به گزارش سایت خبری پرسون، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که نشان دهنده نرخ توم است، این شاخص شامل ۱۲ گروه اصلی کالاهای مصرفی است که ۷۳۷ کالا و خدمات را دربر میگیرد.
بر اساس دادههای منتشر شده در روز چهارشنبه از سوی سازمان برنامهریزی و آمار قطر، افزایش سالانه این شاخص به دلیل افزایش قیمتها در هشت گروه شامل سرگرمی و فرهنگ، کالاها و خدمات، غذا و نوشیدنی، مسکن، آب، برق و گاز بوده است. .
گروههای باقیمانده که شامل بهداشت، رستورانها، هتلها، پوشاک و کفشها میشود، شاهد کاهش متوسط سالانه از ۳ درصد تا ۰.۴۴ درصد بودند، در حالی که گروه تنباکو بدون تغییر باقی ماند.
از نظر تغییر ماهانه شاخص، آمارها در شش گروه تفریحی و فرهنگی، مسکن، آب، برق، گاز و حمل و نقل با افزایش جزئی که نزدیک به ثبات برای گروه مبلمان و لوازم خانگی است، افزایش یافت.
در ماه مارس، هیچ تغییری نسبت به فوریه در بخشهای تنباکو، بهداشت، ارتباطات و آموزش مشاهده نشد.
در این پسزمینه، شاخص PMI قطر که عملکرد بخش خصوصی غیرنفتی را اندازهگیری میکند، در ماه گذشته از ۶۱.۳ واحد در فوریه به ۶۱.۸ واحد افزایش یافت که شاخصهای تولید و سفارشهای جدید از این افزایش حمایت میکنند.
مازاد تراز تجاری قطر در ماه فوریه با ۶۹.۵ درصد افزایش به ۲۲.۴ میلیارد ریال (۶.۱۵ میلیارد دلار) در سال به دلیل افزایش صادرات و افزایش قیمت بین المللی گاز رسید.
بر اساس ارقام سازمان برنامه ریزی و آمار، ارزش صادرات قطر که شامل صادرات داخلی و صادرات مجدد میشود، در ماه فوریه به ۳۱.۹ میلیارد ریال رسید که نسبت به فوریه ۲۰۲۱، ۵۴.۶ درصد افزایش و نسبت به ژانویه ۱۰.۳ درصد کاهش داشته است.
منبع: ایلنا