سلیمانی:

سجادی نماینده شایسته‌ ای برای خانواده ورزش است

رییس فدراسیون اسکواش گفت: سید حمید سجادی به عنوان نماینده خانواده ورزش عملکرد خوبی داشته است.
تصویر سجادی نماینده شایسته‌ ای برای خانواده ورزش است

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود سلیمانی پاسخگوی سوالات خبرنگار گروه ورزشی بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا از تقسیم بودجه بین فدراسیون‌ها راضی هستید؟ توضیح داد: نمی‌خواهیم که فدراسیون‌هایی همانند کشتی یا والیبال یا سایر رشته‌های ملی و مدال‌آور و پایه کنار گذاشته شوند ولی کم برخوردار بودن رشته‌های در حال پیشرفت سریع مانند اسکواش آزار دهنده است. زیرا اگر ورزش اسکواش اعتبار بیشتری داشته باشد به طور قطع برنامه‌ها و ایده‌های جذاب‌تری را دنبال خواهد کرد تا به مدال‌آوری برسد. همانطور که با حمایت دو سازمان ورزشی، ملی‌پوشان کشورمان در فروردین ماه به کمپین دو رقمی‌های جهان دست یافتند و بدون شک با حمایت‌های بیشتر به تک رقمی جهان اسکواش خواهیم رسید.

رییس فدراسیون اسکواش با تاکید بر اینکه اگر اعتبارات بر اساس کمیسیون مدیریت برنامه‌ریزی کمیته ملی المپیک توزیع شود حتما درست است اما اگر بنابر کانال و لابی‌گری‌های رای و غوغاسالاری باشد ، مشکل ساز است و به شدت به این موضوع معترض هستیم.

وی یادآور شد: ضمن اینکه مخالف تخصیص بودجه مجلس بین فدراسیون‌ها هستیم چون مبنای عمل غیرتخصصی عمل می‌کند. باید احترام قائل شد و از مدیران ورزشی یا کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش که دستی بر آتش دارند نسبت به تخصیص تخصصی بودجه پرس‌وجو کرد.

سلیمانی افزود: نسبت به بودجه ۱۴۰۱ هم با وزیر ورزش مکاتبه کرده‌ایم و وی هم مخالف تخصیص غیرتخصصی اعتبارات است.

رییس فدراسیون اسکواش تاکید کرد: سیدحمید سجادی از جنس ورزش است و روزهای سختی را به عنوان ورزشکار پشت سر گذاشته و امروز به عنوان یک وزیر به خوبی از مشکلات ما آگاهی دارد. متاسفانه برخی در خصوص او که فردی اخلاقی است اخلاق را رعایت نمی‌کنند. بی‌تردید سجادی در این چهار سال بسیاری از نگرانی‌های اهالی ورزش را برطرف خواهد کرد.

تلاش برای میزبانی مسابقات قهرمانی غرب آسیا و مسترز آسیا

رییس فدراسیون اسکواش با تاکید بر اینکه سه رشته اسکواش، راکتبال و پدل زیر مجموعه این فدراسیون قرار دارد، در مورد برنامه‌ها و میزبانی سال ۱۴۰۱ تشریح کرد: فدراسیون در هشتم تیرماه سال جاری در برج میلاد، میزبان قهرمانی غرب آسیا خواهد بود که ۶ کشور از غرب آسیا در آن شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: به طور کلی به دلیل اینکه همه کشورها عرب زبان و کشور ما تنها کشور فارس زبان است کار در فدراسیون غرب آسیا را سخت می‌کند؛ هر چند خوشبختانه کشورمان با وجود رقبایی همچون اردن، کویت و قطر همچنان ریاست فدراسیون اسکواش غرب آسیا است.

میزبانی مسابقات مسترز قهرمانی آسیا در دو رشته راکتبال و اسکواش هم از دیگر برنامه های فدراسیون اسکواش در سال ۱۴۰۱ است که سلیمانی با اشاره به آن، تصریح کرد: این دوره از مسابقات در ۲۰ مردادماه در کیش برگزار می شود که نخستین دوره راکتبال آسیا و پنجمین دوره اسکواش محسوب می شود که در ایران برگزار می شود.

سلیمانی افزود: همچنین بنا داریم رییس انگلیسی‌الاصل فدراسیون جهانی اسکواش را به ایران دعوت کنیم که تلویحا مجوز را گرفته‌ایم و این اتفاق باعث بیشتر دیده شدن اسکواش در رسانه‌ها می شود.

