آموزش ۳ طرح ساده اوریگامی برای سرگرمی اوغات فراغت

کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان اوریگامی را دوست دارند. همه عاشق این هستند که تکه‌های کاغذ را به اسباب‌بازی و چیزهای دیگر تبدیل کنند.
تصویر آموزش ۳ طرح ساده اوریگامی برای سرگرمی اوغات فراغت

اوریگامی هنر تاکردن کاغذ است که از فرهنگ ژاپنی آمده و میان کودکان و بزرگ‌سالان محبوبیت خاصی دارد. «oru» در زبان ژاپنی یعنی تاکردن و «kami» یعنی کاغذ. در چین به این کاردستی ژِژی می‌گویند. اوریگامی مهارتی است که همه می‌توانند آن را بیاموزند. این کاردستی برای تقویت مغز هم تمرین خوبی است. استاد بزرگی به‌نام آکیر یوشیزاوا باعث محبوبیت این هنر شد. در حال حاضر، اوریگامی در سراسر جهان آموزش داده می‌شود و به‌دلیل فواید فراوانی که دارد میان مردم دنیا بسیار محبوب شده است. در این مقاله، فواید اوریگامی برای کودکان را می‌گوییم و روش ساخت ۳ مدل اوریگامی ساده را آموزش می‌دهیم.

فواید اوریگامی برای کودکان

آخرین باری را که کاغذ را برای ساختن گل یا موشک تا کردید به‌ خاطر می‌آورید؟ اگر به‌ یاد نمی‌آورید، وقتش رسیده است که کاغذهای مناسب اوریگامی تهیه کنید و چیزهای شگفت‌انگیز بسازد. یادگیری اوریگامی هم برای بزرگ‌سالان و هم برای کودکان مفید است. در ادامه، مهم‌ترین فواید اوریگامی برای کودکان را مرور می‌کنیم.

۱. رشد مهارت‌های ریاضی

اوریگامی به‌دلیل فواید مهمش، به بخشی از برنامه درسی مدارس ابتدایی ژاپن تبدیل شده است. اریگامی برای رشد این مهارت‌های ریاضی مفید است:

  • هوش فضایی؛
  • مهارت‌های فکری؛
  • تحلیلگری؛
  • مهارت‌های رفتاری؛
  • خلاقیت؛
  • مهارت‌های حرکتی.

علاوه‌ بر این، اوریگامی نوعی تمرین ذهنی است که توانایی‌های لازم برای رشد کودک از قبیل حافظه، تمرکز، اعتمادبه‌نفس و صبر را تقویت می‌کند.

با اینکه اوریگامی قدمتی دیرینه دارد، به‌تازگی از آن برای آموزش مفاهیم ریاضی مانند کسرها و هندسه استفاده می‌کنند. در کلاس‌های هندسه، دانش‌آموزان می‌توانند مفاهیم تقارن و اَشکال را با استفاده از تکه‌ای کاغذ درک کنند. با مشاهده این مفاهیم و لمس آنها از نزدیک یادگیری آسان‌تر می‌شود. این کاردستی خلاقانه ذهن را هم درگیر می‌کند و دستان را به شبیه‌سازی آنچه در ذهن می‌گذرد وادار می‌کند.

۲. رشد توانایی‌های شناختی

اوریگامی هم شامل مهارت‌های شناختی می‌شود و هم مهارت‌های حرکتی. بر اساس تحقیقات، تازدن‌های ساده کاغذ سبب رشد ایده‌های کودکان و هماهنگی و تلفیق آنها با هم می‌شود.

از طریق ساخت اوریگامی‌های ساده، دست و چشم کودکان بیشتر با هم هماهنگ می‌شوند و مهارت‌های ادراکی‌شان تقویت می‌شود. با رشد مهارت‌های ادراکی، توانایی ارزیابی و تشخیص الگوهای مختلف به‌شدت افزایش می‌یابد. به بیان ساده‌تر، ساخت کاردستی‌های اوریگامی باعث می‌شود دانش‌آموزان به‌سرعت هر اطلاعاتی را درک، ارزیابی و بر اساس آنها عمل کنند. از طریق الگوهای ساده اوریگامی می‌توان توانایی‌هایی شناختی کودکان مانند تمرکز، حافظه و دقت را تقویت کرد.

۳. آموزش مهارت حل مسئله

اوریگامی پاسخ بسیاری از مسائل فیزیک، ریاضیات و نجوم است. این کاردستی به پیشرفت تئوری‌های علمی کمک می‌کند و در میان محققان و دانشمندان بسیار محبوب است. در اوریگامی برای هر بار تاکردن کاغذ هم‌زمان از قوه شناخت و خلاقیت استفاده می‌شود. در واقع اوریگامی برای دانشمندان نوعی تمرین حل مسئله است. به همین دلیل اوریگامی به ابزاری مهم در زمینه ریاضیات و مهندسی مکانیک تبدیل شده است.

