۵ نکته که پیش از شروع بازار سهام باید بدانید

در حالی که جروم پاول(Jerome Powell) در ماه می(اردیبهشت-خرداد) 50 واحد نرخ بهره را افزایش می‌دهد، احساس عدم ریسک بازارهای جهانی را فرا گرفته است. دلار در برابر پوند و یوان به ویژه با تشدید افزایش نرخ، افزایش می‌یابد.
تصویر ۵ نکته که پیش از شروع بازار سهام باید بدانید

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت نفت به دلیل نگرانی های فزاینده در مورد تأثیر سیاست چین در برابر کووید صفر(کووید صفر،یک سیاست بهداشت عمومی است که توسط برخی کشورها در طول همه گیری کووید19 اجرا شده است.) بر تقاضای ملی کاهش می یابد. روسیه نشان می دهد که قصد دارد اوکراین را به طور کامل تجزیه کند. سهام گپ پس از اخطار سود سقوط کرد و AB InBev نیز پس از تایید ضربه یک میلیارد دلاری از خروج تجارت خود در روسیه با مشکل مواجه است. ورایزون، آمکس و شلمبرگر(Schlumberger) فهرست گزارش‌های فصلی را در دست دارند.

آنچه که باید امروز، جمعه، در بازارهای مالی بدانید ،به شرح زیر می‌باشد:

1. بازده دلار و اوراق قرضه پس از اظهار نظر پاول افزایش یافت

پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، تایید کرد که بانک مرکزی در نشست ماه می(اواسط اردیبهشت1401) خود، نرخ بهره کلیدی خود را 50 واحد افزایش خواهد داد، دلار دوباره یک شبه افزایش یافت و بازده اوراق 10 ساله با سطح 3 درصد افزایش یافت.
پاول در اظهاراتی در حاشیه نشست بهاره صندوق بین المللی پول در روز پنجشنبه، بازار کار ایالات متحده را “به طور ناپایدار داغ و هیجانی” خواند و ارزیابی بسیاری دیگر از مقامات ارشد فدرال رزرو در دو هفته گذشته را تایید کرد.
تا ساعت 6:15 صبح به وقت شرقی، بازدهی 10 ساله خزانه داری ایالات متحده کاهش یافت و به 2.94% رسید.بازدهی 2 ساله که نسبت به انتظارات نرخ بهره کوتاه مدت حساس تر است، تا 2.77 درصد افزایش یافته بود و تنها با کاهش اندکی به 2.76 درصد رسید.
در بازارهای ارز، شاخص دلار 0.4 درصد افزایش یافت، در حالی که دلار آمریکا در برابر یوان چین نیز افزایش یافت، که بدترین هفته خود از سال 2015(1394) را پشت سر می گذارد، زیرا این کشور با رکود ناشی از پاندمی دست و پنجه نرم می کند.

2. هدف روسیه فتح جنوب اوکراین است

بر اساس یک جلسه توجیهی مقامات ارشد نظامی، نیروهای مسلح روسیه قصد دارند تمام جنوب اوکراین را فتح کنند و یک منطقه کنترل پیوسته را تا مرز اوکراین با مولداوا(Moldova) ایجاد کنند.
این طرح ها، کنترل اوکراین بر هر یک از بنادر خود را رد می کند و دسترسی به بازارهای جهانی را برای صادرات کلیدی کشاورزی و صنعتی آن قطع می کند. آنها به شدت با اظهارات رئیس جمهور، ولادیمیر پوتین، قبل از تهاجم خود مبنی بر اینکه وی هیچ گونه برنامه ای برای اشغال اوکراین نداشته و گسترش آشکار اهداف جنگی روسیه از یک هفته پیش است، در تضاد است.
به طور جداگانه، یک سایت خبری طرفدار کرملین، گزارشی را با استناد به یک جلسه توجیهی وزارت دفاع مبنی بر از دست دادن بیش از 20000 سرباز در عملیات از زمان تهاجم در فوریه(بهمن 1400)، ارائه داده است.

