تصرف زمینهای دولتی به صفر رسید

بنا به گفته مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، اراضی دولتی در مقاطع مختلف مورد تعرض قرار می‌گرفت که با تشکیل یگان حفاظت از اراضی این سازمان، دست‌اندازی‌ها با رفع تصرف فوری به صفر رسیده است.

تصویر تصرف زمینهای دولتی به صفر رسید

به گزارش سایت خبری پرسون، دولت برای پروژه چهار میلیون واحدی نهضت ملی مسکن نیاز به اراضی ملی و دولتی دارد. بر اساس آخرین اعلام محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی حدود ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی طی شش ماه گذشته تامین قطعی شده است؛ علاوه بر آن معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد، زمین شناسایی شده که نیازمند تعیین کاربری یا الحاق به محدوده و یا بررسی فنی در سطح شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها و شورای عالی معماری و شهرسازی دارد. در انتظار تعیین تکلیف نهایی این زمین‌ها هستیم و در صورت تعیین تکلیف نهایی، زمین برای ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تامین خواهد شد.

واضح است که برای پیشبرد طرحهای عمرانی دولتی، زمین مهمترین عامل خواهد بود که باید از دست‌اندازی زمین خواران مصون بماند. در این خصوص یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در شهریورماه ۱۳۹۴ تشکیل شد. این یگان وظیفه حراست و رفع تصرف فوری از انفال و اراضی دولتی را بر عهده دارد. بنا به گفته علیرضا فخاری ـ مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن معمولا اراضی دولتی در مقاطع مختلف مورد تعرض قرار می‌گرفت که با تشکیل یگان این قبیل دست‌اندازی‌ها با رفع تصرف فوری به صفر رسیده است.

وی در این خصوص گفته است: امروز با حدود یکهزار و ۱۰۰ نفر نیروی ثابتی که در سراسر کشور توسط یگان به سازمان کمک می‌دهند توانستیم املاک دولتی و ملی را از تعرض غیر، مصون نگه داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بانک زمین نیز اعلام کرد: بانک زمین یکی از اقداماتی بود که از گذشته شکل گرفت. بانک زمین برای تثبیت دارایی‌ها، شناسایی و برنامه‌ریزی آنها با تغییر در ظرفیت‌های برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی به کار گرفته شد.

وی توضیح داد: بانک زمین با کاربردهای مختلفی از جمله شفاف‌سازی دارایی‌ها، تثبیت دارایی‌ها، رفع اختلاف در آمارها، کمک به سازمان‌های نظارتی برای تسلط بر اقداماتی که در حوزه زمین و ملک در وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی زمین و مسکن در حال انجام است، راه‌اندازی شد.

فخاری به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: امروز لایه‌های اطلاعاتی مربوط به اراضی سازمان ملی زمین و مسکن، اراضی شرکت عمران شهرهای جدید و همچنین شرکت بازآفرینی شهری ایران در بانک زمین بارگذاری شده و بانک زمین ظرفیت مناسبی را برای شناسایی امکانات وزارت راه و شهرسازی فراهم کرده است.

منبع: ایسنا

394078