تمرین‌هایی مانند این را می‌توان برای آموزش و رشد کودک هم به‌ کار برد. دانش‌آموزان با استفاده از اوریگامی می‌توانند وقایع را درک کنند و تمام توانشان را برای حل مسائل به‌ کار بگیرند. این مهارت حل مسئله بر رفتار و شخصیت کودکان نیز اثر می‌گذارد.

۴. افزایش خلاقیت

با تازدن‌های پشت‌سرهم کاغذ، دنبال رسیدن به نتیجه‌اید و می‌توانید موشک، گل، خرگوش یا حتی فیلی کوچک بسازید. زمانی که کودک با دستانش با کاغذ بازی می‌کند، قدرت خلاقیتش تقویت می‌شود و تفکر و تخیل را ترکیب می‌کند تا اثری زیبا بسازد.

۵. تقویت مهارت‌های اجتماعی

اوریگامی ابزاری قدرتمند برای ایجاد مهارت‌های اجتماعی در کودکان است. کودکان و بزرگ‌سالان دور هم جمع می‌شوند تا چیزهای جدید یاد بگیرند و بسازند. مدارس از اوریگامی برای آموزش مشارکت گروهی و کار تیمی استفاده می‌کنند. پروژه‌های گروهی ساخت اوریگامی باعث افزایش تعامل دانش‌آموزان می‌شوند و میان آنها ارتباط بهتری ایجاد می‌کنند.

اوریگامی مهارت‌های گفت‌وگوی کودکان را هم تقویت می‌کند. کودکان از طریق مشاهده روش‌های ساخت اوریگامی این هنر را یاد می‌گیرند و می‌آموزند که از دیدگاه‌های جدید استقبال کنند. اوریگامی نوعی مدیتیشن هم هست که در آن صبر و بردباری تمرین می‌شود.

اوریگامی درنای کاغذی

۶. بهبود سلامت عمومی کودک

فواید اوریگامی برای کودکان به تقویت مهارت‌های فکری و اجتماعی‌شان محدود نمی‌شود. آموزش این هنر برای سلامت عمومی آنها هم مفید است. اوریگامی با ایجاد حس موفقیت و رضایت در فرد، سلامت عمومی‌اش را بهبود می‌بخشد. مراحل ساخت یک کاردستی ساده اوریگامی مانند یوگا و مدیتیشن بسیار آرام‌بخش است.

همچنین اوریگامی به افکار ما نظم می‌دهد و ذهن سازمان‌دهی‌شده یکی از ویژگی‌های تمام افراد موفق است. با آموزش این هنر زیبا به کودکان، مهارت‌های شناختی و تفکرشان را پرورش می‌دهیم و باعث می‌شویم انسان‌های سالمی بشوند.

۷. ساده‌شدن مفاهیم علمی

فیزیک و ریاضی دروس پایه‌ای هستند که در برنامه درسی تمام مدارس گنجانده می‌شوند. بیشتر دانش‌آموزان فکر می‌کنند این دروس بسیار خشک و خسته‌کننده‌اند. امروزه در مدارس برای حل این مشکل از اوریگامی استفاده می‌کنند. اوریگامی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مفاهیم فیزیک را سه‌بعدی ببینند و درک کنند.

۸. آشنایی با فرهنگ ژاپن

اوریگامی علاوه بر مزایای آموزشی، فواید فرهنگی هم دارد. از طریق اوریگامی با فرهنگ ژاپن و زیبایی‌هایش آشنا می‌شویم. در واقع تکه‌ای کاغذ ساده می‌تواند مردم سراسر کره زمین را فارغ از مرزبندی‌های جغرافیایی با هم متحد کند.

روش ساخت ۳ مدل ساده اوریگامی

با استفاده از اوریگامی اشکال بسیاری می‌توان ساخت، از چیزهای کاربردی گرفته تا اسباب‌بازی‌های کوچک و تزئیات کاغذی. ساخت این مدل‌ها در کنار کودکان لذتی دوچندان دارد. در ادامه، روش ساخت ۳ مدل ساده را برایتان می‌گوییم.

۱. نشان کتاب پاندایی

با استفاده از هنر اوریگامی می‌توانید نشان‌های کاغذی زیبایی بسازید. در ادامه، وسایل لازم و روش ساخت نشان کتاب پاندایی را برایتان می‌گوییم.

