیگر با این اقدام دولت ها متوجه خواهند شد چه فردی وارد کشور شده و حتی می توانند از مسائل بهداشتی این افراد در ورودی کشور از جمله تزریق واکسن کرونا نیز آگاه شوند.

گزارش: محمد خادمی

395091