قطعات بی کیفیت و معمای ایربگ ها

چند روز پیش بود که باردیگر تصادف و واژگونی یکدستگاه خودروی پژوی 206 sd و بازنشدن ایربگ این خودرو جریان‌ساز شد.
تصویر قطعات بی کیفیت و معمای ایربگ ها

به گزارش سایت خبری پرسون، خودرویی که در برخورد با گاردریل‌های اتوبان همت و پرت‌شدن به‌سمت دیگر بزرگراه با 4 خودوری دیگر نیز برخورد کرده و حال راننده آن نیز وخیم گزارش شده است. در واقع موضوع کیفیت پایین و نقص قطعات ایمنی تعبیه شده در خودروهای تولید داخلی که در فضای انحصار حاکم بر بازار و نبود تنوع محصولات با قرعه‌کشی به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد نخستین‌بار در سال گذشته و پس از برخورد بیش از 50 دستگاه خودرو در جاده بهبهان و بازنشدن حتی یک ایربگ مطرح شد خودروهایی که با وجود قیمت‌های نجومی و ادعای مکرر خودروسازان مبنی بر برخورداری از کیفیت و استانداردهای جهانی اما نخستین و پراهمیت‌ترین فاکتور یعنی ایمنی در آ‌نها به‌دست فراموشی سپرده شده است.

در آن زمان خودروسازان سعی کردند با بهانه‌های مختلف این نقص را به گردن نوع و جهت برخورد و قدیمی‌بودن خودروها بیندازند. حال با تکرار این اتفاق در تصادف اخیر خودروی پژو بازهم این ذهنیت ایجاد شده که آیا ایمنی و قطعات استفاده شده در خودروها از استاندارد لازم برخوردند موضوعی که کارشناسان از کاهش چشمگیر کیفیت قطعات تولیدی در خودروها خبر داده و معتقدند شرایط سخت اقتصادی به‌همراه قیمت‌گذاری دستوری باعث شده تا قطعات مورد استفاده در خودروهای داخلی با افت کیفیت مواجه شوند.

اخبار داغ خودروهای خراب

براساس این گزارش، انتشار اخبار و ویدئوهای خرابی و استفاده از قطعات بی‌کیفیت در تولید خودروهای داخلی به یکی از پرمخاطب‌ترین سوژه‌های این روزهای فضای‌مجازی مبدل شده خودروهایی که نام ارابه مرگ به برخی از آنها اطلاق شده و به‌‌رغم تمامی این مشکلات و از طریق قرعه‌کشی آن به‌دلیل فضای انحصار حاکم بر بازار به دست مصرف‌کننده می‌رسد. اتفاقاتی همچون آتش‌سوزی خودورهای صفر کیلومتر حتی روبه‌روی نمایندگی، بازگشت خودروهای تازه تحویل به نمایندگی‌های برای تعویض قطعاتی که هنوز چند ده کیلومتر از عمرشان نگذشته، مشکلات متعدد برقی، به صداافتادن اتاق خودروهای کم‌کارکرد و حتی بروز مشکلات اساسی موتوری همچون سوختن واشر سرسیلندر در کارکردهای زیر دو هزار کیلومتر مشکلاتی است که تنها به‌دلیل ضعف‌های مونتاژی و به‌خصوص ضعف در کیفیت قطعات رخ می‌دهد. در این رابطه یک فعال قطعه‌سازی که تمایلی به فاش‌شدن نامش ندارد، می‌گوید: خودروسازها هرگز به‌طور مستقیم از قطعه‌ساز درخواست تولید قطعات با کیفیت پایین را نمی‌کنند.

اما مبلغ پرداختی از سوی خودروسازان به‌گونه‌ای است که حتی هزینه تولید قطعه‌سازان را پوشش نمی‌دهد. این موضوع را در کنار عدم پرداخت به موقع و بدهی بالای خودروسازان در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که تنها راه پیش‌روی قطعه‌ساز کاستن از کیفیت است؛ به‌عنوان مثال برای آنکه هزینه تولید کاهش پیدا کند، قطعه‌سازان از طول و عرض ورق‌های فولادی محصولات خود می‌کاهند؛ این موضوع در خصوص کیفیت و ضخامت رنگ، بسته‌بندی قطعه و... نیز مصداق دارد.

نتیجه چنین شرایطی تولید قطعه و خودروهای بی‌کیفیت است. این فعال صنعت قطعه‌سازی در پاسخ به این سوال که بنابراین خودروسازان از این افت کیفیت بی‌اطلاع هستند، افزود: بی‌اطلاعی و عدم آگاهی خودروسازان از افت کیفیت، کاملا بی‌معناست؛ چرا که اولا آنها به‌خوبی از شرایط بازار خبر دارند و با تعیین قیمت عملا به قطعه‌ساز می‌گوید که قطعه بی‌کیفیت تولیدکن. ثانیا ممیزها و بازرس‌ها خودروسازان به تناوب از قطعه‌سازان بازدید می‌کنند و از شرایط تولید باخبر هستند.

کاهش بازرسی در زمان تحریم‌ها

این منبع آگاه در پاسخ به اینکه مگر بازرسی‌ها نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است، گفت: پیش از تحریم‌ها و حضور شرکت‌هایی همچون پژو و رنو، بازرسی‌ها به‌شدت دقیق بود و کوچک‌ترین تخلف و اشتباهی را بازرسان این شرکت‌ها نمی‌پذیرفتند. اما با خروج خودروسازان خارجی عملا بازرسان ایران خودرو و سایپا فقط برای رفع تکلیف، به قطعه‌سازان مراجعه می‌کنند. این موضوع را با خاطره‌ای از بازرسی‌های قبل و بعداز تحریم‌ها بیش‌تر توضیح می‌دهم. پیش از تحریم‌ها زمانی‌که گفته می‌شد قرار است ممیزها و بازرسان مثلا رنو به کارخانه بیایند، یک هفته آماده‌باش بودیم که تمام مدارک ما تکمیل باشد و زمانی‌که بازرسان می‌آمدند حتی به کوچک‌ترین اشکال هم دقت می‌کردند.

مثلا اگر قطر ورقه‌ای در حد صدم میلی‌متر کم بود، این ایراد گزارش می‌شد و تمام قطعات دوباره بازرسی می‌شد. اما حالا زمانی‌که گفته می‌شود بازرسان قرار است به کارخانه بیایند هیچ تفاوتی با روزهای دیگر ندارد! بنابراین و براساس این گزارش به‌نظر می‌رسد که انکار کاهش افت کیفیت، اگر نگوییم دروغ تنها یک شوخی است؛ یک شوخی که جان مردم را تهدید می‌کند. این افت کیفیت دیگر مربوط به به صدا درآمدن اتاق و کیفیت پایین داشبورد نیست؛ افت کیفیت خودرو، حالا تهدیدی برای امنیت جان شده‌ است. در این شرایط دیگر مساله زاویه تصادف نیست بلکه شما نباید تصادف کنید و در صورت تصادف، مچاله می‌شوید.

منبع: روزنامه آرمان ملی

394318