وی یادآور شد: سراغ نداریم فدراسیونی که چهار بار از سوی فدراسیون جهانی فقط در یکسال مورد تقدیر قرار گرفته باشد؛ یکی از دلایل این تقدیرها، نگاه توسعه‌ای به بخش بانوان در اسکواش بود که خوشبختانه با این نگاه، از ۱۰ هزار نفری که در حوزه اسکواش فعالیت می کنند حدود ۶۰ درصد را اقبال بانوان تشکیل می‌دهند.

معضل فدراسیون‌ها؛ از تحریم‌های مختل کننده تا خودگردانی ناخواسته

رییس فدراسیون اسکواش در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، به وضعیت مالی و عملکرد این فدراسیون در سال ۱۴۰۰ اشاره و خاطرنشان کرد:‌ تحریم‌ها به نوعی باعث خودگردانی شدند و در سال‌های اخیر و با تصویب اساسنامه جدید کاملا به سمت و سوی مستقل بودن سوق پیدا کرده است؛ پیش از این کمک‌هایی که از وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به فدراسیون‌ها می‌شد که شامل کمک‌های ارزی و اعتبارات تهیه تجهیزات هم می‌شد، اما کم کم با هدف خودگردانی فدراسیون‌ها، اعتبارات اختصاص یافته به نوعی کمک محسوب می شود.

وی در توضیح این مطلب یادآور شد: در تفاهمنامه مالی که همه ساله در اردیبهشت ماه با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک امضا می‌شود، فدراسیون‌ها باید دو برابر کمک و اعتبارات وزارت ورزش، آورده داشته باشند.

سلیمانی با اشاره به اینکه خوشبختانه در دوران پاندومی، فدراسیون اسکواش بیش فعال‌تر شد، خاطرنشان کرد: شاید در بحث نوجوانان و جوانان اردوهایی تشکیل نشد و مسابقات کمتر و استقبال والدین به دلیل هراس از این ویروس چشمگیر نبود، اما در بخش بزرگسالان به نحوی پیش رفت که برای نخستین بار «پدل» برای قهرمانی جهان گام برداشت. اما این همزمانی پدل و قهرمانی جهان در اسکواش و قهرمانی آسیا در اسکواش که در یک پروسه ۲۰ روزه رخ داد، ناگهان فشار مالی زیادی را به فدراسیون وارد کرد.

فعالیت فدراسیون اسکواش در راستای رفع سه گانه فقر هزاره سوم

وی با تاکید بر اینکه فدراسیون اسکواش، از معدود فدراسیون‌هایی است که مالیات‌ها را تسویه کرده و از سال ۹۸ مانند سایر فدراسیون ها اظهارنامه می‌دهد، تصریح کرد: فقر نشاط، حرکتی و ذهنی از جمله شاخصه‌های هزاره سوم است که فدراسیون اسکواش در زمینه رفع این سه چالش، ایده‌پردازی و برون سپاری‌ها را فعال کرد تا طوفان مغزی به راه بیافتد در همین راستا، از ایده‌های افراد استقبال و پشتیبانی کرده است.

وی یادآور شد: در مورد رفع فقر حرکتی و پویایی، رویدادهای خود را تعریف کرده و در بحث نشاط هم در جشنواره‌ها بیشتر فعالیت داشته است.

حامیان مالی بیشتر به سمت کشتی و فوتبال سوق دارند

سلیمانی یادآور شد: کمک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در اواخر آبان سال ۱۴۰۰، فدراسیون را احیا کرد؛ زیرا اگر قرار بود نزدیک به دو میلیارد هزینه اعزام‌ها شود با اعتبارات د ومیلیاردی سالانه فدراسیون جوابگو نبود.

وی با گلایه از اینکه حامیان مالی بیشتر به سمت و سوی رسانه‌های دیداری بخصوص شبکه سه و رشته‌های شناخته شده‌تر می‌روند که به دلیل مبحث برد برد گرایش دارند، تصریح کرد: خوشبختانه برای فدراسیون اسکواش، انجمن پدل و کمیته‌های مختلف و حتی کادر فنی، مربیان و هیات‌های بی‌حاشیه اتفاق‌های خوبی افتاد و بعد از دو سال نخستین اعزام با موفقیت انجام شد.

منبع: ایرنا

394326