سخنگوی قوه قضاییه:

محکومیت محمد امامی به ۲۰ سال حبس/ ۲ دانشجوی دانشگاه شریف به ۱۰ سال حبس محکوم شدند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در خصوص بانک سرمایه پرونده‌های متعددی تشکیل شد و برخی منتهی به صدور حکم قطعی و اعلام شدند. اخیرا پرونده منتهی به صدور حکم قطعی شده و کسانی که تحت تعقیب اند مجموعا به ۱۷۰ سال محکوم شدند.
تصویر محکومیت محمد امامی به ۲۰ سال حبس/ ۲ دانشجوی دانشگاه شریف به ۱۰ سال حبس محکوم شدند

به گزارش سایت خبری پرسون، ذبیح الله خداییان در نشست خبری امروز گفت: ‌جمعه این هفته آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شده است. این روز جلوه شکوه وحدت امت اسلامی برای آزادی قدس شریف است. روز قدس به یک ملت و یک دین و یا یک مذهب خاص تعلق ندارد؛ بلکه متعلق به همه انسان های آزاده در دنیاست. روز قدس روز مبارزه با ظلم و ستم و تبعیض نژادی است. امروز باید با حضور پرشور خود در روز قدس، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنیم.

خداییان در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت پتروشیمی میانکاله و اینکه آیا با توجه به دستورات مقامات بررسی و نظارتی نسبت به توقف آن انجام شده است؟ گفت: بعداز طرح موضوع پتروشیمی در فضای مجازی و جامعه از ناحیه معاونت عامه دادستانی کل مکاتبه ای با دادستان مرکز مازندران شد و در این مکاتبه با توجه به مصوبه هیات وزیران مبنی بر ممنوعیت استقرار صنایع شیمیایی در صورت دارا بودن فاضلاب صنعتی در تولید خواستار پیگیری شدند و قرار شد تا زمان مشخص شدن موضوع از ادامه عملیات جلوگیری شود و عملیات اجرایی متوقف شده است.

وی افزود: دادستان مربوطه استعلاماتی از منابع طبیعی استان و امور اراضی به عمل اورده و منتظر پاسخ هستیم که آیا دارای مجوز بوده و در خصوص نحوه واگذاری زمین و نحوه تامین آب و مسائل زیستی و نوع و درجه خاکی واگذار شده ابهاماتی است که باید روشن شود.

وی تاکید کرد: در خصوص این موضوع که پرونده ای منجر به احضار و جلب شخصی شده باشد، تشکیل نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده عامل حادثه حرم رضوی (حمله به چند روحانی) گفت: تحقیقات در پرونده عامل حادثه حرم رضوی تمام شده است. تا ۱۰ روز آینده پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود. طبق بررسی‌های به عمل آمده در این حادثه انگیزه شخصی نبوده است و متهم تحت تاثیر تفکرات تکفیری این عمل را انجام داده است و همدستی نداشته است.

خداییان یادآور شد: در خصوص اینکه مرتکب شهدا را می شناخته یا انگیزه شخصی داشته باید گفت عامل حادثه شهدا را نمی شناخته و وابستگی‌های گروهی داشته و تحت تأثیر تفکرات گروهی بوده و به صورت خودسرانه این اقدام را انجام داده است.

خدائیان در پاسخ به سوالی در خصوص روند آزادسازی سواحل گفت: در سال گذشته با اقدام به موقعی که ریاست قوه قضائیه در خصوص آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج داشتند بسیاری از اداراتی که اراضی و حریم بستر را تصرف کرده بودند اقدام به آزادسازی کردند و این مناطق به شهرداری کرج سپرده شد. علاوه بر این، اقدامات خوبی هم در سایر سواحل انجام شد و مردم می‌توانند از این مناطق استفاده کنند.

خدائیان در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و محمد امامی گفت: در خصوص بانک سرمایه پرونده های متعددی تشکیل شد و برخی منتهی به صدور حکم قطعی و اعلام شدند. اخیرا پرونده منتهی به صدور حکم قطعی شده و کسانی که تحت تعقیب اند مجموعا به ۱۷۰ سال محکوم شدند. در این رابطه محمد امامی به جرم اخلال کلان در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال، انفصال از خدمات دولتی، سید احمد هاشمی شاهرودی به ۱۰ سال حبس و رد مال، شهاب الدین قندالی به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند. یکی از همدستان هم به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شده ولی چون حکم غیابی است اسمش را نمی گویم.

وی افزود: ۶ متهم هم به دو فقره حبس محکوم شدند. ۱۵ نفر هم به حبس و رد وجوه محکوم شدند.

خدائیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قوه قضائیه از تأمین نیرو باز مانده که به سراغ چینش نیروها رفته است و امروز شاهد چینش درستی در دستگاه قضا نیستیم؟ گفت: موضوع تأمین نیرو همواره سخن اصلی قوه قضائیه است اما امروز شاهد این هستیم که جرایم در کشور بیشتر شده و متناسب با این مسئله تعداد نیروی قضائی بیشتر نشده است. قانون تکلیفی را بر عهده دستگاه قضا قرار داده و هر ساله ۸۰۰ قاضی و ۳ هزار و ۲۰۰ کارمند استخدام کند اما این موضوع فقط مربوط به قوه قضائیه نیست و دولت باید همکاری‌های لازم را داشته باشد که در سالهای اخیر همکاری مناسبی از سوی دولت انجام نشد.

خدائیان گفت: رئیس قوه قضائیه تاکید کرده که بر حسب تعداد پرونده‌ها و وضعیت مراکز، قضات بتوانند به بخش دیگری منتقل شوند و اینطور نیست که بگوییم چینش همه نیروها در قوه قضائیه صحیح نیست.

خداییان در پاسخ به سوالی در باره جزییات حکم صادره علیه دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف گفت: در مورد این دو نفر دانشجو می دانید که با عنوان اتهام افساد فی الارض تحت تعقیب قرار گرفتند ولی دادگاه این اتهام را محرز تشخیص نداد.

وی افزود: با توجه به اقدامات تخریب و ایجاد حریق و خرابکاری در تاسیسات عمومی جامعه به اتهام تخریب و خرابکاری در تاسیسات عمومی هر کدام به ۱۰ سال حبس و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و همکاری با گروهک معاند نظام به ۵ سال حبس و با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال حبس یعنی مجموعا به ۱۶ سال حبس محکوم شدند که مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس اجرایی می شود.

خداییان افزود: حکم قطعی نشده و به همین دلیل از اسم بردن آنها خودداری کردم و حکم در مرحله بدوی است.

خداییان درباره اقدامات قوه قضاییه برای جلوگیری از واحدهای تولیدی گفت: با اقدامات دستگاه قضا در سال گذشته از تعطیلی ۴۴۵ واحد تولیدی جلوگیری به عمل آمد. روند صدور مجوز ۲۸۶ واحد تولیدی تسهیل شد. ۴۵۱ پیشنهاد اصلاح ساختار، فرایندها و رویه های ناکارآمد را داشتیم و بازدید از بیش از هزار واحد تولیدی انجام شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ارائه خدمات حقوقی در محافل مذهبی از جمله مساجد گفت: قوه قضائیه در این خصوص اقداماتی را انجام داده است. طرحی با کمک معاونت اجتماعی و فرهنگی قوه قضائیه داشتیم که اجرا شد. در روزهای اخیر ریاست قوه قضائیه بر حضور مسئولان دستگاه قضا در بین مردم تاکید کرده است و بر این اساس یکی از مکان‌هایی که مردم می‌توانند به مسئولان دسترسی داشته باشند، مساجد است. در همین راستا مرکز وکلای قوه قضائیه در ماه رمضان ۳۰۰ مورد وکالت مجانی برای مردم انجام داده است و رئیس قوه قضائیه هم بارها سر زده در جمع نمازگزاران حضور پیدا می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های تروریستی شارمهد و چعب گفت: دادگاه جلساتی را برگزار کرده و محاکمه هنوز تمام نشده است و رسیدگی‌ها ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره کاهش اطاله دادرسی گفت: ورودی پرونده ها به قوه قضاییه افزایش می یابد زیرا کنترل در دست قوه قضاییه نیست هرچند اقدامات خوبی انجام شده است. مشکلی که وجود داشته و بارها ریاست قوه تاکید بر تسریع رسیدگی دارند، کاهش اطاله دادرسی است و علل مختلفی دارد و در سند تحول راهکارهایی پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با سند تحول ما هر ماهه با کاهش اطاله دادرسی روبرو هستیم و هرماه در آمار دادگستری ها معمولا آمار پرونده های مختومه بیشتر از پرونده های وارده است. اگر چه با کمبود قاضی و کارمند مواجهیم اما چون قوه قصاییه این اختیار را ندارد که نسبت به افزایش کارمند پیش بینی کند نیاز به همکاری بیشتری داریم و امیدواریم در این دوره شاهد همکاری بیشتر دولت باشیم.

منبع: ایسنا

394607