ابوالقاسم رئوفیان:

دولت فعلی ناکارآمد است

سوای نقد به شخص رئیس جمهور، اکنون باید حامیان او هم پاسخگوی حمایت شان از نامزدی آقای رئیسی باشند.
تصویر دولت فعلی ناکارآمد است

به گزارش سایت خبری پرسون، بانیان وضع موجود این روزها جای ثابتی را در ادبیات دولتی‌ها به خود اختصاص داده است. اساسا اگر قرار بر «فرار به جلو» و شانه‌خالی کردن از مسئولیت باشد٬‌ اینکه قبلی‌ها را متهم به سهیم بودن در ناکارآمدی‌ها معرفی کرد٬ روشی ساده است که با وجود هزینه‌سازی برای عموم٬ هزینه‌ای را گروهی که این اظهارنظر را در دستور کار قرار داده‌اندتحمیل نمی‌کند.

ابوالقاسم رئوفیان٬ دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در این خصوص به پرسش‌ها پاسخ می‌گوید:

چرا این روزها بانیان وضع موجود در ادبیات دولتی‌ها پررنگ شده؟

این رویکردی نخ‌نما است که ریشه در ضعف مفرط دولت‌مردان دارد. یعنی به این دلیل که کارنامه و پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارند و به علت ناکارآمدی تحت فشار افکار عمومی و انتقادهای همه جناح ها قرار گرفته اند، دولت قبلی و حتی دولت‌های قبلی را متهم می‌کنند که عامل کاستی‌ها و مشکلات فعلی هستند اما این توجیه با هیچ متر و معیاری، قابل پذیرش نیست.

دولت مستقر نه تنها اصلاح‌طلبان و مستقلین٬ بلکه حتی از اصولگرایان شناسنامه دار ، ضاحب کارنامه و کارآمد هم، بهره نبرده و علت این رویکرد نادر خود را بکارگیری نیروهای «انقلابی‌» و «جوانگرایی» اعلام کرده ، ریشه و پیامد چینش این چنینی کابینه چیست؟

معلوم است٬ چنین رفتاری در عمل هزینه‌ساز خواهد بود و البته ، دولت، تنها مقصر این هزینه کلان تحمیلی به کشور نیست بلکه طیف‌هایی از اصولگرایان و مجلسی ها هم در شکل گیری این شرایط مملو از چالش ها ، سهیم هستند. ببینید!‌ اصولگرایان و برخی از مجلسی‌ها در هنگامه انتخابات از آقای رییسی برای حضور در رای‌گیری دعوت کردند. این در شرایطی است که برای انتخاب رییس هر سه قوه ، قبل از هر چیز باید تخصص مدنظر قرار می‌گرفت تا امور به درستی اداره شوند. به این معنی که انقلابی بودن و توجه به ارزش‌ها ، به تنهایی ، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و گره ای از مشکلات باز کند. همانطور که شاهد بودیم٬‌ برای چیدن کابینه هم فقط به جوانگرایی و انقلابی بودن تاکید شد و این در حالی است که خروحی این روش انتخاب گابینه٬ به‌طور ملموسی با شعار و وعده‌های آقای رییسی در تناقض است.

به حمایت انتخاباتی اصولگرایان ومجلس‌نشیان از نامزدی رئیسی اشاره کردید.نقش این موضع گیری در شکل گیری شرایط فعلی کشور چیست؟

ببینید! ۲۲۰ تن از نماینده‌های مجلس و تعداد کثیری از اصولگرایان اصرار به نامزدی کسی داشتند که در مدیریت اجرایی، هیچ سابقه و در نتیجه کارنامه‌ای نداشت، بنابراین ، دور از انتظار نیست که با رئیس جمهور شدن آقای رئیسی ، شاهد اوضاع فعلی باشیم و سوای نقد به شخص رئیس جمهور، اکنون باید حامیان او هم پاسخگوی حمایت شان از نامزدی آقای رئیسی باشند زیرا نتیجه حمایت آنان ، استقرار دولتی است که از توانمندی ، تجربه و دانش لازم برای اداره کشور ، بهره مند نیست و این کاستی باعث شده تا تلاش های دولت برای بهبود اوضاع ، کم نتیجه یا بی نتیجه باشد و گاهی برخی مصوبات و اقدامات غیرکارشناسی رئیس جمهور و وزرا ، اوضاع را بدتر از قبل هم کرده است . متاسفانه، رئیس جمهور به جای شناسایی و رفع نقاط ضعف ، در اقدامی غیرمنطقی فقط به دولت قبلی گریز بزند و آنها را مسبب شرایط بد فعلی معرفی کند. اینجاست که باید گفت٬‌ گر تو بهتر می‌زنی٬ بستان بزن!.

در این میان ، حامیان انتخاباتی آقای رئیسی ، اغلب ترجیح می دهند به جای مطالبه گری درچارچوب منافع ملی از رئیس جمهور ، سکوت کنند یا با توجیهات دولتی ها ، همصدا شوند.

رییسی ، پیروز انتخاباتی شد که از همان روزاعلام تایید صلاحیت ها معلوم بود٬ ایشان در رقابتی بدون رقیب به میدان مبارزه خواهند رفت. آیا می‌توان این مساله را دلیل اصلی فضای توام با ناامیدی کنونی دانست؟

افکار عمومی و فعالان سیاسی بسیاری ، معترض ردصلاحیت های گسترده نامزدهابودند و اعتراض‌شان هم، به‌جا بود زیرا دولت ناکارآمد فعلی ، خروجی انتخابات غیر رقابتی است. این روزها که در ایام شهات مولای متقیان هستیم٬‌ با نگاهی به نامه حضرت علی (ع) می‌بینیم٬ امام همیشه تاکید موکد داشتند که زمام امور به عهده بهترین‌ها و کاردان‌ها سپرده شود تا فضا برای کاهش مشکلات و در نتیجه آرامش مردم مهیا شود. همچنین توصیه داشتند فضا برای افراد توانمند فراهم شود و اینطور نباشد که درها بسته باشند و فقط تعداد قلیلی مجال ورود به حکمرانی داشته باشند.

تجارب موفق داحلی و خارجی هم تایید می کنند باید همه افرادی که تخصص و تعهد دارند٬‌ از جانب حاکمیت فرصت ابراز وجود داشته باشند و اگر چنین شود، طبیعی است که مسئولینی روی کار می‌آیند که قادرند با تلاشی همراه با برنامه کارشناسی، چالش های جامعه را کاهش دهند و حتی شرایط مطلوبی در کشور ایجاد کنند.

شرط این مهم٬ حذف نگاه سیاسی و جناحی است...


دقیقا!‌ چه اشکالی دارد که همه سلیقه‌ها با هر نوع نگاه و روشی بتوانند برای حضور در سیستم تصمیم‌گیری و اجرایی تلاش کنند؟ مهم این است که کشور مسیر صحیحی را طی کند٬‌ چه با اصولگرایان چه با چهره‌های اصلاح‌طلب یا دارای هر گرایش سیاسی مقبول دیگری..

منبع: خبر آنلاین

393983