3. کاهش درآمدهای گپ واریزون، آمکس

سهام ایالات متحده قرار است بعداً دوباره با حالت نزولی باز شوند و ضررهای سنگین روز پنج شنبه را در چشم انداز انقباض سیاست پولی ایالات متحده افزایش دهند.
تا ساعت 6:20 صبح به وقت شرقی، معاملات آتی داوجونز 140 واحد یا 0.4 درصد کاهش یافت، در حالی که معاملات آتی S&P 500 0.3 درصد و آتی نزدک 100 به طور موازی کاهش یافتند. هر سه شاخص عمده نقدی در روز پنجشنبه بیش از 1 درصد کاهش یافتند و نزدک کامپوزیت 2.1 درصد سقوط کرد.
سهام‌هایی که احتمالاً بعداً مورد توجه قرار می‌گیرند عبارتند از گپ (NYSE:GPS) که پس از کاهش پیش‌بینی‌های خود برای سه‌ماهه جاری، 13.5 درصد در پیش‌بازار افت کرد. پس از رای قانونگذاران فلوریدا به پایان وضعیت مالیاتی ویژه آن در ایالت، والت دیزنی (NYSE:DIS) نیز در کانون توجه قرار خواهد گرفت.
شرکت هایی که قرار است درآمد را گزارش کنند عبارتند از:
Verizon (NYSE:VZ)، American Express (NYSE:AXP)، Newmont Goldcorp (NYSE:NEM) و Schlumberger (NYSE:SLB)، در حالی که سازنده نرم افزار آلمانی SAP (NYSE:SAP) یک شبه با شکست مواجه شد که ارقام سه ماهه آن شامل ضربه ناشی از خروج عجولانه روسیه نیز می شود.

4. افت بازار خرد در بریتانیا

اقتصاد منطقه یورو در ماه آوریل(فروردین و اوایل اردیبهشت1401) بهتر از آنچه انتظار می‌رفت دوام آورد، زیرا بازگشایی بخش خدمات،بخش تولیدی را جبران کرد که تحت فشار اختلالات زنجیره تامین، هزینه‌های انرژی بسیار بالا و دیگر اثرات مخرب جنگ در اوکراین کار می‌کرد.
شاخص مدیران خرید ترکیبی منطقه یورو اس اند پی گلوبال(S&P Global) در ماه آوریل به 55.8 افزایش یافت که نشان می دهد گسترش پس از کووید در کوتاه مدت هنوز امن است.
در همین حال، در بریتانیا، بازار خرد یا خرده فروشی در ماه مارس(اسفند 1400)کاهش یافت و اعتماد مصرف‌کننده در آوریل به پایین‌ترین حد خود از زمان بحران مالی 2008-2009، در شرایطی که قیمت‌های سوخت بالاتر و تورم بالای 30 سال گذشته بود، کاهش یافت. پوند بیش از 1 درصد کاهش یافت و به 1.2887 دلار رسید.

5. کاهش نفت

قیمت نفت یک شبه حدود 2 درصد کاهش یافت زیرا شواهد جدیدی از کاهش شدید تقاضای چین به دلیل قرنطینه‌های کووید19 که همچنان این کشور را آزار می‌دهد، ظاهر شد.
بلومبرگ گزارش داد که تقاضای نفت این کشور در ماه آوریل حدود 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است و تقاضا برای گازوئیل، سوخت جت و بنزین حدود 20 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این آژانس به نقل از مقامات صنعتی ناشناس اعلام کرد که تقاضای بنزین در شرق چین، قلب اقتصادی این کشور، در این ماه حدود 40 درصد کاهش یافته است.
تا ساعت 6:30 صبح به وقت شرقی، قیمت نفت خام آمریکا با 2 درصد کاهش به 101.72 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که برنت با افت 1.6 درصدی به 106.58 دلار در هر بشکه رسید.
طبق معمول، تعداد دکل‌های Baker Hughes و داده‌های CFTC یک هفته بعد تکمیل می‌شود.

منبع: سایت آکادمی هلاکوئی

393990