وسایل لازم

  • کاغذ سفید ساده؛
  • مقداری کاغذرنگی سیاه‌رنگ یا خودکار مشکی؛
  • قیچی؛
  • چسب ماتیکی.

روش ساخت

۱. کاغذ مربعی سفیدی به ضلع ۱۵ سانتی‌متر را بردارید و از قطر تا بزنید تا یک مثلث درست شود.

۲. مثلث را بچرخانید تا لبه باز کاغذ به‌سمت بالا قرار بگیرید.

۳. گوشه سمت‌ راست و چپ را به‌سمت بالا تا کنید تا جایی که این گوشه‌ها به گوشه بالایی مثلث برسند و در ۲ طرف خطِ تا ایجاد کنید.

۴. یک طرف کاغذ را از بالا به‌سمت پایین برگردانید و تا بزنید.

۵. ۲ گوشه مثلث را از دو طرف به داخل نشان تا بزنید. در این مرحله، ساخت اصل نشان تمام می‌شود.

مراحل ساخت نشانک کاغذی

۶. کاغذرنگی سیاه را بردارید و به شکل ۲ گوش سیاه کوچک برش بدهید. گوش‌ها را به پشت نشان بچسبانید.

۷. با کاغذ سیاه‌رنگ ۲ چشم بزرگ و با کاغذ سفیدرنگ ۲ چشم کوچک بسازید. سپس آنها را بالای نشان بچسبانید.

۸. بینی پاندا را درست کنید و بچسبانید.

۹. ۱ نوار مشکی‌رنگ برای بدن پاندا درست کنید و بچسبانید.

۱۰. دست‌ و پاهای پاندا را درست کنید و بچسبانید. حالا نشان کتاب پاندایی دارید!

پاندای کاغذی

۲. اوریگامی خرگوش

ساخت این خرگوش بامزه اصلا کار سختی نیست. در ادامه، وسایل لازم و روش ساخت این خرگوش را برایتان می‌گوییم.

وسایل لازم

  • یک ورق کاغذ در ابعاد A5؛
  • خودکار برای تزئین خرگوش.

روش ساخت

۱. کاغذ را به‌شکل مربع برش بدهید و آن را از قطر تا بزنید تا مثلث درست شود.

۲. لبه بلند کاغذ را حدود ۲ سانتی‌متر به‌سمت بالا تا بزنید.

۳. مرکز کاغذ را تا بزنید تا یک خط راهنما ایجاد شود و سپس آن را باز کنید.

۴. گوشه سمت راست پایین را عمودی به‌سمت بالا تا بزنید.

مراحل ساخت خرگوش اوریگامی

۵. در سمت چپ هم همین کار را تکرار کنید.

۶. مثلث کوچک را تا بزنید تا صورت خرگوش درست شود.

۷. حالا آن را به‌سمت داخل برگردانید.

۸. صورت خرگوش را با خودکار بکشید. می‌توانید گونه‌های خرگوش را هم نقاشی کنید.

خرگوش اوریگامی

۳. بادبزن هندوانه‌ای

بادبزن‌های کاغذی یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین مدل‌های اوریگامی هستند. در ادامه، روش ساخت بادبزن هندوانه‌ای را برایتان می‌گوییم.

وسایل لازم

  • کاغذ سفید A4؛
  • کاغذرنگی؛
  • چسب ماتیکی؛
  • چوب بستنی؛
  • یک نوار کوچک؛
  • خودکار.

روش ساخت

۱. کاغذرنگی‌ها را به‌اندازه کاغذ A4 برش بزنید.

۲. با استفاده از کاغذرنگی‌های سبزرنگ مستطیل‌هایی به عرض ۲ سانتی‌متر بسازید.

۳. از کاغذ‌های سفید A4 هم نوارهایی به عرض تقریبا ۱ سانتی‌متر درست کنید.

۴. ابتدا نوارهای سفیدرنگ و بعد نوارهای سبزرنگ را روی کاغذرنگی‌های قرمزرنگ قرار بدهید.

۵. با خودکار مشکی روی کاغذرنگی‌های قرمزرنگ نقطه‌هایی بگذارید. این نقطه‌ها در واقع تخمه‌های بادبزن هندوانه‌ای هستند.

۶. نوارهای کاغذی را به‌شکل آکاردئون تا بزنید.

۷. ۳ نوار کاغذی را به هم بچسبانید. مطمئن شوید که کاغذها محکم به هم چسبیده‌اند.

۸. به هر طرف یک چوب بستنی بچسبانید.

۹. آن را با دقت باز کنید. بادبزن هندوانه‌ای شما آماده است!

بادبزن هندوانه‌ای

394447