مُبالغه هم می کنید، درست مُبالغه کنید!

سال هاست متاسفانه برای بزرگنمایی برخی مطالب بخصوص وقتی سودی در آن ها برای گروه خاصی دیده می شود با کلمات نادرست غلو می شود، خواستم عرض کنم حداقل با کلمات صحیح غلو کنید!
تصویر مُبالغه هم می کنید، درست مُبالغه کنید!

به گزارش سایت خبری پرسون، فریبرز ناطقی الهی * استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور در یادداشتی نوشت: چندی پیش یادداشتی نوشتم که بالاتر از ١٠٠ درصد نداریم یعنی در یک ظرف صدتایی بیشتر از صد تا جا نمی گیرد، اسمش رویش است ! خوشبختانه دیدم، کم و بیش بعد از این یادداشت در خبرها و بین همان مسئولین، بیشتر کلمه چند برابر بجای درصد حالا رعایت می شود که بنظرم خوب آمد، الحمدالله

ریشتر:

پیشتر ها هم نوشته بودم ریشتر یک کمیت فیزیکی است و ربطی به خرابی زلزله بصورت مستقیم ندارد. در زلزله و تخریب های حاصله، پارامترهای مهمی وجود دارد که تخریب از آنها تبعیت می کند مثل محتوی فرکانسی، مدت زمان رخداد و شتاب بیشینه زلزله تا یک کمیت فیزیکی مثل ریشتر که بیشتر برای بیان کلی زلزله آنهم بصورت غیر علمی/مهندسی در قالب یک مقیاس می باشد. مثلا اگر بخواهیم بگوییم فلان ساختمانها مقاوم هستند باید بگوییم برای شتاب ٠/٤ ثقل مقاوم هستند نه برای ٧ ریشتر ! ریشتر اصلا در تخریب معنا ندارد و عموما گمراه کننده است بخصوص برای مسئولان تصمیم گیر ! چون سالها از این مقاله ام گذشته باز در خبرها گاها می بینم گفته می شود شهر تهران برای فلان ریشتر زلزله مقاوم است ! خیر این کمال بی سوادی است ! تند و تیز بنویسم شاید برای بی سواد نبودن حداقل دیگر گفته نشود ؟

بحران:

حال هر از گاهی هم کلمه فوق بحرانی را می بینم که توسط برخی به غلط استفاده می شود ! قصد بنده تعیین بین اینکه چه کسی با سواد و چه کسی بی سواد یا متوسط العلم است نیست، تعیین آن، مقیاس و روند خود را دارد ولیکن هر چیزی قاعده ای دارد بخصوص اگر انسان مسئولیتی در مقابل مردم و حرفش داشته باشد ! بدترین گناه شاید صدمه زدن به اعتماد مردم باشد !؟ توجه به این خبر در زیر گویای این مطلب است، (البته چون هدف اصلاح دانشجویان سابق ! و جدید است، نام را در خبر حذف کردم، ما برای وصل کردن آمدیم/ نی برای فصل کردن آمدیم)،

وضعیت فوق بحرانی فرونشست زمین در ۴ استان کشور

(اسم فرد گوینده را حذف کردم) عضو شورای عالی استانها معتقد است:

« خشکسالی و مدیریت نادرست آب که حاصل برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی است سبب فرونشست زمین شده است. در بیش از ۶۰۰ دشت در گسترد کشور فرونشست زمین در حال رخ دادن بوده و در استان‌هایی از جمله خراسان رضوی، اصفهان، تهران و کرمان به یک حالت فوق بحرانی رسیده‌ایم. در دشت تهران میانگین افت سطح سفره‌های زیرزمینی حدود ۱ متر در سال است که این رقم در مناطقی مانند ورامین به ۳ تا ۴ متر هم می‌رسد./ باشگاه خبرنگاران»

اول: اینکه این اعداد و ارقام در هیچ جای رسمی و علمی به اثبات نرسیده است و هر کسی یک عددی را می گوید و غلو است علی رغم معضل جدی که این پدیده به کشور در حال وارد کردن است!

دوم: بین ۳ تا ۴ متر در ورامین یک دنیا تفاوت در فرونشست هست ؟ و سوما اگر می دانستیم ۴ متر فرونشت در سال یعنی چه اصلا نمی گفتیم ! و چهارم اینکه اگر معنی کلمه و تعریف «بحران» را بدانیم کلمه «فوق بحرانی» که غلو بدی است دیگر نمی گوییم ! از بحران بالاتر نداریم ! در مکانیک سیالات و ترمودینامیک نقطه بحرانی و سیال فوق بحرانی داریم که بحثی کاملا متفاوت است و حتی اگر به تعریف آنهم رجوع کنیم خواهیم دید که در طبیعت بالاتر از بحران معنی ندارد !

منبع: خبر آنلاین

394629