راه اندازی کلینیک سلامت روان در محک

در کلینیک محک مشاوره و روان‌ درمانی‌های تخصصی و فردی در حوزه سلامت روان کارکنان سازمان ارائه می‌شود.
تصویر راه اندازی کلینیک سلامت روان در محک

به گزارش سایت خبری پرسون، در محک، بیماران و خانواده‌ها با بیماری درگیرند که سبب بروز اضطراب، استرس و به هم ریختگی ضرباهنگ عادی زندگی می‌شود.

روان شناسان محک می‌کوشند تا این عوارض را به کمترین میزان ممکن برسانند و به بیمار و خانواده‌اش کمک کنند تا با آرامش و تاب‌آوری بیشتر مسیر درمان را طی کنند.

فشار روانی ناشی از این کار باعث می‌شود تا در طول زمان، بهزیستی روانی کارکنان این حوزه با مخاطره مواجه شود. از این رو «کلینیک سلامت روان کارکنان» با تمرکز بر حمایت‌های روانی کارکنان محک، ارتقای سلامت روان و بهبود شرایط روحی آنها از ابتدای سال جاری فعالیتش را آغاز کرده است.

در این کلینیک مشاوره و روان‌درمانی‌های تخصصی و فردی در حوزه سلامت روان کارکنان سازمان ارائه می‌شود.

مریم محمدعلی سرپرست واحد روانشناسی محک، با بیان تفاوت بین مشاوره با روان‌درمانی، گفت: کار مشاور استفاده از فنون علوم روان‌شناسی برای کمک به افراد در انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌های آنها است که در مراحل مختلف زندگی برای آنها پیش می‌آید.

وی افزود: هدف مشاور حل چالش‌های روانی فرد نبوده بلکه تمرکز مشاور بر بهبود زندگی افراد با استفاده از انتخاب‌های صحیح در زندگی فردی است. در مواردی که فرد با اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی مواجه باشد، رفع این اختلالات به کمک روانشناس انجام می‌گیرد و در صورت نیاز ادامه این روند درمانی، به روانپزشک واگذار می‌شود. بدون شک راه‌انداری چنین کلینیکی برای اولین بار، با ملاحظات و چالش‌هایی رو به رو بوده است.

محمدعلی ادامه داد: اولین دغدغه ما هنگام راه‌اندازی این کلینیک، بحث محرمانه ماندن و حفاظت از اطلاعات همکارانی بود که به این کلینیک مراجعه می‌کردند. اصل رازداری از اصول اولیه این حرفه است و ما باید فعالیت‌های کلینیک را به شکلی سازماندهی می‌کردیم که به این اصل هیچ خدشه‌ای وارد نشود. یکی از راهکارهای در نظر گرفته شده، انتخاب مکان این کلینیک بود. در این انتخاب سعی شد علاوه بر داشتن تمامی استانداردهای یک مرکز مشاوره، تا حد امکان از مکان‌های پرتردد فاصله داشته باشد.

وی در خصوص اینکه کلینیک سلامت روان کارکنان در محک، به چه نیازهایی پاسخ خواهد داد، گفت: کار و زندگی در بیمارستان و کمک کردن به دیگران به طور کلی با وجود پاداش معنوی و اخلاقی که به همراه دارد، مقدار زیادی استرس و فشار روانشناختی هم به فرد وارد می‌کند تا حدی که ممکن است سلامت روان کارکنان را در محیط کار، جامعه و حتی خانواده به خطر بیاندازد. مشاوره‌های ارائه شده به همکاران در این مرکز، از حجم این فشارها کاسته و باعث افزایش میزان سلامت روان کارکنان می‌شود.

محمدعلی افزود: روانشناس بودن در محک معنایی جدا از تعاریف رایج دارد. در محک باید هم روانشناس بالینی باشید، هم روانشناس سلامت، هم روانشناس عمومی، چرا که معضلاتی که این بیماری برای کودک و خانواده اش ایجاد می‌کند بسیار زیاد و متنوع است. ولی به جرأت می‌گویم که همه ما قبل از هر چیز عاشق دریای پرمهر محک هستیم.

منبع: مهر

395018